Haver is de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijmanJarig

Haver is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:38

Sinds een paar weken heb ik nu les en het gaat eigenlijk super. Van (bijna) niks zijn we naar een heel ander beeld gereden. Super natuurlijk. Maar nu we wat meer van haar gaan vragen, dus langzaam beginnen met wijken, draf verruimen, etc. , lijkt het wel of ze 'moe' is. Tenminste, ze reageert niet op been/kuitdruk. Als eerste hebben we er een zweepje bij gepakt. Top, elke keer als ze niet genoeg reageert op been, een tikje achter m'n kuit. Dit werkte goed maar al snel werkte dit niet meer. Daarna gewoon één stevige tik op haar kont gegeven wanneer er geen reactie kwam. Ook dit werkte eventjes, maar hield na een tijdje op. Mijn instructrice en ik dachten aan spoortjes maar dit hebben we eigenlijk toch liever niet, het moet ook zo kunnen. Sporen sluiten we daarom nog even uit.

Mijn vader kwam tenslotte met het idee om een beetje haver bij te voeren. Opzich geen slecht idee, maar ik denk zelf dat er narigheid van gaat komen. Marene is namelijk niet langzaam, maar let gewoon niet goed genoeg op mij en veels te veel op de buitenwereld. Volgensmij gaat haver dus in het tegendeel werken. En aangezien ze behoorlijk tekeer kan gaan (wegspringen, bokken, steigeren, gemeen wegrennen) weet ik niet of haver wel zo slim is. Aan de andere kant kan het natuurlijk wel helpen. Dus dat ze beter gaat opletten op het werk. Maar dat weet ik dus echt niet zeker.

Veel overgangen en schijnovergangen rijden we sowieso altijd, en ik zet haar altijd stevig aan het werk met veel afwisseling. Maar toch is alles in de buitenwereld veel leuker en spannender.. Mijn geduld begint op te raken en ik weet niet meer hoe ik dit aan moet pakken. Volgende week heb ik weer les en dan gaan we toch een weg kiezen, dus hebben jullie tips?

Groetjes, Amber. :)

Elles

Re: Haver is de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:42

RT-P ->> VS

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:42

Hij stond toch goed? :o Ik wil namelijk tips om mijn paard wat meer te laten opletten.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:10

Ja maar dat wil je bereiken door de VOEDING te veranderen ;)

Ik denk ook niet dat haver gaat helpen. Ze wil best, maar vind jou niet zo belangrijk als alles om haar heen. Dit probleem heb ik ook gehad, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat over is gegaan... het werd steeds minder en is op een gegeven moment opgelost.
Van haver gaat ze alleen harder rennen in jouw geval, ze gaat er niet beter van op jou letten. Misschien is ze nu al wel wat te actief, aangezien ze de buitenwereld zeer interessant vindt. Niks mis mee natuurlijk, maar ze moet wel op jou gaan letten.

Ik denk dat je gewoon door moet blijven gaan met veel afwisseling geven. Figuren, tempowisselingen e.d.
Dan wordt je dalijk vast wel interessant.
En heel belangrijk: rijd je zoieso afwisselend? Niet alleen dressuur, maar ook springen, buitenrijden, longeren, noem maar op? Helpt zeker.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:12

CCindy schreef:
Ja maar dat wil je bereiken door de VOEDING te veranderen ;)

Ik denk ook niet dat haver gaat helpen. Ze wil best, maar vind jou niet zo belangrijk als alles om haar heen. Dit probleem heb ik ook gehad, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat over is gegaan... het werd steeds minder en is op een gegeven moment opgelost.
Van haver gaat ze alleen harder rennen in jouw geval, ze gaat er niet beter van op jou letten. Misschien is ze nu al wel wat te actief, aangezien ze de buitenwereld zeer interessant vindt. Niks mis mee natuurlijk, maar ze moet wel op jou gaan letten.

Ik denk dat je gewoon door moet blijven gaan met veel afwisseling geven. Figuren, tempowisselingen e.d.
Dan wordt je dalijk vast wel interessant.
En heel belangrijk: rijd je zoieso afwisselend? Niet alleen dressuur, maar ook springen, buitenrijden, longeren, noem maar op? Helpt zeker.

Ja ik rijdt er afwisselend. :j Ze heeft twee rustdagen in de week en de rest rijd ik. Soms als ik weinig tijd heb of ik heb geen zin om te rijden longeer ik haar. Vaak spelen we ook. Daarbij spring ik 1x in de week en over ongeveer 2/3 weken gaan we naar buiten toe. :) Vaak rijd ik in het kleine bosje achter de manege en we doen ook vaak schriktraining met zeilen en tonnen, paraplu's, etc. Alles hebben we ook geprobeerd. Het is dan ook niet dat ze bang is, maar ze let gewoon niet op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:17

er is een verschil tussen niet opletten en "het lijkt wel of ze moe is". Als je paard effectief een beetje leeg geraakt tijdens het rijden, dan kan wat haver, extra voer (muesli of brok, wat je al geeeft) of een scheutje olie net dat beetje extra energie leveren waardoor je paard langer alert en energiek kan reageren op jou hulpen. Als mijn paard door haar energie zit, dan reageert ze ook slechter/trager op m'n hulpen en als ik wat sterker inkom dan lijkt ze op haar tenen getrapt. dit heeft ze niet wanneer haar conditie goed is en ze voldoende (kracht)voer krijgt.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:48

petitparis schreef:
er is een verschil tussen niet opletten en "het lijkt wel of ze moe is". Als je paard effectief een beetje leeg geraakt tijdens het rijden, dan kan wat haver, extra voer (muesli of brok, wat je al geeeft) of een scheutje olie net dat beetje extra energie leveren waardoor je paard langer alert en energiek kan reageren op jou hulpen. Als mijn paard door haar energie zit, dan reageert ze ook slechter/trager op m'n hulpen en als ik wat sterker inkom dan lijkt ze op haar tenen getrapt. dit heeft ze niet wanneer haar conditie goed is en ze voldoende (kracht)voer krijgt.

Nou echt moe is ze niet, ze is zowat niet moe te rijden, er is geen haartje nat na een uur trainen.