Gevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oriana

Gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:26

Hey iedereen,

Ik zit met een klein probleempje...
Ik heb een paard en ligt van het minste open, ik heb al vanalles geprobeerd.

Wanneer ze haar halster te lang aan heeft dan ligt ze ook open, dus doe ik haar er alleen 1 aan als het echt moet en eentje met wolletjes maar dan met het hoofdstel is het een heel wat andere zaak. Ik had een bustrens gekocht maar daarvan lagen haar mondhoeken open, dus bij gevolg heb ik er bitringen aangehangen maar dan lag ze iets hoger open, door die bitringen. Dan vertelde iemand me dat ik kleine bitringen moest halen, maar deze hebben dus hetzelfde effect als de gewone. Dan ben ik overgestapt naar een watertrens en daar ging het goed mee tot een tijdje geleden, toen lag ze weer open door het bit, (de watertrens verschoof) dus heb ik er weer bitringen aan gehangen maar dan een ander soort, nu blijkt dat ze nog meer open ligt dan anders....
Van mijn sporen (kleintjes) ligt ze ook open, maar daar heb ik al een oplossing voor gevonden.

Ik ben echt ten einde raad, hopelijk kunnen jullie goede tips geven.

Alvast bedankt,

Sassol

Re: Gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:21

Je kunt bitloos gaan rijden? En dan een bitloos hoofdstel met bontjes eromheen?

Ikzelf rijd bitloos, dus zou voor het bit geen oplossing weten.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:01

Past alles wel goed, schuurt er niets? Doe desnoods alles een gaatje losser, gebruik bontjes voor onder het zadel en de singel, je hebt tegenwoordig ook bontjes voor om je hoofdstel, voor je kopstuk, bakstuk en neusriem, misschien is een appelbitje wat.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:02

Nog een gouden tip:

Naai een zemenlap om je bit heen. (wel nieuw natuurlijk)Wel dat het goed aangesloten aan je bit zit. Ik heb dit advies gekregen van een paardentandarts, toen bij een paard van een collega, (niet handteerbaar, daarom moest ik er bij zijn) 4 wolfskiezen getrokken moesten worden, waarvan 2 op de plek van het bit, ze heeft de lap er maar voortaan aangehouden, hij had plekken in zijn mond, nu is hij ook een stuk braver tijdens het rijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:07

lx3 schreef:
Nog een gouden tip:

Naai een zemenlap om je bit heen. (wel nieuw natuurlijk)Wel dat het goed aangesloten aan je bit zit. Ik heb dit advies gekregen van een paardentandarts, toen bij een paard van een collega, (niet handteerbaar, daarom moest ik er bij zijn) 4 wolfskiezen getrokken moesten worden, waarvan 2 op de plek van het bit, ze heeft de lap er maar voortaan aangehouden, hij had plekken in zijn mond, nu is hij ook een stuk braver tijdens het rijden.

Wel iedere keer voor het rijden, het zeemleer nat maken! Anders is het middel erger dan de kwaal!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:20

Er is speciaal zeemleer in de handel om rond (men)bitten de doen. Te koop bij de ruitersportzaak. Het rekt en plakt, zodat je het er zo omheen kunt wikkelen. Ideaal spul; wij hebben het om de stang van ons menhoofdstel zitten. Verder gebruiken we rubberen bitringen om de mondhoeken van onze tinker heel te houden. Die waren ook altijd kapot en dat is nu verleden tijd.

Oriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:40

Ik wou bitloos gaan, maar denk niet dat dit de ideale oplossing zou zijn voor haar...
Ik zal het zeemleer is zoeken bij de winkel, hopelijk zal dit beter gaan, allesinds moet ik mijn bitringen er weer afhalen.
Ik dacht misschien ook aan een D-trens maar weet het nog niet goed.

Bedankt voor de goede tips, moesten er nog zijn... altijd welkom

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:09

RT-->MD.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:15

Kijk eens naar een nikkelvrij bit, nikkel zit in goedkoop RVS om het roestvast te maken.
Nikkel kan een allergie veroorzaken waardoor jouw gevoelige paardje plekken kan krijgen.

Het zelfde geldt ook voor je sporen en de ringen van je halster.

Kijk ook uit met bontjes en fleece voeringen van halsters, die lijken zacht maar als daar zand ik gaat zitten is het net schuurpapier.