Mijn Haflinger staat 24/7 op de wei. Hij zat nog behoorlijk in zijn wintervacht toen ik hem kocht. Maar daar begint hij nu aardig van af te raken.
Gister had ik hem even op stal gezet zodat ik hem kon poetsen, en hij begon ineens super veel te schuren, met ze kont, zijn zij en hoofd echt alles.! Zou dit door het verharen kunnen komen of zou er een andere oorzaak voor kunnen zijn?
Ook viel het mij op toen ik hem over zijn vacht aaide, dat ik allemaal kleine bultjes voelde (een soort korstjes leken het wel) dit is voornamelijk op zijn zij. Het haar staat bij de bultjes een beetje omhoog dus het het sluit niet mooi aan bij de rest van zijn vacht.
Jullie enig idee wat dit kan zijn? Hij heeft lange manen.
Het klinkt als een overgevoeligheid voor teveel eiwit. Mijn haflinger heeft idem dito.
Waarschijnlijk komt het door het jonge gras nu, daar zit veel fructaan in en eiwit en al helemaal als hij 24/7 op een wei staat, kort of lang gras maakt niet uit met dit weer groeit het erg hard en knagen ze direct het jonge gras af waar dus veel teveel voor een koudbloed inzit. Met als resultaat die bultjes, eiwit bultjes. ' Ik zou hem van de wei afhalen of op een zeer kaal stuk met hooi inplaats van de hele dag hooi, geen krachtvoer en in de toekomst iets gaan voeren met weinig suiker, melasse en eiwitten zoals Subli zonder of Havens Coolmix of de Marstall Naturel, er is nog veel meer
Je zult merken dat zodra hij van de wei afgaat en meer hooi eet en minder suikers endergelijk krijgt de bulten verdwijnen en het schuren ook stopt.
Super, bedankt voor je reactie! Ik had al zo'n idee dat het aan het gras lag! Ik zal eens navragen of ze nog een schraal stukje over hebben..Op stal zetten vind ik ook zo sneu
Ja op stal zetten zou ik ook niet doen, dat is niets voor een dier wat gewend is altijd buiten te zijn
Ik zou idd eens navragen en hiermee beginnen en dan kijken of er binnen enkele weken verbetering is. Het is helaas gewoon zo dat koudbloeden vaak niet geschikt zijn om 24/7 op een echte wei te staan, succes!
Ik zit met hetzelfde probleem... maar mijn verzorgpaard kan niet het land af! Dat zou namelijk betekenen dat ze helemaal alleen staat. Misschien nog een oplossing?
Super, bedankt voor je reactie! Ik had al zo'n idee dat het aan het gras lag! Ik zal eens navragen of ze nog een schraal stukje over hebben..Op stal zetten vind ik ook zo sneu
idd veeel minder gras te eten geven! succes
Akecheta
Geplaatst: 04-06-10 10:01
Hallo, Zoals hierboven al gezegd, een graaskorf is een goeie. Kan het paard wel lekker grazen, maar wordt eten van grote hoeveelheden wat beperkt. Succes ermee!