vetten en teren juist goed? of uit den boze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

vetten en teren juist goed? of uit den boze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:51

sinds 4 maanden heb ik een eigen paardje.
ik rij al 12 jaar maar nu met een eigen paard loop je toch tegen heel andere dingen aan.
wat is nu goed of juist niet?
voor heen bepaalde de manege eigenaar wat je moest doen en hoe en voor hoe lang.
nu ligt de verantwoording bij mij!
ik heb mijn paard bij een pension stalling gekocht waar is des tijds de pensionpaarden verzorgde.
de eigenaar van die paarden vond dat teren niet goed was door dat je zo de hoef afsluit en dan een evt. hoef ziekte opsluit in de hoef.
ik vond dat ergens wel een logische reden dus ben nooit verder na gaan denken.
mijn paard teerde ik in die 2 maanden dat ik daar stond ook nooit.
toen ik nood gedwongen moest verhuizen naar een manege kwam de hoedsmid er achter dat mijn paard rot straal had.
hij zei dat ik de hoeven beter moest verzorgen d.m.v. teren.
ik ben toen rond gaan vragen en op internet wezen kijken wat nu werkelijk goed is voor de hoeven.
en ik lees en hoor zo veel tegenstrijdige verhalen!

weten jullie wat goed is voor een paardenhoef?

groetjes odessa


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:17

als de paardenhoef er nu gezond uit ziet, zal ik er niks aan doen, met vetten maak je de hoef zachter, en met teren juist harder, als je elke dag de hoeven uitkrapt weet je precies wat er verander,
wordt de hoef te hard, dan vet je hem, andersom dan teer je hem,
je kunt de hoef zo het beste in balans houden,
en als er niks veranderd aan de hoef dan laat je het zo,
als ze probleemhoeven krijgt, moet je het gewoon aan een da of een hoefsmid vragen, die hebben daar echt verstand van.