vetten en teren juist goed? of uit den boze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

vetten en teren juist goed? of uit den boze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:51

sinds 4 maanden heb ik een eigen paardje.
ik rij al 12 jaar maar nu met een eigen paard loop je toch tegen heel andere dingen aan.
wat is nu goed of juist niet?
voor heen bepaalde de manege eigenaar wat je moest doen en hoe en voor hoe lang.
nu ligt de verantwoording bij mij!
ik heb mijn paard bij een pension stalling gekocht waar is des tijds de pensionpaarden verzorgde.
de eigenaar van die paarden vond dat teren niet goed was door dat je zo de hoef afsluit en dan een evt. hoef ziekte opsluit in de hoef.
ik vond dat ergens wel een logische reden dus ben nooit verder na gaan denken.
mijn paard teerde ik in die 2 maanden dat ik daar stond ook nooit.
toen ik nood gedwongen moest verhuizen naar een manege kwam de hoedsmid er achter dat mijn paard rot straal had.
hij zei dat ik de hoeven beter moest verzorgen d.m.v. teren.
ik ben toen rond gaan vragen en op internet wezen kijken wat nu werkelijk goed is voor de hoeven.
en ik lees en hoor zo veel tegenstrijdige verhalen!

weten jullie wat goed is voor een paardenhoef?

groetjes odessa


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:17

als de paardenhoef er nu gezond uit ziet, zal ik er niks aan doen, met vetten maak je de hoef zachter, en met teren juist harder, als je elke dag de hoeven uitkrapt weet je precies wat er verander,
wordt de hoef te hard, dan vet je hem, andersom dan teer je hem,
je kunt de hoef zo het beste in balans houden,
en als er niks veranderd aan de hoef dan laat je het zo,
als ze probleemhoeven krijgt, moet je het gewoon aan een da of een hoefsmid vragen, die hebben daar echt verstand van.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:21

Voordat je gaat teren eerst de hoeven schoonmaken met water.
Vetten zou ik niet doen, volgens mijn hoefsmid sluit dat de hoef juist af, en kunnen ze dus geen vocht meer opnemen. Vet is (bij mijn weten) ook alleen voor de bovenkant, en teer is gewoon alleen voor de onderkant.

Wat je wel kan doen om de hoeven 'vochtiger' te houden (bovenkant) is hoefolie. Gebruik anders de zoekfunctie op www.paardendrogist.nl eens, staat veel informatie op

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:17

Je kunt wel wat vet op de kroonrand doen, maar niet op de hele hoef want dan neemt de hoef geen vocht meer op en droogt met dit weer nogal uit. ALs de hoeven erg droog zijn dan brokkelen ze nogal snel. Een kwartiertje in de modder met de hoefjes is voor droge hoeven goed. Teer smeer je eigenlijk alleen tijdens de natte perioden (of als je paard in een natte stal staat) Hier wordt de hoef wat droger van en dan krijgt rotstraal geen kans.

Come over to the dark side, we have cookies!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:36

tja.. goed of uit ten boze..

hangt idd van de situatie af. als het niet nodig is, zou ik het zelf niet doen. je slikt zelf toch ook geen medicijnen als je niks mankeerd?

de hoeven worden er dan misschien wel glimmend van (van vet), maar ze krijgen niet of nouwelijks vocht binnen, met teren hetzelfde. het sluit de hoef af, mits je niet goed hebt schoongemaakt, blijven er bakterien in de hoef zitten en vwalla, problemen. misschien niet direct, maar op langer termijn is het nou niet echt goed voor de hoeven van je paard.

dus, gaat het allemaal goed, laat het lekker in de kast staan allemaal, totdat je het wel nodig hebt, omdat er problemen ontstaan, maar dan hoor je dat wel van de da of hoefsmid.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:04

Mijn paard heeft met dat droge weer last van brokkel hoefen.
Dus ik zet haar nu elke avond in de paddock. Dit is een gedeelte zand en een gedeelte stenen. Nu maak ik elke avond het zand nat zodat het vocht goed in de hoeven kan trekken verder doe ik er nu niks aan.
Dit werkt beter ( bij mijn paard dan) als al die middeltjes.
Hoefvet bijvoorbeeld trekt niet in de hoef. Je blijft het een hele tijd zien. Als het er in zou trekken zou het na 5 minuten helemaal weg zijn. Als het niet wegtrekt sluit het de hoef af en kan er dus geen vocht meer in.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Haha!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:17

Wat betreft de bovenkant: hoefvet gebruik ik zelf niet meer. Tijdens mijn opleiding in Deurne werd mij geleerd de hoeven schoon te maken met water en daarna hoefvet eroverheen te doen zodat het vocht (het water dus) in de hoef kan trekken. Echt geweldige hoeven had mijn paard niet, maar slecht is anders. Volgens mijn hoefsmid echter is vetten eigenlijk nergens voor nodig. Belangrijk is wanneer je merkt dat de hoeven te hard worden, ze iedere dag schoon te maken met water, meer niet (is het enige wat ik nu nog doe iedere dag sinds een paar maanden). En mijn paard heeft super hoeven nu!! Hij staat zelfs zonder ijzers (achter sinds een half jaar, moest omdat hij zijn achterijzers af had getrapt en daarbij 1 hoef zo was beschadigd dat het een risico was er weer een ijzer onder te doen, en voor sinds gister) en dat terwijl hij al 7 jaar op ijzers stond! De smid was gister helemaal verbaasd toen hij de achterhoeven zag!! Die zien er echt supergoed uit en ik ga toch minstens 3x per week dik een half uur over het harde (als het niet vaker is).

Wat betreft de onderkant ben ik ook helemaal van het teren af. Gruwelijke rotzooi dat spul en het sluit inderdaad de hoeven af van zuurstof. De bacteriën die rotstraal veroorzaken zijn anaëroob, wat betekend dat ze het best gedijen in een omgeving zonder zuurstof. Wil je toch teer gebruiken bij rotstraal dan zul je eerst de hoeven goed moeten ontsmetten (vaak zat gezien dat de hoeven nog slechter werden met teer). Ik doe het volgende en heb er inmiddels super ervaringen mee!! En niet alleen ik overigens Haha! . Maargoed, als zijn hoeven te zacht worden was ik ze (aan de onderkant) goed met betadine shampoo (met de haren aan de achterkant van een hoevenkrabber). Dit ontsmet de hoef goed en droogt ze mooi (niet iedere dag, zo'n 1 à 2x per week afhankelijk van hoe erg de rotsraal is). Daarna doe ik er een oplossing van zinksulfaat over (hoef&zool van de paardendrogist). Werkt echt super (wel iedere dag bij rotstraal)! Als je paard diepe straalgroeves heeft kun je beter watten in de groeves doen en dan het spul erop, zodat het erin trekt (en er kan meteen geen ander vuil meer bij, dus ideaal). Daags erna de watten verwijderen en nieuwe erin. Nog een voordeel van die zinksulfaat oplossing boven teer is dat het niet stinkt en het nog uitwasbaar is. Dus schone handjes!! Cool

Veel succes met je paardje!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:17

of jke moet natte hoeven invetten, juist dan trek je het vocht er mee in, en blijft het een tijd vochtig.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:48

misschien een handige en goedkope tip......van de hoefsmid (receptje uit grootmoederstijd) Haha!


1 deel azijn op 5 delen slaolie.....(gewoon van de aldi ofzo)

schudden in een lege curryfles..en klaarrrrrrrrrrrrr

hiermee de hoeven af en toe eens insmeren....


vooral bij te harde en droge hoeven *LOL*

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:30

ik maak de hoeven schoon met water en een borstel daarna smeer ik er wat hoefvocht(www.paardendrogist.nl)op
dit sluit de hoef niet af maar voorziet de hoef van vocht.op hete droge dagen als vandaag sowieso en op natte dagen dan doe ik niks aan de hoeven.elke dag even uitkrabben en zo controleren of de straal niet te nat is.ik teer nooit!maar je moet wel elke dag de hoeven nakijken of je evt. wel zou moeten teren,maar dat teren is echt alleen nodig als je paard veel in een te natte stal staat.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:02

xena schreef:
misschien een handige en goedkope tip......van de hoefsmid (receptje uit grootmoederstijd) Haha!


1 deel azijn op 5 delen slaolie.....(gewoon van de aldi ofzo)

schudden in een lege curryfles..en klaarrrrrrrrrrrrr

hiermee de hoeven af en toe eens insmeren....


vooral bij te harde en droge hoeven *LOL*

Ik gebruik het zelfde mengsel, alleen gebruik ik 1 deel azijn en twee delen slaolie.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 18:17

bedankt allemaal!
nu weet ik een beetje wat ik moet doen.
mijn paard heeft nu geen rot straal meer dankzij bekappen en egyptische zalf. ik ga al die grootmoeders recepten zeker uit proberen!

thx!!

groetjes odessa

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:43

Met dat mengseltje van slaolie en azijn moet je dan eerst ook de hoef vochtig maken met water?

Brabantse Fries ;)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:28

sanderijn schreef:
ik maak de hoeven schoon met water en een borstel daarna smeer ik er wat hoefvocht(www.paardendrogist.nl)op
dit sluit de hoef niet af maar voorziet de hoef van vocht.op hete droge dagen als vandaag sowieso en op natte dagen dan doe ik niks aan de hoeven.elke dag even uitkrabben en zo controleren of de straal niet te nat is.ik teer nooit!maar je moet wel elke dag de hoeven nakijken of je evt. wel zou moeten teren,maar dat teren is echt alleen nodig als je paard veel in een te natte stal staat.


Nou, je haalt me de woorden uit de mond!!!
Dat doe ik ook!!

Toos paardloos

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:51

imker"]
[quote="sanderijn schreef:
ik maak de hoeven schoon met water en een borstel daarna smeer ik er wat hoefvocht(www.paardendrogist.nl)op
dit sluit de hoef niet af maar voorziet de hoef van vocht.op hete droge dagen als vandaag sowieso en op natte dagen dan doe ik niks aan de hoeven.elke dag even uitkrabben en zo controleren of de straal niet te nat is.ik teer nooit!maar je moet wel elke dag de hoeven nakijken of je evt. wel zou moeten teren,maar dat teren is echt alleen nodig als je paard veel in een te natte stal staat.


Nou, je haalt me de woorden uit de mond!!!
Dat doe ik ook!!
[/quote]

same thoughts!!
das leuk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 25 bezoekers