Wat doen met super benauwde pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minouesmee

Wat doen met super benauwde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:26

Hallo,
Ik weet niet of het hier goed staat, maar tem anders maar even. Mijn 20 jarige New forest merrie is super benauwd. Vandaag ben ik na 40 minuutjes de les uit gegaan omdat ze heel erg benauwd was. Zolang we lekker stappen is er niets aan het handje, maar zodra we gaan draven gaat het mis. Ze loopt gewoon helemaal met der neus op de grond om te hoesten ze proest en ze krijgt soms bijna geen lucht meer door het vele slijm. Nou zijn onze binnenbak en buitenbak wel stoffig, maar ze doet het elke zomer al 2,5 jaar lang. De dierenarts is vorige zomer ook geweest, maar die geeft gewoon wat mee wat niet helpt. Zou ik de dierenarts nog eens laten komen?
Heeft iemand nog een idee om Minou minder benauwd te maken? Is een buitenstal misschien iets of de wei?

Groetjes Esmee en een super benauwde Minou.
Laatst bijgewerkt door minouesmee op 25-05-10 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Equidea

Re: Wat doen met super benauwde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:28

Hoesten en proesten? Dat kan niet goed zijn...
Wat had ze volgens de dierenarts?

Wat je ook doet, probeer te voorkomen dat ze gaat hoesten... elke hoest is er 1 teveel.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:30

Equidea schreef:

Wat je ook doet, probeer te voorkomen dat ze gaat hoesten... elke hoest is er 1 teveel.

Ik zat op school toen de dierenarts langs is geweest, maar ik sta met me pony op en manege en volges mij heeft hij er geen eens naar gekeken en wat mee gegeven. Hoe moet ik het verkomen dan?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:30

Zowiezo is het beter voor de luchtwegen om je pony lekker buiten te zetten. Mijn pony heeft chronische Bronchites en heeft enorm veel baat bij 24 uur per dag weidegang!

Toch zou ik voor de zekerheid nog eens een keer de dierenarts erbij halen en zelfs eventueel een bronchoscopie laten doen, dan weet je waar je aan toe bent.

Hooi en stro is ook niet echt geweldig bij paarden met luchtwegproblemen, geef ze liever kuil of laat het hooi weken in water. Ipv stro kan je het best zaagsel gebruiken of evt vlas.

Succes.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:32

Als ze echt benauwd is foene zeem aanschaffen..
en nat hooi geven is ook altijd goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:33

minouesmee schreef:
Equidea schreef:

Ik zat op school toen de dierenarts langs is geweest, maar ik sta met me pony op en manege en volges mij heeft hij er geen eens naar gekeken en wat mee gegeven. Hoe moet ik het verkomen dan?

Stoppen met rijden tot de dierenarts weer geweest is. Paarden horen niet te hoesten, en bij paarden is hoesten een stuk 'gevaarlijker' dan bij mensen.
Wat voor hooi krijgt je paard, is er veel stof op stal, hoeveel komt het paard buiten, heeft je paard snot bij zijn neus, is je paard lui?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:33

Hooi weken in het water helpt niet echt goed. Misschien is zo'n bronchoscopie wel een idee.
En foenegriek en die spullen helpen ook niet.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:34

Hoe reageert ze als je haar buiten rijdt?
Hoesten en proesten en dan in een zandbak rijden werkt niet bevordelijk voor longen en het verkrijgen van lucht.
Als zowel de binnen als buitenbak stoffig is zul je dat moeten mijden en gaan kijken of het met normaal buiten rijden/lopen beter gaat. En een paardenarts er naar laten kijken, niet elke dierenarts is ook paardenarts.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:35

minouesmee schreef:
Hooi weken in het water helpt niet echt goed. Misschien is zo'n bronchoscopie wel een idee.
En foenegriek en die spullen helpen ook niet.

Wanneer je een bronchoscopie laat doen en er komt toevallig iets van een bronchites uit (je zegt dat je pony er al meerdere jaren last van heeft.) dan zal je toch aanpassingen moeten doen naar je pony om het dragelijker te maken.

Hooi meerdere uren weken werkt zeker weten wel tegen stof. Maar dan moet je uiteraard ook een ander strooisel dan Stro in je stal doen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:35

Citaat:
Stoppen met rijden tot de dierenarts weer geweest is. Paarden horen niet te hoesten, en bij paarden is hoesten een stuk 'gevaarlijker' dan bij mensen.
Wat voor hooi krijgt je paard, is er veel stof op stal, hoeveel komt het paard buiten, heeft je paard snot bij zijn neus, is je paard lui?

Ik weet niet wat voor hooi ze krijgt en ze komt elke dag buiten van 8 tot 1 a 2 uur. Ze heeft soms een snotneus. Nee ze is echt niet lui ofzo. Ja met uit de stal halen voor het rijden.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:37

Michellette schreef:
Hoe reageert ze als je haar buiten rijdt?
Hoesten en proesten en dan in een zandbak rijden werkt niet bevordelijk voor longen en het verkrijgen van lucht.
Als zowel de binnen als buitenbak stoffig is zul je dat moeten mijden en gaan kijken of het met normaal buiten rijden/lopen beter gaat. En een paardenarts er naar laten kijken, niet elke dierenarts is ook paardenarts.

Buiten rijden? Bedoel je op buitenrit gaan? We hebben niet echt een ruiterpad, ja dan moet je langs grote graafmachiens en die werken tot 5 uur.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:39

Snotneus en hoesten is echt niet normaal, zou echt even oppassen en er een goede dierenarts bij halen.
Een paard dat hoest verliest de elasticiteit uit de longen, en zal steeds moeilijker kunnen ademen. En gezien ze al flink benauwder aan het worden is, is elke hoest er nu echt een teveel. Klinkt ergens een beetje als dampigheid (al ben ik geen dierenarts!), dat had/heeft mijn pony ook en dat kost heel wat tijd (en geluk dat het nog niet te ernstig is) om dat weer een beetje goed te krijgen met het rijden.

Bij mensen geneest die elasticiteit weer, bij paarden niet, daarom is hoesten gevaarlijker bij paarden.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:49

Oké!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:53

Buiten rijden? Bedoel je op buitenrit gaan? We hebben niet echt een ruiterpad, ja dan moet je langs grote graafmachiens en die werken tot 5 uur.[/quote]

Rijden in een weiland of andere ondergrond dan zand is ook goed. En wij rijden ook rustig na 5 uur in de middag nog, zeker nu het weer beter wordt.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:54

idd dat dacht ik ook met mijn beestje,

och het is een hoestje en snotneus e.d.
blijkt nu mooi longfibrose te hebben |( , en heeft de zelfde symptomen als hier beschreven worden.
ik kan niet op internet vinden of dit hetzelfde is als dampigheid,

hij krijgt nu iedere dag ventipulmin siroop en dat helpt een beetje,
ik zou echt NIET rijden tot een dierenarts geweest is! want als ze echt zoiets hebben wordt het er niet meer beter op!

@Equidea weet jij misschien of dit overeenkomt. longfibrose en dampigheid,
bij longfibrose verliest de longen zijn elastisiteit en was der nog iets met de longblaasjes,
het wordt nooit meer beter, je kunt het onderdrukken met medicijnen of verlichten hoe je het wilt noemen.

alvast bedankt ;)

Equidea schreef:
Snotneus en hoesten is echt niet normaal, zou echt even oppassen en er een goede dierenarts bij halen.
Een paard dat hoest verliest de elasticiteit uit de longen, en zal steeds moeilijker kunnen ademen. En gezien ze al flink benauwder aan het worden is, is elke hoest er nu echt een teveel. Klinkt ergens een beetje als dampigheid (al ben ik geen dierenarts!), dat had/heeft mijn pony ook en dat kost heel wat tijd (en geluk dat het nog niet te ernstig is) om dat weer een beetje goed te krijgen met het rijden.

Bij mensen geneest die elasticiteit weer, bij paarden niet, daarom is hoesten gevaarlijker bij paarden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:13

Klinkt wel overeenstemmend :j (tenminste dat kleine stukje dat je erover schrijft), al weet ik niks over de term longfibrose.
Bij dampigheid is het zo dat er longblaasjes kapot gaan/knappen bij elke hoest, en niet meer genezen waardoor de elasticiteit minder wordt. (geloof trouwens dat dit altijd zo is met de longblaasjes/elasticiteit, maar bij dampigheid heeft het paard al flink wat hoestbuien achter de rug waardoor de longen verslechterd zijn).
Mijn pony had zogenaamd acute dampigheid, of te wel gewoon chronisch maar dan in mindere mate (beter zal het nooit worden), heb toen een trainingsschema gehad om haar longcapaciteit héél langzaam te vergroten zonder zweten/hoesten/snot, heeft me 1,5 jaar geduurt, maar is uiteindelijk wel gelukt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:20

Zo snel mogelijk een dierenarts zoeken die het paard wel onderzoekt! Dus niet die kwakzalver die alleen iets geeft om er maar snel van af te zijn.
Als het echt al zo erg is als jij aangeeft, dan helpen middeltjes die je bij de paardenwinkel kan kopen al lang niet meer!
Niet meer rijden en je paard zich in laten spannen tot je weet wat er aan de hand is!
LOngblaasjes die stuk zijn door hoesten, herstellen nooit meer en voor je het weet is je paardje dampig en kan je hem niet meer berijden of nog erger!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:33

Ok,

ja ik vind het idd ook erg overeenkomen!
bij mijn pony is het ook chronisch daarom zijn leven lang ventipulmin siroop,
dit werkt enigzins,

en heb jij dat schema opgesteld met je DA,
maar mijn pony is al bijna 24, dus veel trainen doen we niet,
nja in de winter wel bijna iedere dag rijden, en nu ook iedere dag minimaal half uur bewegen,
wandelen of buitenrijden,

maar wil toch eens de DA laten komen om te kijken of er nu na een maand verbetering in zit,
is moeilijk in te schatten het is van zoveel factoren afhankelijk,
Equidea schreef:
Klinkt wel overeenstemmend :j (tenminste dat kleine stukje dat je erover schrijft), al weet ik niks over de term longfibrose.
Bij dampigheid is het zo dat er longblaasjes kapot gaan/knappen bij elke hoest, en niet meer genezen waardoor de elasticiteit minder wordt. (geloof trouwens dat dit altijd zo is met de longblaasjes/elasticiteit, maar bij dampigheid heeft het paard al flink wat hoestbuien achter de rug waardoor de longen verslechterd zijn).
Mijn pony had zogenaamd acute dampigheid, of te wel gewoon chronisch maar dan in mindere mate (beter zal het nooit worden), heb toen een trainingsschema gehad om haar longcapaciteit héél langzaam te vergroten zonder zweten/hoesten/snot, heeft me 1,5 jaar geduurt, maar is uiteindelijk wel gelukt.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 07:48

Dus het kan longfibrose zijn? Me moeder gaat vanmiddag de dierenarts bellen of hij morgen kan komen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:52

bel de faculteit in utrecht ik zie dat je uit utrecht komt dus ze hoeven niet ver.

Hoesten is inderdaad niet goed en ik utrecht zijn ze gespecialiceerd in paarden.

Wacht niet te lang !

en als je vanochtend belt komen ze vandaag.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:19

tootje71 schreef:
bel de faculteit in utrecht ik zie dat je uit utrecht komt dus ze hoeven niet ver.

Hoesten is inderdaad niet goed en ik utrecht zijn ze gespecialiceerd in paarden.

Wacht niet te lang !

en als je vanochtend belt komen ze vandaag.

Me moeder gaat als ze thuis komt gelijk bellen hoop ik. Anders doe ik het zelf wel.
De dierenarts die er toen na heeft gekeken komt daar ook vandaan dus ik zal denk ik de zelfde krijgen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:53

Heeft iemand nog tips kwa stalling enzo?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 07:14

Me moeder gaat om 8 uur De Uithof bellen of ze om 4 uur kunnen langskomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:04

volgens mij kan dit beter op medisch staan??

ik denk dat je pony bronchitis heeft.
stof geeft dan dat ze gaan hoesten en het benauwd krijgen.
geen stro,maar vlas in de stal en het ruwvoer nat maken zodat er geen stof in zit of kuil gaan voeren.
wat medicatie betreft krijg je vaak ventipulmin,dit zorgtervoor dat een eventuele ontsteking geremd word en dat je pony meer lucht krijgt.

ben wel benieuwd wat je dierenarts gaat zeggen

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 16:39

Deze topic kan dicht. Ze heeft een stofallergie en ze heeft bronchitis.