Hi, weet niet of het goed staat, maar ja.... ik heb een lieve verzorgpaardje, maar hij heeft een tijd geleden een ongeluk gehad. Hierdoor heeft hij een zwakke plek in zijn rug. De eigenaares heeft niet veel tijd voor rijden. Sinds februari rij ik hem. We mochten alleen buiten stappen, omdat die je snel uitprobeert (niet dat die dat in stap niet doet)
Gister merkte ik het al met borstelen, dat bij een punt in zijn rug hij zijn rug weg drukt en begint te trappen. vandaag reed ik voor de tweede keer in de bak. ik begon met rustig stappen en veel voltes, tempowisselingen enz. Daarna begon ik te draven. gelijk hoofd omhoog en erg onrustig in de mond. Ik kon niet gewoon lichtrijden. Elke keer als ik in het zadel neer kwam schoot die extra omhoog met bekrompe passen (ik plof niet in het zadel neer). uiteindelijk heb ik stukjes draf in verlichtezit moeten doen, omdat het niet te doen was.
Hebben jullie enig ideeën wat ik kan doen?? Ik kan alleen maar 2 keer per week rijden en daarbuiten wordt die gemiddeld 1x per week gereden, dus in totaal alleen maar 3x en niet intensief ofzo, alleen maar een beetje stappen. Ben haar aan het vragen of ze me kan leren longeren, maar het komt haar steeds niet uit om het me te leren, zelf doet ze het niet met hem (het longeren dus)
Een paard dat zo'n last van zijn rug heeft moet je niet willen rijden. Eerst overleggen met de eigenaresse wat er moet gebeuren. Ben bang dat dit met een beetje longeren niet op te lossen is..
Blynn
Geplaatst: 08-05-10 17:20
ik zou ook zeker niet meer rijden en er eerst (na overleg met de eigenaar) een dierenarts naar laten kijken, een rug probleem is niet altijd zo opgelost.....succes!
Gianti
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-10 14:14
heb het haar ook direct verteld, ze zegt gewoon dat dat komt omdat die een tijd niks gedaan heeft. Maar toch, voor mijn gevoel klopt het gewoon niet
Je hebt helemaal gelijk dat het niet klopt hoor. Er moet een dierenarts of iemand in die richting naar kijken voordat je kunt gaan rijden. Maar het is natuurlijk niet je eigen paardje en je kent hem ook niet zo goed dus ik begrijp dat dat niet zo simpel is.
Longeren lijkt mij een heel goed idee, mits het paardje dan niet aangeeft dat hij pijn heeft. Is er misschien een stalgenootje die je kan helpen? Probeer in elk geval zonder zadel te longeren dan en laat die plek met borstelen maar met rust. Blijf tegen de eigenaresse zeggen dat dit echt niet goed is zodat ze daar ook van overtuigd raakt. Uiteindelijk zal ze wel zien dat het niet beter wordt als hij gelongeerd wordt dus dat het niets te maken heeft met stil staan.
Wat voor ongeluk heeft het paardje eigenlijk gehad?
Charissa_N
Geplaatst: 09-05-10 15:35
Ik denk dat het paard erge pijn in zijn rug heeft! Dus gewoon niet meer rijden!! Hij geeft het zelf aan. ( dieren arts had er toch al alles aan gedaan lijkt mij ?!)
Inderdaad, ik denk dat de dierenarts toch de beste oplossing is.. Anders kan je misschien ook een stalgenootje met wat meer ervaring vragen er even naar te kijken?
betssa
Geplaatst: 09-05-10 20:21
Laat de DA er even naar kijken, dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor jullie allebei! Misschien dat een fysio of 'bottenkraker' nog wonderen kan doen?
Gianti
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-10 22:02
Ik vind het moeilijk om de DA erbij te halen omdat het niet mijn eigen paard is. het ongeluk gebeurde toen de eigenares de deken eraf haalde en toen schrok hij, deken bleef haken om de achterbenen en is toen door het heen geknalt en is op zijn rug belandt.
quartel
Geplaatst: 10-05-10 11:45
ik zou persoonlijk de eigenaresse vertellen dat je je niet prettig voelt het dier zo te moeten rijden. Ik zelf zou er voor kiezen haar te zeggen er niet meer op te willen voor het dier zich eerst beter voelt. Paarden reageren niet zo als ze niets mankeren!! Voor de eigenaresse zou dit betekenen dat er misschien een rug foto gemaakt zou moeten worden en dat is niet grappig als je niet verzekerd bent. Wel erg raar dat ze er zelf ook zo mee gaat rijden hoor. Stap er zelf maar lieverniet meer op, als het niet goed blijkt te gaan over een poosje dan hoef je je nergens schuldig over te voelen en kan niemand je de schuld geven wel heel frustrerend allemaal, je geeft om het dier en wilt graag helpen maar dan is daar ineens die eigenaar ppfff daarom heb ik er zelf maar een gekocht
Dit kan ernstige blijvende schade opleveren!!! Laat er snel een DA bij komen! Niet toevallig net een andere zadel ofzo? daar kan het ook van komen
Gianti
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-10 17:56
Wij hebben naar het zadel gekeken. Ik zelf denk dat dit een stuk mee speelt er in. Ik vind dat de kussens zijn ingezakt. Morgen heb ik les en laat er ff naar kijken en ik laat de lerares ook kijken hoe zij vind dat die loopt (zij kent hem al heel lang, ook in de tijd dat het ongeluk is gebeurt). Laatst toch een stukje gestapt met een vriendin om haar het ook ff te laten zien en voelen. 4 keer gesteigerd in 15 min. Op stal terug gekomen direct eigenares opgebeld... zegt dat dit door de wisseling van het weer kwam :s Ik zie niet echt het grote verschil tussen koud en nat en koud en droog.