Chronisch Progressief Lymfoedeem (CPL)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pamela25

Chronisch Progressief Lymfoedeem (CPL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 11:48

hallo zal me even voorstellen :+
ik ben pamela vander burg, woonachtig in Anna-jacobapolder(Sint-PhilipslAND)
zeeland dus

zins 10-10-09 heb ik mijn mooi kruising BELG X TINKER sky
het begon met een klein plekje begin van deze winter,wat uitgroeide tot een hel :( |(
Aan zijn achterbenen niks mooi behang tot aan de grond behalfe zijn spronggewricht
voor benen een ramp kaal met bulten als tennisballen,veel vocht,smetplekken,mijten (nu mijten vrij :D ).de DA er bij je kent het wel het bekende verhaal van mok ,dus betadine een middel tegen mijten,spuiten met antibiotica bussen met antibiotica poeder,de bekende smeersels,niks hielp
werd alleen maar erger.
ook omdat sky toen ook op een andere stal stond in een kleine container,waar hij geen kant opkon. en ik elke dag 2 x moes mesten om het maar een beetje droog te houden.
DA uit belgie (Universiteit in Gent) er bij die nam een schraapsel en kreeg dus het nieuws CPL aan de voorbenen
wat een nachtmerrie

Sky onmiddelijk verhuist naar een andere stal een 4bij4 stal waar hij de ruimte snachts heb,en op vlas staat <3
in middels gaat het de goede kant op ,laan we zeggen het is stabiel.
ik mag weer zijn benen vastpakken,
mag zijn hoeven weer uitkrabben,
hij is levendig,

ook moes ik zijn voedingspatroon helemaal omgooien
niet te veel eiwittenen niet te veel suikers
*graszaathooi(geen kuil)
*en hij krijg nu tinkerbrok
en een schrale wei
*en in de wintermaanden halfe schep Pavo natures best(muslie)

dit heb zeker ook erg geholpen aan het genezings proses

graag wil ik in contackt komen met andere mensen die dit probleem ook bij hun paard hebben
oja heb het verhaal beetje ingekort

hier wat links over cpl

http://users.telenet.be/onsbelgischtrek ... obleem.htm
dat is de universiteit in gent.

http://www.trekpaardenform.nl/medisch/cpl.html

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:38

Hee Pamela,
In de huiskamer loopt een topic van eigenaren/verzorgers van Trekkies, en wij hebben (zoals je misschien begrijpt) helaas regelmatig te maken met het verschijnsel CPL. Je bent van harte welkom om mee te kletsen. Wie je ook eens kan polsen is HannahFrouk, een van onze oudgedienden, welke jammer genoeg niet zo vaak mee meeblaat, omdat ze haar prachtige Neel indertijd verkocht heeft. Zij heeft toen met Neel ook erg veel gedaan om de CPL in de hand te houden, en dat ging heel goed. Jaan in ons topic heeft ook "voor en na" foto's om je een hart onder de riem te steken; de benen van haar Fleur zagen er een paar jaar geleden ook niet zo best uit, ze had best veel open plekken. Maar als je nu kijkt is het echt een wereld van verschil, het kan echt heel erg verbeteren! Wij zweren inmiddels bij Cydectin. Om wat meer hierover te weten, zie ook weer ons topic... ;)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:48

Wat AnneMarie zegt :D

Daar wil ik nog even aan toevoegen, probeer je paard zo min mogelijk op stal te hebben. 24 uur per dag buiten is het meest ideaal, hoe meer beweging, hoe meer lymfevocht er afgevoerd kan worden. Mijn paard staat 24/7 op de wei en ik merk niet dat eiwitten veel doen voor zijn benen. Hij krijgt ook gewoon voordroog in de winter, qua krachtvoer alleen suikerarme muesli.
Belangrijker is het mijtvrij houden, dat betekent vaak ook dat je je paard van het stro moet halen, mocht hij daar op staan. In stro zit zoveel ongedierte en dan is een besmetting zo weer gebeurd. Vlas is een betere optie!

Valt me nu trouwens op dat die bovenste link kapot is...Jammer, daar stond veel informatie op...
Ik heb nog wel de wetenschappelijke publicaties van haar onderzoek op de computer staan. Maar als je niet goed bent in Engels en medische termen, heb je daar niet zoveel aan :D

leentje1975

Re: Chronisch Progressief Lymfoedeem (CPL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:58

Ik heb twee weken terug op de markt ook een trekpaardmerrie gekocht en door verwaarlozing heeft ze dus ook schurftmijt en mok, de dierenarts vermoed dat ze ook cpl heeft maar op dit moment gaat het vrij goed met haar, de zwelling in haar achterbenen is met 1/3e verminderd, dus ik hoop dat het zo door blijft gaan, ik heb toen ik haar kocht direct haar sokken erafgehaald en dat heeft al heel veel goeds gedaan, maar nu de rest nog, dus ik hoop ook dat jullie ervaringen en tips voor me hebben, ze zijn welkom in ieder geval...

Grobegni

Re: Chronisch Progressief Lymfoedeem (CPL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:02

Wat gebruik je tegen de mijt dan Leentje? Het makkelijkst is cydectin pour on voor rundvee. Dat hoef je er alleen maar op te gieten :D

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:50

Grobegni schreef:
Wat AnneMarie zegt :D

Daar wil ik nog even aan toevoegen, probeer je paard zo min mogelijk op stal te hebben. 24 uur per dag buiten is het meest ideaal, hoe meer beweging, hoe meer lymfevocht er afgevoerd kan worden. Mijn paard staat 24/7 op de wei en ik merk niet dat eiwitten veel doen voor zijn benen. Hij krijgt ook gewoon voordroog in de winter, qua krachtvoer alleen suikerarme muesli.
Belangrijker is het mijtvrij houden, dat betekent vaak ook dat je je paard van het stro moet halen, mocht hij daar op staan. In stro zit zoveel ongedierte en dan is een besmetting zo weer gebeurd. Vlas is een betere optie!

Valt me nu trouwens op dat die bovenste link kapot is...Jammer, daar stond veel informatie op...
Ik heb nog wel de wetenschappelijke publicaties van haar onderzoek op de computer staan. Maar als je niet goed bent in Engels en medische termen, heb je daar niet zoveel aan :D

sky staat nu dag en nacht op de wei een schrale
en dan als hij weer terug op stal ga staat hij nu op vlas
eiwitten voor hem maakten heel erg veel uit het verergerde alleen maar
hij krijg ook gewoon arm hooi
oooo ik zal die link even opnieuw sturen en ga me even aanmelden bij jullie topic in de huiskamer
bedankt voor de tips ;)

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:52

Grobegni schreef:
Wat gebruik je tegen de mijt dan Leentje? Het makkelijkst is cydectin pour on voor rundvee. Dat hoef je er alleen maar op te gieten :D

yep die gebruik ik ook en zweer er bij is ook het enige wat help
gelukkig is hij nu mijt vrij
kwam net van hem vandaan hoef ik niet ver hij staat nu bij me in de thuin heb groot land kan hij de hele dag en nacht in wandelen swinters gewoon op pension stal ook met weidegang

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:54