Ervaringen met oogletsel door vliegenfrontriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Ervaringen met oogletsel door vliegenfrontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:49

Tot voor kort hing ik af en toe een vliegenfrontriem aan het halster van mijn paard tegen de vliegen.
Maar ik heb nu al een paar keer indirect gehoord dat die sliertjes oogletsel bij het paard kunnen veroorzaken.
Sindsdien durf ik hem niet meer te gebruiken.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Hoe gevaarlijk is en nou echt? Wie heeft hier ervaring mee?
Zijn leren vliegenfrontriemen veiliger dan nylon exemplaren?
Is een vliegenmasker een beter alternatief?

liess1

Re: Ervaringen met oogletsel door vliegenfrontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:54

mijn paard heeft door zo'n nylon vliegengordijntje zijn oog beschadigd.Hij zakte af en zat voor zijn oog en door het knipperen van het oog was zijn hoornvlies beschadigd.Dit wilde heel slecht genezen en daarom moest hij geopereerd worden in Utrecht.Het is allemaal mooi genezen dankzij de hoogleraar en professor die hem samen hebben geopereerd. beide artsen zeiden dat ze al meer patienten hadden gehad vanwege die vliegendingen.sindsdien doe ik alleen nog maar een vliegenkap om.Het blijkt dat die nylon dingen erger zijn dan leren omdat ze scherp worden en vaak nog in een leuk kleurtje geverfd zijn en dat geeft extra irritatie. Koop aub gewoon een vliegenkap....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:00

Liess1, eindelijk iemand die er direct ervaring mee heeft. Eigenlijk geef je precies aan wat ik gehoord had. Gelukkig is het goed gekomen met jouw paard.

Ik heb overigens ook een vliegenkap voor mijn paard, maar daarbij bedacht ik me dat er best eens een vlieg door een klein kiertje kan kruipen en als die dan opgesloten zit dat een paard in paniek kan raken.

Is dat een onterechte bezorgdheid of heeft iemand daar ook ervaring mee?
Zou het in dat kader weer veiliger zijn om een vliegenmasker met oren te nemen of is zonder ook veilig?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:32

Vliegentouwtjes hebben puur alleen functie als "verlenging van zijn/haar maantop"

De leren/suede vliegentouwtjes ben ik persoonlijk geen gebruiker van.
De nylon touwtjes gebruik ik en maak ze echt (definitief) aan het halster vast met pek-draad.
Reden waarom ik ook nylon gebruik is omdat nylon heel snel weer opdroogd als het geregent heeft. De touwtjes worden dan namelijk zwaar waardoor ze ook met dat gewicht tegen de ogen aan kunnen komen als ze bijvoorbeeld een galopje maken. Bij de suede/leren touwtjes duurt het heel lang voordat die droog zijn.

Ik ken een paard wat nu blind is geworden aan 1 oog omdat het geen vliegentouwtjes had. Het oog was dusdanig ontstoken dat het eruit gehaald moest worden om verdere infectie tegen te gaan. De vliegen kregen makkelijk kans om het traanvocht weg te halen bij het oog en zijn uiteindelijk (volgens de kliniek) ook daadwerkelijk het oog gaan aantasten. De vliegen schijnen vooral agressief te kunnen steken als het juli augustus september is. Het paard waar ik het over heb was een fokmerrie die gewoon dag en nacht op het land liep.

Tips voor de vliegentouwtjes; bindt het echt goed vast aan het (correct passend) halster. Bijvoorbeeld met draad waar je manen mee invlecht. Gebruik desnoods een 2e halster voor op de poetsplaats en het halster met touwtjes gewoon in voor in het land.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:35

ik heb nog nooit gehad dat er een vlieg in ging.Je moet wel een goede kap kopen,die van de paardendrogist zijn erg goed en gaan lang mee.Er moet genoeg ruimte om de ogen heen zijn anders krijg je hetzelde als met het vliegengordijntje.Ik heb ze zonder oren,vinden ze bij fijn,maar misschien jouw paard wel met oren..Ik heb in Utrecht paarden gezien waar een oog uit gehaald moest worden omdat ze door zo'n vliegengordijntje beschadigd waren dus ik neem die dingen echt NOOIT meer..als je paard blind aan 1 oog is geworden door een vlieg in het oog dan let je niet echt goed op...zodra een paard veel gaat tranen moet je al actie ondernemen...door te gaan zalven..dan heb je gewoon een oogontsteking laten verwaarlozen..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:45

Het was ook een verwaarloosd oog ;-)
Maar er staan zoveel paarden met traanogen waarvan de eigenaren geen actie ondernemen.
De ene zweert bij vliegenkap en de ander zweert bij vliegentouwtjes...

Beauty_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:50

ik heb ook een vliegen netje met touwtjes maar maak hem altijd strak vast zodat hij niet kan zakken

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:51

ik heb gewoon een vliegen kap. ik vind die zelf gewoon fijner

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:53

Ik gebruik helemaal niks.
Vorig jaar heeft een wesp mn paard nét boven z'n oog gestoken, werd zo dik als een ei en hij kreeg zijn oog nog net een beetje open. Moet er niet aan denken wat er gebeurt als zo'n wesp in een vliegenkap kruipt en begint te steken!

Beauty_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:56

neej bah dat is ook vreselijk 8nnemiek daar oet ik ook niet aan denken

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:21

Bedankt allemaal voor jullie input.

Als het niet echt nodig is gebruik ik ook niets, maar soms op zo'n windstille dag zie je wel eens dat de paarden zo door die beesten geplaagd worden.

Er zijn wel verschillende verhalen, dat maakt het niet echt makkelijker.

Zouden die vliegenfrontriemen dan alleen letsel kunnen veroorzaken als ze gaan zakken en nooit als ze op de juiste plek blijven?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 13:44

Ik zag dat er nog een vliegenfrontriem topic is, alleen dan niet over mogelijk letsel daarbij: [VSW] vliegenfrontriem

Als iemand iets weet over oogletsel door een vliegenfrontriem die wel op zijn plaats zat hoor ik het ook graag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:12

zonder vliegenfrontriem kunnen ze last krijgen van hun ogen, met ook en met zo'n kap ook. Het blijft toch tobben. Ik doe het alleen om als het echt heel erg is met de vliegen. Want met zo'n frontriem moet je ook al weer een halster omdoen en dat vinden mijn paarden jeuken na één dag en moet ie weer af.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:23

@Arabesk, dat is nou precies wat me tegenhoudt om een vliegenmasker om te doen. Volgens mij is dat snel te warm voor een paard, helemaal als er oren aan zitten. En als die er niet aan zitten heb je weer een kans dat er zo'n vliegbeest onder kruipt.

Ik zit al te fantaseren aan een vliegenfrontriem van paardenhaar. En eigenlijk doe ik er nu kunstmatig niets aan, maar ik vraag me wel af waar ik mijn paard het best mee zou helpen. Ik heb voorheen vooral een vliegenfrontriem gebruikt, zo eentje met kopstuk en keelriem, maar toen ik iemand hoorde over oogletsel door zo'n frontriem durfde ik dat niet meer.

Mijn paard staat overdag buiten en wordt 's avonds vrijwel altijd binnen gehaald. Alleen op een zeer mooie dag slapen ze ook wel eens op het land, maar ze komt elke dag wel in handen. Nu vertrouw ik er maar op dat we het zullen zien als er iets irriteert.
Laatst bijgewerkt door Myca op 15-06-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:28

Mijn paard is gevoelig aan d'r ogen door de vliegen dus als zij geen vliegenfrontriem aan heeft krijgt ze heel erg last van d'r ogen. Mijn frontriem hangt aan het halster door een klittenband dieje moet sluiten, hij zakt nooit af en zit stevig :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:32

Ons ponybeest staat met vliegensliertjes in de wei. Gaat al jaren goed maar nu ik die enge dingen lees toch maar een kap aanschaffen....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:54

Ik heb nog even verder gespit uit the Horse Junction:

Flymasks/fringes
By GMW

The fly fringe would be better than the fly mask if you can get it to stay on. We have a mare that was struggling with flies last year - her eyes were puffing up, etc. We put her flymask on and only got there late in the evening to take them off and she was spooking and bumping into things a bit so I'm guessing it affected her vision some, especially in the dark. So if you're gonna try a leave on approach, I'd say go the fringe route although those things are hard to keep on. Whatever you use, take it off whenever you go there for as long as you can and then put them on again just before you leave. And check for rubbing, swelling, irritatiion, etc as much as you possibly can. Fly masks also have a tendency to rub on the nose although they do seem to give superior fly protection. If you decide on the flymask over the fringe, get black as there are theories going around about the reflection off the white causing partial blindness, and make sure that is quite big and comfy to avoid chafing. Like I said, I'd definitely rather go for the fringe in your case but then keeping them on can be a pain. Hope
you figure it out..

Onze paarden staan 's nachts vrijwel altijd binnen en gaan de halsters/vliegenmaskers dus af, maar als een paard buiten blijft staan kan er dus een dilemma zijn, dat ze gewoon niet voldoende zicht hebben met een masker voor.
En dan nog een ander punt, de kleur... Zwart zou beter zijn ivm de reflectie van het zonlicht.

Ik heb een vos en ik had juist een kleur in haar eigen maantop gekozen omdat ik dan dacht dat dat het minst verstorend zou zijn. Maar zwart zou dus beter zijn en dan alleen overdag en goed vastgezet aan het halster zodat het niet kan verschuiven.
En misschien maken we de paarden wel helemaal in de war met die leuke vliegenmaskers met ogen en dergelijke.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:17

Ik heb eens meegemaakt dat een paard zo'n masker ophad en door het spelen de bolling was ingedeukt en dus in zijn oog gedrukt zat!
Volgens mij was ik er snel bij, maar paard had flink last van zn oog.
Met die frontriemen heb ik het ook wel vaker gezien, dat het halster van 1 oor af was of de frontriem was afgezakt en daardoor op de geopende oogbol drukte.
Wij hebben 1 oudere merrie met een blind oog staan die een masker op krijgt omdat anders het oog veel aan het tranen is, maar verder gebruik ik die dingen zo min mogelijk en raad ik het de klanten ook af.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 11:50

@SparklingApp, is die oudere merrie blind geworden van een vliegenfrontriem/masker of had dat een hele andere reden?

Ik heb overigens inmiddels ook gezien dat sommigen hun vliegenfrontriem behandelen met insekticiden. Daar kunnen ze vliegen niet goed tegen, maar als dat in het oog komt geeft het sneller irritatie.

Ik doe nu mijn paard niets meer op tegen de vliegen. Misschien dat ik dat nog wel doe als het er erg veel zijn en ze er zichtbaar last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:11

De mijne heeft ook 24/7 een vliegenfrontriem om. Een masker rukte ze binnen 3 minuten van haar hoofd af... Zonder frontriem ontsteken haar ogen erg snel. Lijkt wel of alle vliegen op haar hoofd gaan zitten. Ze heeft die frontriem nu al een paar maanden om ( behalve met slecht weer) en het gaat hartstikke goed. Ik zorg ervoor dat alles goed vastzit en dat het halster ook erg goed past en redelijk strak zit. Dan ben je de problemen wel voor.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:15

met die kap kan je ook oogbeschadiging krijgen. Zoals eerder genoemd; denk aan rollen, bolling deukt naar binnen richting oog en daar heb je je ellende.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:21

mijn paard krijgt niks meer om.
geen vliegenkap, geen frontriem en ook geen vliegendeken.
ze sloopt het allemaal. nu ben ik dol op dingen kopen, dus das het probleem niet,
maar ik ben bang dat ze in haar sloopsessies zichzelf nog eens beschadigd.

we hebben paard en shet vriendelijk hekwerk, maar helaas geen tuigvriendelijk hekwerk...

ze heeft wel al kale plekken bij haar voorpluk, daar zit enkel een sprietje haar.

zolang ze zelf de indruk blijft maken minder last van de vliegen te hebben, dan van alle dingen die ik er aan hang, laat ik het maar zo.

vliegenspray doe ik alleen voor het rijden. daar is ze dan weer panisch voor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 12:34

Heeft iemand ervaring met knoflook geven tegen de vliegen?

Ik heb in de VS gehoord dat ze dat wel eens aan hun paard voeren zodat de vliegen ze dan meer met rust laten.

Ik zal vanmiddag eens een teentje meenemen, want ik weet niet of ze dat gaat opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:38

De mijne krijgt elke dag knoflook en helpt wel een beetje. Bij andere paarden die het niet krijgen zitten helemaal onder de vliegen en op de mijne maar een oaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:38

Maar daar moet je voor het vliegenseizoen mee beginnen.