Jaarling met groeiachterstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orlinapaard

Jaarling met groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:02

Heej allemaal,

Ik heb een merrie van bijna 1 jaar oud die duidelijk een groeiachterstand heeft. Ze is nu nog maar 1,35m. :=
Als ik het even uitreken zou ze min. 1,45m en max. 1,48m worden! Een echte ponymaat dus! :=
Haar moeder is nochtans 1,67m en haar vader 1,72m!

Ze had nogal een moeilijke start toen ze werd geboren. Ik maakte mij daarom aanvankelijk geen zorgen over haar kleine gestalte, omdat veulens nog gemakkelijk een "inhaalbeweging" kunnen maken. De dierenarts verzekerde mij ook dat het wel in orde zou komen, aangezien ze zo'n lange benen had.
Maar nu ze 1 jaar oud is en de "grote groeispurt" nog steeds achterwege blijft, begin ik me toch zorgen te maken...

Hebben jullie zelf ervaring met veulens die achterbleven in groei?
Kwam dat dan nog in orde? Kan er medisch iets aan de hand zijn?

... of kan je nu eenmaal als fokker soms gewoon brute pech hebben? >;)

moelly

Re: Jaarling met groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:03

ze heeft nog genoeg jaren om te groeien dus maak je geen zorgen! en anders even contact opnemen met de DA

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:06

Als ze 2,5 jaar zijn en nog steeds zo klein kun je gaan denken aan een achterstand.
Maar idd nog genoeg tijd om te groeien ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:07

Ik zou me ook nog niet zo'n zorgen maken hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:35

wat krijgt ze nu voor voer en beweging dan?
staat ze in een groep,hoe word ze gehouden?
meestal schieten ze de hoogte wel in als ze op het gras komen.
zaken waar je toch even goed naar moet kijken zijn eventuele wormen en voedingstekorten, of problemen met het gebit ,als ze niet goed kauwen word het eten niet goed verteerd en kun je dus groeiachterstand krijgen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:50

Ik heb een 3 jarige. Mama 100 cm, papa 101 cm. Toen ze 3 weken was kreeg ze droes, en toen ze amper een jaar was koliek dat het kantjeboort geweest is (een week nauwelijks gegeten en daarna echt brood mager).
Dat ze 1,5 was was ze 87 cm, en zou ze volgens een gewone groei hooguit 91/92 cm worden. Ze is vorige maand opgenomen in het stamboek en toen gemeten op 97 cm. Dus dat valt nog alles mee :).

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:45

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik voel me nu al iets geruster. :)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:47

wij hebben een merrie op stal die op 2.5 jarige leeftijd 1.48m. was. als driejarige net aan 1.60m en uitgegroeid nu 1.67 meet.
moed houden!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:48

Is het het eerste veulen van die merrie? Die kunnen soms wel kleiner blijven, groot pony maatje is geen uitzondering uit vrij grote ouders als het het eerste veulentje is :)

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:51

ellepel schreef:
wat krijgt ze nu voor voer en beweging dan?
staat ze in een groep,hoe word ze gehouden?
meestal schieten ze de hoogte wel in als ze op het gras komen.
zaken waar je toch even goed naar moet kijken zijn eventuele wormen en voedingstekorten, of problemen met het gebit ,als ze niet goed kauwen word het eten niet goed verteerd en kun je dus groeiachterstand krijgen

Beweging: Ze staat continu buiten.

Voer: 's Nachts staat ze in een kleiner stuk, waar er geen gras groeit en overdag staat ze op de weide. Het gras lijkt mij wel niet van zo'n goede kwaliteit (er groeit veel onkruid tussen). We voeren haar wel voldoende bij met graskuil. Ze krijgt ook iedere dag korrels, speciaal voor jonge, opgroeiende paarden (3L 's morgens en 3L 's avonds) en een voederbiet. Er hangt ook een liksteen. Misschien heeft ze inderdaad een voedingstekort doordat de weide van onvoldoende kwaliteit is...? Hoe kan je testen of je paard een voedingstekort heeft?

Hoe gehouden: Ze staat samen met 1 merrie, haar moeder (wel eerst gespeend geweest natuurlijk! ;) :D )

Ontworming: Vroeger stonden ze op een dressuurstal, maar begin maart zijn ze verhuisd naar onze weide. Op die weide hebben jarenlang geen paarden gestaan, dus de kans dat er wormen zaten op die weide is heel klein. Bovendien hebben we ze allebei meteen ontwormd na het verhuizen en wordt de mest dagelijks verwijderd. (Maar de mesthoop ligt wel IN de weide)

Vaccinaties: Ze heeft tot nu toe al haar vaccinaties gekregen, maar altijd wel iets later dan aanbevolen (nl. op 1,5-5-8 maanden ipv op 1-3-6 maanden). Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Gebit: Ze kauwt haar eten goed, maakt geen proppen,... dus dat lijkt me in orde. Maar ik zal morgen toch maar eens haar mond nakijken voor de zekerheid.
Laatst bijgewerkt door Orlinapaard op 08-05-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:52

Enigste wat je nog kan doen is Pavo Podo Grow bijvoeren.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:54

phormicola schreef:
Is het het eerste veulen van die merrie? Die kunnen soms wel kleiner blijven, groot pony maatje is geen uitzondering uit vrij grote ouders als het het eerste veulentje is :)

O ow :roll: ...het is inderdaad het eerste veulen van die merrie..

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:58

robbedoes schreef:
wij hebben een merrie op stal die op 2.5 jarige leeftijd 1.48m. was. als driejarige net aan 1.60m en uitgegroeid nu 1.67 meet.
moed houden!

Inderdaad, moed houden! haha :D
Veel valt er toch niet aan te veranderen.

Maar ik zal toch wat Pavo Podo Grow bijvoeren, misschien dat ik haar daarmee toch wel wat enkele centimeters mee kan uitrekken ;)
Bedankt voor de tip!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:56

Ik zou me toch wel een beetje zorgen maken. Laat eens bloedonderzoek doen voor eventueel wormbesmetting en daardoor wellicht bloedarmoede.
Verder, goed voeren ook brok zoals idd podo grow. En hoeveel kuil is voldoende ? Weeg het eens echt, dan weet je echt wat je voert. Bij de doe-het-zelf zaak kun je voor een paar euro een weeghaak kopen. Hooi in een hooinet eraan hangen en je wéét wat je voert !

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 09:59

Ik heb haar gebit nagekeken deze morgen, en dat zag er prima uit. :)

De kans dat ze wormen heeft, lijkt me echt klein. Ze heeft ook geen andere symptomen van wormbesmettingen zoals diarree, verminderde eetlust, etc. Maar ik zal een mestonderzoek laten doen bij ons op de faculteit diergeneeskunde, als student mag ik dat gratis, en dan weet ik het ineens zeker. ;)

Qua hoeveelheid krijgen ze zeker genoeg voer, want beide paarden zijn eigenlijk ietsjes te dik. Maar dat de hoeveelheid goed zit, wil nog niet zeggen dat de kwaliteit goed is natuurlijk!
Volgende week komt er iemand sproeien voor het onkruid, met een product dat enkel het onkruid aantast en niet opgenomen wordt door het gras. Ik hoop dat de wei er dan wat beter uit gaat zien.

Kan je eigenlijk ook ipv kuil, gras kopen ergens? Lijkt mij dat er daar meer voedingsstoffen inzitten..?

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:01

De labo-uitslag is terug en ze hebben, zoals ik al wel had verwacht, geen wormen. :)

Momenteel komen ze niet meer op de weide, zodat het gras eens goed kan doorgroeien. Vandaag komen ze ook sproeien voor het onkruid.
Omdat ze nu niets van gras krijgen, zorgen we dat ze continu kuil tot hun beschikking hebben. En we gaan haar wat vitaminen bijgeven.
Veel meer kunnen we denk ik niet doen.

Nu, het is een Rousseautje, en ik heb wel eens gehoord dat dat laatbloeiers zijn. Zij zouden nog tot hun 4 jaar of langer doorgroeien.
Kan dat kloppen??

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:11

ik heb had ook een jaarling die nog heel klein was deze stond op een wei met weinig gras toen die naar de opfok ging waar het gras goed en hoog stond heeft hij een flinke groei spurt gehad vaak groeien ze in de zomer ook harder als in de winter door het zonlicht en het gras is van betere kwaliteit

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:11

Bedankt voor je reactie Boemke! Er is dus nog hoop. :D
Zal dan maar eens afwachten hoe ze het doet in de zomer. Mij er druk in maken, gaat toch niet helpen ;)

Weet er iemand of Rousseau's laatbloeiers zijn of niet?

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:55

Ik weet dat het een heel oud topic is, maar ik zou graag willen weten hoe groot ze uiteindelijk is geworden.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 23:42

Ik heb haar verkocht als 3-jarige en toen was ze 1m59. Ze is dus wel een stuk groter geworden dan de schatting in de openingspost, maar helaas nog steeds te klein voor mij. Ik heb daarna een fijn contact gehouden met de koper en de groeispurt is ook later niet meer gekomen, het is altijd een klein paard gebleven. Hopelijk helpt die info! ;-)

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:46

Orlinapaard schreef:
Ik heb haar verkocht als 3-jarige en toen was ze 1m59. Ze is dus wel een stuk groter geworden dan de schatting in de openingspost, maar helaas nog steeds te klein voor mij. Ik heb daarna een fijn contact gehouden met de koper en de groeispurt is ook later niet meer gekomen, het is altijd een klein paard gebleven. Hopelijk helpt die info! ;-)

Ja top bedankt. Inderdaad nog wel een eind gegroeid.