12 april is bij ons een merrie veulen geboren. Sinds enkele weken eet ze dus ook al een beetje gras mee. De weide is waar ze in staan is pas gehooit dus het gras is kort.
Toen ze net begon met gras eten was haar ontlasting iets breiig, sinds 2 dagen is het echter dun. Ze is verder erg levendig en allert, ook eet en drinkt ze goed.
Omdat dit mijn eerste veulen is vroeg ik mij af of het normaal is dat veulen even van slag raken op het moment dat ze vast voedsel beginnen te eten. En wat ik daar aan kan doen.
Het kan ook komen doordat ze wormen heeft. Heb je haar al eens ontwormd?
geerke
Geplaatst: 18-06-10 11:08
wat voor kleur is het? Zou het ook te maken kunnen hebben met de verandering van de moedermelk?Dat dat iets vetter wordt? Of inderdaad wormen...
sophie84
Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-10 11:09
toen ze net een paar weken oud was is ze al ontwormd, en volgende week op 2,5 maand moet ze weer ontwormd worden. Maar dat kan ik natuurlijk ook wel een paar dagen eerder doen. om te kijken of dat de oorzaak is. bedankt
de kleur is nog steeds het zelfde, net zo donker als de ontlasting van de merrie
Tinky12
Geplaatst: 18-06-10 11:22
Is de merrie soms weer hengstig? Bij de 1e hengstigheid na de geboorte kan het zijn dat het veulentje diarree krijgt omdat de samenstelling van de melk veranderd. Wij hadden dit ook iedere keer met de veulentjes van dezelfde merrie....dit duurt een paar dagen en dan moet het overzijn.
Wel wastten wij altijd de billetjes van het veulentje omdat de huid zo rauw werd,daarna insmeren met baby olie.
Ook belangrijk, waarmee heb je ontwormd? Veulenworm krijg je vaak niet weg met Ivermectine. Panacur of Equiworm-F werkt dan vaak beter.
Angeliekje
Geplaatst: 18-06-10 14:33
Kan inderdaad dat het wormen zijn. Beste manier is dat te laten onderzoeken door een VA. Ik had mijn nu tweejarige ook als veulen enorm aan de diarree. Zelfs nadat hij ontwormd was! VA erbij laten komen, die heeft mestonderzoek gedaan en toen bleek hij bloedwormen te hebben vanwaar hij aan de diarree raakte! Een veulenontworming helpt dus niet altijd!
Ariebren
Geplaatst: 18-06-10 20:37
Het ontwormings schema voor veulens is als volgt. In ieder geval er voor zorgen dat de merrie ook in de laatste weken van de dracht ontwormd wordt.
Het veulen en merrie bij veulen 8 tot 10 dagen oud, yvermectine geven. Dan rond 6 weken herhalen met yvermectine, veulen en merrie. Is het veulen dan nog aan de dunne geef daaroverheen een pyrantel houdende spuit. Het probleem is dan de spoelworm. De meeste spoelwormen reageren niet meer op yvermectine.
Moxidectine tegen bloedworm mag een veulen niet hebben. Kan een veulen aan dood gaan.
Ik praat niet over merknamen maar over de werkzame stof in de wormspuit.
bedankt voor de tips. de merrie is inderdaad hengsting. dus dat zou mee kunnen spelen. maar voor de zekerheid zal ik volgende week ontworming halen bij de VA en dan even overleggen over de ontworming. want ze is nu 2 maand oud en volgens mijn schema moet ze dan ivermectine hebben. Bij de volgende keer ontworming moet ze een andere werkzame stof hebben