droge gescheurde hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

14cecile14

droge gescheurde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:03

Mijn paard heeft behoorlijk droge hoeven en daardoor komen er steeds scheurtjes in.
Nou heb ik al een paar zalfjes enzo geprobeerd alleen werkt alles niet zoals ik het zou willen, of het is onwijs duur (meer dan 25 euro per potje).
Nou ben ik benieuwd wat jullie hiervoor gebruiken? en wat echt werkt.

Melia

Re: droge gescheurde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:05

Niet teveel aan doen, hoe meer je smeert, hoe meer je alles af sluit. Het liefst met de hoeven in de 'drek' zodat het vocht er goed in trekt, elke dag even afspuiten en verder niet teveel aan doen.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:13

Henrieke schreef:
Niet teveel aan doen, hoe meer je smeert, hoe meer je alles af sluit. Het liefst met de hoeven in de 'drek' zodat het vocht er goed in trekt, elke dag even afspuiten en verder niet teveel aan doen.

Mijn smid zei inderdaad ook dat nat houden het beste is, alleen is dan elke dag even afspuiten voldoende?

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:20

Het beste is om je waterbak in het weiland flink te laten overstromen, zodat voor de waterbak een modderpoel ontstaat,
en als de paarden dan gaan drinken, staan ze fijn in de modder met de hoefjes.

succes

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:28

Ja hoor, het liefst per voet nog 10 min. in een emmer laten staan.... maargoed, moet je wel zo'n braaf paard hebben :D.
Het helpt wel iets maar droog hou je ze toch wel (wat).

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:35

wat ik bij mijn paard doe is het volgende :Y) ik zet zijn hoeven in een emmer water en tijdens ik aan het poetsen ben wissel ik de emmer om tot ik alle hoeven gehad heb.moet je paard wel braaf zijn anders is het niet zo'n goed idee. ;)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:33

Je kunt een modderpoeltje maken bij een plek waar je paardje door moet lopen. Zo loopt hij iedere dag door het natte. Ik zelf spuit de hoeven iedere dag 2 a 1 x helemaal af. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:45

Wordt je pony toevallig warm beslagen? Daar kan het namelijk ook aan liggen. Had hetzelfde namelijk, hij wordt sinds die tijd koud beslagen en heb nergens meer last van.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:17

VSW-->BEH

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:24

inderdaad niet smeren, maar nat houden.
Zomers laat ik de waterbak in het land flink overlopen als ik toch in de wei ben. Voeten afspuiten voor enof na het rijden.
Werkt prima voor mij.
Wat ik heb gehoord, maar weet niet of het werkt, is nat zand in de stal. Lijkt me wel te werken als het om de voorvoeten gaat: tijdens het hooi eten staan ze meestal stil en kan je alleen in de voorkant van de stal met zand leggen. Maar de hele stal...? Als het moet moet het....
Maar regelmatig water werkt het beste. En kost niets, behalve moeite en consequent zijn.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:32

Bij mijn pony heeft het inderdaad ook gewerkt om rond de waterbak/eetplaats te zorgen voor een 'modderpoel' Binnen een paar weken zagen zijn hoeven er een stuk beter uit.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 08:16

bedankt voor de antwoorden!
Het is nu wel duidelijk dat nat houden het beste werkt.