Voertips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceR

Voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:38

Hoi allemaal,

Ik weet niet of mijn berichtje hier goed staat maar here we go: :D

Ik wil graag weten wat jullie mij kunnen adviseren qua voer.

Ik heb twee paarden die op een wei staan met twee stalletjes erop.
Nu heeft een van de twee een beetje een stofwisselings probleem waardoor hij snel afvalt, die krijgt
dan ook eiwit erbij. De andere gaat best goed.

De staleigenaar voert nu 1x per dag brokjes (ik dacht sportbrokjes?) en verder krijgen ze hooi en gras natuurlijk.
Ook krijgen ze wel muesli. Verder heb ik geen idee wat er nog gevoerd wordt, ik kan iets missen.Ik voer ze zelf namelijk niet.

Wat nu blijkt is dat ze te fel zijn, we rijden nu 1x in de week en als het
goed is gaat dat vaker worden maar nu nog even niet.

Ik zou graag advies willen wat ik nu zou moeten voeren.

Gewoon iets waar ze niet zo fel van worden, maar ook niet afvallen.
Ik wil het graag goed doen, dus advies over welke brokjes (merk en wat het voor brokjes zijn enzo) en hoeveel hooi
en wat al niet nog meer.

Ik heb vroeger een fjord gehad en die werd ook al zo fel van brokjes dus die kreeg andere brokjes (groene)
maar geen idee meer wat dat was. Met dat voer was hij wel te berijden.
Met die andere brokjes was het altijd: overleef ik deze rit vandaag ook? Hij had wel zoveel uitgevreten en je kon
hem echt niet de baas. Hoofd tussen zijn voorbenen en blik op oneindig en rennen maar! dwars door de bossen pad of geen pad alleen rechtdoor. In de bak knalde hij met zijn borst door de planken heen en zo richting stal, terwijl je er nog op zat stond hij uiteindelijk in zijn stalletje en je kon helemaal niks. :n -> Andere brokjes en het ging supergoed. Het was wel te merken want heel af en toe gaf iemand van de manege de verkeerde brokjes en dan was het weer feest. |(

Alvast bedankt!!

Groetjes Joyce

Sietara

Re: Voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:43

ehm, mijn paard voer ik als ik gereden heb. Ze krijgt dan Pavo Summerfit, als het nodig is en ze heel mak is krijgt ze een handje muslie maar de laatste keer is een paar maanden terug vanwege dat ze al erg druk is van zichzelf
ik rij trouwens 4 keer per week, en ze loopt de hele dag buiten op een groot grasland en 2x per dag extra gras of hooi omdat het op de wei niet snel groeit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:57

vraag even welk merk die man voert en hoeveel brokken en muesli je paarden krijgen?
sportbrok is voor paarden die flink sporten,dat doen die van jou niet.

dat geeft namelijk wat meer duidelijkheid over welk voer je hebt

gewoon basisbrok halen dat is voor paarden die niet hard werken.
Havens heeft een goede brok,subli heeft de ponybrokken die goed zijn,en zo heeft elk merk wel een goede basisbrok
wat voor paarden heb je nu dan?

dit is een hele leuke site waar echt van elles over voer op staat en je kunt ook nog merken en soorten met elkaar vergelijken
www.voervergelijk.nl

maar als ze zo fel zijn...kan het zijnn dat ze gewoon wat vaker aan het werk moeten?
1x per week is wel weinig he.
heb je de mogelijkheid om ze wel vaker te laten lopen?
aan de longeerlijn bijvoorbeeld?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:08

1 plak hooi per 100 kilo lichaamsgewicht, dacht ik zo.
En dan gewoon een basisbrok en/of een gewoon muesli'tje.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:22

VSW-->VS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:23

voldoende hooi en gras, maar dat gebeurt al

en verder is sportbrok voor paarden die in de sport zitten en veel trainen, dus inplaatst van sportbrok kan je gewoon basisbrok geven

en een dikmakker is slobber, dat is ook gewoon een lekkere snack voor je paard. dit kan je 1 a 2 keer per week geven ongeveer

amandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:28

Denk dat meer bewegen ook zal helpen,

maar zal ze nu geen sportbrok geven, ik weet niet het type paard maar als de paarden bijna niks doen zal ik het op een handje brok houden en voor extra vitaminen kan je summer fit koeken geven en/of nature's best muesli (is zonder eiwit en suiker),

Ik weet dat paarden die dikker moeten worden vaak mais krijgen ik weet niet of dat helpt als een paard een stofwisselingsziekte heeft,

Misschien kun je nog wat informeren bij de leveranciers van voer, op de sites staan ook altijd veel informatie over voer, en je kan ze meestal mailen bijv havens of natures best.

amandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:29

Inderd slobber is ook een dikmaker

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:04

Die groene brokjes die je fjord kreeg waren waarschijnlijk grasbrok. Normaal als paarden te fel zijn en vermoed wordt dat dit van het voer komt krijgen ze minder krachtvoer (dwz brok, muesli e.d) en meer ruwvoer (= kuil of hooi; dit laatste is beter want armer aan voedingstroffen).
Edit: slobber zou ik ook niet doen bij een paard wat te fel is; dan is maismeel of -vlokken beter.

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:18

Hoi,

Dat zijn al een hoop tips! Dank je.

Ik heb helaas geen foto's meer op mijn mac staan, maar heb wel een filmpje gevonden.
De rechtse is Brownie, mijn lieveling (met het stofwisselings-probleem), de linkse is Light (degene die wat feller is), de zwarte is Zorro een jonge hengst die helaas 3 jaar geleden overleden is aan zandkoliek.

Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien, mijn moeder heeft 'm gemaakt en is niet zo goed met haar telefoon.

Hier trouwens ook nog een foto-tje van mijn D-pony Beauty:
Afbeelding
haha, toen was ik trouwens nog 'jong', haha een jaar of 16.

Groetjes