Hoeven Haffie brokkelen na verwijderen ijzers, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mystichorse

Hoeven Haffie brokkelen na verwijderen ijzers, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 22:09

Hallo,

Ik heb een verzorghaffie, die tot voor kort vierkant op ijzers stond. Maar nu zijn ze z'on vier weken geleden erafgehaald. Omdat we toch alleen maar in de binnen en in de buitenbak en af en toe op een zacht landweggetje rijden. En vooral ook dat ik zag, dat hij heel vaak slipte met de ijzers als we naar de bak wandelde. Daar waar hij wel over een klein stukje stenen grond moet lopen. (Dat is maar een meter of 10.)
Hij stond al een aantal jaar op ijzers. Hoeveel jaar dat weet ik niet precies. Maar omdat hij vroeger bij zijn vorige eigenaar voor een vierspan liep, had hij ijzers. Maar dat is alweer een aantal jaar geleden.
Maargoed de ijzers zijn eraf. En lopen doet hij nog steeds wel goed. Alleen zijn hoeven brokkelen zo, het ziet er gewoon niet uit. Ik wil niet dat hij pijn heeft omdat zijn hoeven zo brokkelig zijn. Ik weet ook wel dat het brokkelen van de hoeven normaal is in het begin. Maar ik vraag me nu toch wel af of de hoefsmid dit niet tussentijds bij moet vijlen ofzo. Zodat er geen scheuren in de hoeven komen. Hebben jullie hier ervaring mee. De eigenaresse kan voorlopig niet komen omdat ze een knieoperatie heeft gehad. Ik wil haar ook wel bellen. Maar ik wil eerst de meningen van andere mensen horen.
Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes,

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:15

De hoeven zullen waarschijnlijk blijven brokkelen totdat de nagelgaten uitgegroeid zijn. Wat je kan doen is een vijl kopen en af en toe zelf wat bijvijlen. En natuurlijk het bepakken goed bijhouden.

Revanches

Re: Hoeven Haffie brokkelen na verwijderen ijzers, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:51

VSW-->BEH

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:44

Het is inderdaad normaal door de nagelgaten dat de hoeven nu eerst even brokkelen. Je kan de hoefsmid in overleg met de eigenaar even een keertje extra laten komen. Misschien heeft hij nog een oude vijl voor je heeft en kan hij je even voordoen hoe je dat tussentijds een beetje bij kan houden.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:33

Ja het lijkt mij ook niet direct zorgwekkend, gewoon ff de hoefsmid laten komen, of beter nog, bel hem ff op. Dat kost niets tenslotte.

cboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:12

Ik zou hoefvocht op de hoeven smeren daar worden de flexibeler van en zorgt ervoor dat de hoeven niet zo droog zijn en afbrokkelen. En ik zou standaard biotine door het voer geven. Dat helpt tegen brokkelhoeven.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:14

de hoeven eens lekker nat maken wil ook wel fijn helpen hoor!