hoofd omhoog als je op het zadel gaat zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielled

hoofd omhoog als je op het zadel gaat zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:56

Ik heb een paard op proef. Maar zodra je op het zadel gaat zitten en gaat rijden gaat hij met zijn hoofd omhoog. De verkoper vertelde dat hij na ongeveer 15 min makkelijk naar beneden te rijden is.
Het paard komt van een handelstal en is door de vorige eigenaar met stang en trens (?) gereden. Hier deed hij het niet bij, maar bij een gewoon bit wel. Als mensen hem dan daar gaan rijden met een gewoon bit waarbij hij zijn hoofd zo omhoog doet willen ze hem al niet meer. Ik probeer verder te kijken.
Maar mijn vraag is dan ook meer waarom doet een paard dit? doet het bit zeer, pijn in zijn rug? of iets anders?
Als je hem aan de longe doet is hier absoluut niets van te merken en gaat hij gewoon goed met zijn hoofd naar beneden. Als je met je handen over zijn rug gaat geeft hij daar wel een gevoeligheid aan.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat heb je er aan gedaan om hem weer goed te laten lopen?

Danielle

Talishe

Re: hoofd omhoog als je op het zadel gaat zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:58

Bij het lezen van de titel dacht ik meteen al dat het aan het zadel ligt. Lijkt mij gewoon pijn aan zijn rug, wat dus duidelijk wordt als je gaat zitten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:58

Omdat je aangeeft dat hij gevoelig is als je er over heen strijkt en gevoelig is als het gewicht van de ruiter op de rug komt, dan denk ik zeker dat het iets met de rug is.

Het bitprobleem is denk ik een losstaand probleem, maar dat kun je natuurlijk nooit helemaal met zekerheid zeggen.

Is hij goedgekeurd door een DA?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:11

Hallo,
Altijd moeilijk te zeggen zo via internet.
Het zou inderdaad een rugprobleem kunnen zijn. Of misschien zit het zadel niet goed. Klemt het etc.
Zou zeker een dierenarts keuring laten doen, en ook met name op dit probleem wijzen als dierenarts komt.

Zou ook kunnen dat het paard verkeerd bereden is. Dat ie pijn ervaren heeft tijdens het rijden doordat bv erg hard in zijn mond getrokken is. Kan zelf zo zijn dat de stang en trens hem verschrikkelijk zeer gedaan hebben, en dat ie met een trensje wat makkelijk tegen het bit in komt (rug weg drukt) dan met stang en trens.

Succes met de beslissing tot wel of niet aankopen van dit paard.

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:12

Past het zadel wel? Zou goed kunnen dat hij daardoor last van zijn rug heeft en zijn hoofd omhoog doet.

Danielled

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:33

Laat hem nog keuren door de da en geef dit zeker aan bij de keuring. Als hij klinisch is goed gekeurd laat ik ook zeker een foto van de schoft maken om te zien hoe het er daar uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:37

KLinkt mij ook in de oren als last van de rug. Zou hem eens goed na laten kijken en het zadel laten controleren :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:09

Paard van een vriendin van me was heel gevoelig op zijn rug: bleek aan zijn heupen te liggen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 07:44

Zou ook zeggen rug,zadel, heb je er al zonder zadel op gezeten hoe reageert hij dan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 07:56

Ga met de rest mee,klinkt als een rugprobleem.Heb je zijn rug al nagekeken?Gewoon even voelen met je handen aan de linker- en rechterzijde van de ruggegraat.Zachtjes met je hand voelen en rustig drukken met je vingers,een paard hoort daar niet op te reageren.Stapt hij van je weg dan kun je ervan uitgaan dat er een probleem is.
Een slecht passend zadel kan een probleem zijn maar ook verkeerd rijden of een ongeluk kan het probleem veroorzaken.

Als je toch voor dit paard wil gaan,laat het dan echt goed nakijken en laat evt een extra voorwaarde in je koopcontract zetten.Mocht je zo'n contract willen hebben dan moet je maar even pb sturen.Ik heb nog wel standaard contractje liggen ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:50

RT-P ->> MW

hrisning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:50

Het kan ook liggen aan de kracht die het paard mist in de rug. Wat gebeurd als je druk op de rug uitoefend zonder zadel?

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:10

Ik ga ook met de rest mee! Laat hem eens keuren door de DA en kijk of het zadel wel goed past?
Het is duidelijk dat hij pijn heeft en dat moet ergens vandaan komen

Danielled

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:11

inmiddels gekeurd door de da. Hij kon niets bijzonders aan zijn rug of spieren ontdekken. Alleen 1 been voor kwam niet helemaal door de buig proef. Dit wordt nu over 14 dgn opnieuw gedaan. Als hij dan goed is laat ik voor de zekerheid alsnog foto's maken van zijn rug. Geeft bij zijn rug ook geen pijn meer aan als je er met je vingers overheen gaat. Ga kijken of ik een passend zadel kan vinden en zien hoe het dan gaat. Misschien altijd met een te nauw zadel gereden en nu na een tijd niets meer op zijn rug dat het een stuk beter gaat!

Danielle

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:20

Kunnen idd rugproblemen zijn...
Mijn pony doet dat ook met mijn dress. zadel, maar als de wintec erop leg doet hij niks speciaals...
Drukt hij zijn rug ook weg als je gaat rijden?
dat dee die vn mij namelijk wel ;)