grote wrat(??) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robessa8

grote wrat(??) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:54

Hallo,

Ik ben n paar dagen geleden bij n 11 jarige merrie wezen kijken, maar die blijkt n wrat te hebben..
Die mensen zeggen dat t verder geen kwaad kan en dat t echt n wrat is, maar ik heb mijn twijfels..
Ze hebben de merrie 1 jaar geleden ong. gekocht en ze is naar hun zeggen verwaarloosd bij de oude eigenaar.
Ze was drachtig gekocht en moest in verwaarloosde staat nog n veulen ter wereld brengen.
Inmiddels is dit al n jaar geleden en zijn ze sinds 3 weken met t paard gaan rijden (is 1 jaar niet erg lang om van verwaarlozing te bekomen??) ze komt pas sinds n week op de wei en heeft daarvoor alleen maar op stal gestaan(toch ook raar als je n paard wilt laten bekomen?).
Ze is van voren leuk om te zien, maar de achterhand is heel erg zwak en die brengt ze er ook niet goed onder tijdens t rijden (de wrat zit ook op t achterbeen vanbinnen bij de lies ongeveer). Ook de galop is niet goed; ze springt telkens over en geeft kleine bokjes..
Zij zeggen dat t allemaal komt door die verwaarlozing dat ze zo zwak is etc.
Is dit allemaal wel betrouwbaar?
De "wrat" is ook rood van kleur en heeft wel n doorsnede van ong. 2,5 cm.
Ik heb zoiets nu van : zal ik r wel laten keuren, misschien is t wel zonde van t geld?
Zij zeggen ook telkens als ik hen vraag om de dierenarts te laten komen (ik wil bij de keuring aanwezig zijn) dat hun dierenarts niet kan en altijd te laat komt ed.: zou dit n addertje zijn?
Ook zeggen ze dat keuren verloren moeite is, omdat hun dierenarts zei dat de merrie toch wordt afgekeurd op de wrat en nog te zwak is voor de klinische keuring.

Wie kan mij tips geven??

Groetjes!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:01

Die wrat is het minste waar je je druk om hoef te maken. Die kan onderzocht worden en daar kun je een betrouwbare uitslag over krijgen.

Een sterk verwaarloosd paard kan zeker een hele lange tijd nodig hebben om bij te komen. Waarom dit op stal gebeurt, begrijp ik ook niet. Vind het ook vreemd want beweging is altijd goed. Misschien hebben ze geen paddock en wilde ze de merrie niet op het gras.

Ik zou geen 11 jarige merrie nemen die een zwakke achterhand heeft. Sowieso nooit een paard nemen met een zwakke achterhand. Het bokken kan een teken zijn dat ze het rijden als vervelend ervaart en pijn heeft. Zo'n paard kun je nemen en dan gewoon het risico erbij nemen. Maar zoals ik het lees, zou ik het niet doen. Hebben ze wel eens bloedonderzoek gedaan naar waarom ze na 1 jaar nog steeds zo zwak is?

Urielle

Re: grote wrat(??) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:15

je moet niet door hun dierenarts laten keuren maar door een onafhankelijke. Een jaar nadien zou een paard nog wel sporen kunnen laten zien van verwaarlozing, maar hij moet toch wel door een klinische keuring kunnen komen, want de DA kan ook wel zien of een paard gewoon veel tekort gekomen is of echt ongezond is. Het gedrag van de verkopers zou meer dan die wrat voor mij reden zijn om het paard te laten staan.
Hier kun je meer lezen over sarcoïden, wratten en melanomen.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ingen.html
Volgens mij is een huidaandoening alleen een opmerking op de rapportage en geen reden tot afkeuring.

robessa8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:38

Hej,

Ja mijn staleigenaar zei ook al dat t net lijkt of ze pijn heeft, ze gooit ook regelmatig met dr hoofd omhoog.
Ik ben gewoon bang dat ze meer mankeert en dat ik r niet achter kom.
Ik wil r gewoon klinisch laten keuren zonder foto's, want t gaat om n paard van 1250 euro.

Zou t uberhaupt wel de moeite zijn om n keuring te laten doen, of zeggen jullie van: laat maar beter zitten, zonde van t geld?

Groetjes
Ik ken de wratten alleen grijskleurig, maar idd niet rood..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:42

Luister naar je gevoel.Dat zegt niet doen...dus ik zou deze merrie zekr niet kopen!Er zijn genoeg leuke paarden te koop voor niet teveel geld,dus waarom problemen op de hals halen?

robessa8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:43

ja das idd waar..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:49

Mijn merrie had ook een grote wrat boven haar kroonrand (diameter wel 5 cm).
Veearts heeft hem geprobeerd weg te stippen met vloeibaar stikstof, maar was daar een beetje klungelig mee :o (was mijn voorstel om het te proberen)
Heb toen zelf wartner gehaald
http://www.deonlinedrogist.nl/wartner-w ... 2AodyB6xEQ
En ik denk 2 of 3 keer aangestipt. Je gebruikt het grote rondje en dan pak je steeds een stukje tot de hele wrat isop de gedaan. Hij wordt niet zo duidelijk wit als bij mensen, maar je ziet het wel. Dacht dat ik 15 sec erop drukte maar staat op de verpakking.
Na de eerste keer viel 3/4 er al zo af! Is ook niet terug gekomen.

misschien het proberen waard?

succes!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:51

trisca..lijkt me niet zo slim..als je niet zeker weet wat het is,moet je niet zelf gaan doktoren!En ze heeft het paard nog niet gekocht.....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:51

Als dit niet als signaal oppakt om de merrie niet te kopen zou ik haar ook niet klinisch laten keuren. Dan maar gewoon kijken hoe ver je komt.

Persoonlijk zou ik haar röntgenologisch laten keuren. Het gaat niet om die 1250,-, het gaat om de kosten en zorgen die je erna krijgt. Koop je een paard met problemen, dan is 1250,- niets met wat je nog uit moet gaan geven. Als je voor dit paard wil gaan moet je ook die verantwoordelijkheid nemen als je tegen problemen aan loopt en die problemen uiten zich nu al. Dus zorg dat je genoeg geld hebt om uit te pluizen wat er aan de hand kan zijn.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:15

Als ik het zo lees (had inderdaad niet goed gelezen) is de wrat het probleem niet. De dingen die je niet aanstaan kunnen niet allemaal geschoven worden op de "verwaarlozing" (van wat daar waar van is). En al zou dat wel zo zijn heeft het paard het zo zwaar gehad dat het dier is afgeschreven..

Die wrat is wel het minste waar ik mij zorgen om zou maken, maar zo'n dier zou bij mij blijven staan. Al zouden ze mij 1250 euro toegeven :o

robessa8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:36

Ik heb ook geen zin om in n medische mallemolen terecht te komen en ik weet niet eens of t wel n wrat is..
Dan zou ik eerst allerlei testjes moeten laten doen om misschien even later te horen te krijgen dat ze alsnog afgekeurd is op dr rug oid.
Misschien is t beter om verder te zoeken naar n paard dat van buiten iig niks mankeert.
Ik heb ook verhalen over rontgenologisch gehoord dat zelfs dat niet 100% is.
En deze merrie is wel heel duidelijk zwak, dus weet niet of ik r wel aan moet beginnen..
Wel jammer want t is wel n lief paardje..maarja daar mag je niet naar kijken he!
Ze doen t paard ook weg om die wrat (toch ook weer raar als dat de enige bemerking is?)

robessa8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:39

ze gaat ook naar de handelsmarkt als niemand r koopt zeiden ze

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:47

Wat een rot opmerking van de verkopers, dit is gewoon om de druk op te voeren. Je doet er goed aan. Voor de merrie is het erg maar er zijn helaas nog meer paarden die niet zo goed verzorgt worden als het hoort. Je kan niet met de heel wereld op je nek lopen. En gewoon weer advies vragen als je twijfelt, soms kan dat erg helpen in je beslissing. Veel succes met je zoektocht!

robessa8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:01

dank je wel voor jullie hulp!!
ik denk dat ik alles er maar afhaal, want ze zitten zelf ook weleens op bokt.nl
groetjes

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:03

Als ik het zo lees heb je er weinig vertrouwen in .
Ik zou in jou geval dit paard afslaan , er zijn nog genoeg andere leuke paarden die niets mankeren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:12

robessa8 schreef:
dank je wel voor jullie hulp!!
ik denk dat ik alles er maar afhaal, want ze zitten zelf ook weleens op bokt.nl
groetjes

dan heb je een probleempje, want je kunt geen posts verwijderen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:15

robessa8 schreef:
ze gaat ook naar de handelsmarkt als niemand r koopt zeiden ze

Zegt de term "emotionele chantage" je iets?
Waarom zou je een paard kopen waar je NU al twijfels aan hebt? Enig idee hoeveel paarden er te koop staan? :) Gewoon lekker verder kijken tot je iets tegenkomt wat aan alle eisen en wensen voldoet!
Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

RT-->MD.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

Ik zou het echt niet doen. Deze mensen lijken je te willen pushen om het paard te kopen, terwijl ze liever niet hebben dat je dr laat keuren. Hoezo te zwak voor de keuring? Een paard hoeft echt niet zo veel te doen hoor.

Mijn advies: niet meer aan het paard denken.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:11

kan misschien ook een sarcoid zijn?
Daar kom je eigenlijk nooit weer vanaf.

Ik zou niet meer aan dit paard denken als ik jou was.

robessa8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:13

ik heb alles besproken met de eigenaars en is opgelost