Ik ben er pas achter gekomen dat mijn shetlander een bultje op de rug heeft. Ik heb al gekeken en het is waarschijnlijk veroorzaakt door het zadel, want het is precies op de plek waar de achterkant van het (pinokkio) zadel zit. Ze krijgt dus ook een ander zadel. Maar ik vraag me af, wat kan ik doen om te zorgen dat ze geen last ervan heeft/ gaat krijgen. Ik heb wel al op het bultje gedrukt, maar ze geeft geen reactie van pijn ofzo. Heeft iemand een idee wat het precies is? En op watvoor manier kan ervoor gezorgd worden dat het weggaat? Moet ik een kraker vragen of een fysio?
Wat voor bultje is het Sorsie? Is het hard, of is het net alsof er water onder zit? Verplaatst het als je er op drukt? Zit het precies op een werveltje, of ernaast? Kun je er anders een foto van maken en hier plaatsen? Dan kunnen we even met je meekijken.
Mirjam95
Geplaatst: 27-05-10 15:29
Mijn pony had laats ook een bultje op zn rug en het was een eiwit bultje Ik moest em azijn door het voer geven en dat hielp echt heel goed!
Koper
Geplaatst: 27-05-10 15:38
Is het niet gewoon een eiwitbultje inderdaad? Is in deze tijd van het jaar het eerste dat bij je opkomt bij een shet
Het is hard en het verplaatst niet als ik erop druk. Ik hoop dat het een eiwitbultje is, maar ik ben bang van niet, want het zit precies op de rug.
Koper
Geplaatst: 27-05-10 17:46
Eiwitbulten kunnen ook op de rug voorkomen hoor. Maar dit is best een flinke bult, en als het ook hard is...
beantsje
Geplaatst: 27-05-10 17:55
Het kan een bindweefselbultje zijn door het zadel, al vind ik hem wel groot. De DA kan hem wegspuiten met cortisonen. Maar dan moet je natuurlijk ook de oorzaak weghalen en niet hetzelfde zadel weer gebruiken!
Toch denk ik eerder dat het een eiwitbultje is. Gewoon maar even afwachten misschien?
Als het van het zadel zou komen, zou je toch verwachten dat het pijnlijk is als je er op drukt. Ik hoop ook dat jullie zadel niet zover naar achter ligt. Ik denk dat het zadel er niets mee te maken heeft. Het ziet er niet alarmerend uit, misschien inderdaad de dierenarts een keertje naar laten kijken.
Lijkt me wat te ver achterop de rug zitten om echt onder het zadel te zitten, of vertekent die foto zo erg? Voor een eiwitbultje vind ik 'm te groot, te alleen (zijn er doorgaans meer) en op een te verdachte plek zitten. Meest waarschijnlijke mogelijkheden lijken me: ontstoken haarzakje door wrijving (weg te spuiten door de veearts) of een werveltje wat een beetje opspeelt (te behandelen door osteopaat).