jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

140509

jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:49

Ik heb een jaarling gekocht en hij had niks.
Maar toen hij werd gebracht had hij een hele hoge kont maar dat is normaal.
Maar het lijkt net dat hij een ingezakte rug heeft.
Maar ze heeft ook een hele hoge schoft.
Maar ze loopt wel goed en je mag er gewoon borstelen daar op de rug en je mag eraan komen.
Heeft ze dan iets in de rug of is dat gewoon overbouwing?
Omdat de achterhand veel hoger staat dan de voorhand.
Mensen zeggen dat ze nu al 1,55 is.
Maar als ze poept of plast heeft ze 1 rechte rug als ze gewoon staat lijkt het net dat ze een ingezakte rug heeft is dat normaal voor een jaarling of heeft ze dan iets in de rug?

ik hoor graag van jullie wat het is := :=
Laatst bijgewerkt door 140509 op 28-04-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:50

Is het weer vakantie? :Z

Scum

Re: jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:59

Deze vraag heeft niks met WD te maken. Ik verplaats hem naar MD.

En tevens het verzoek om leestekens en hoofdletters te gebruiken. Je tekst is zo niet leesbaar.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:16

Ga een aantal jaarlingen bekijken.....95% zal overbouwd zijn.....
Lijkt me dat het gewoon de groeei is.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:20

Het is inderdaad gewoon de groei, met 3 jaar (ongeveer) is alles bijgetrokken en heeft hij hoogst waarschijnlijk weer een rechte rug.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:22

Bijn alle jaarlingen zijn overbouwd: hebben een hoge kont. Dat groeit bijna in alle gevallen vanzelf weer goed.
Of het paard goed gezond is kan ik niet beoordelen zonder het paard in het echt te zien. Laat er anders iemand naar kijken die er verstand van heeft dan weet je het zeker en hoef je je geen zorgen meer te maken.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:23

laat hem lekker groeien en wacht tot dat hij/zij drie is dan weet je meer over
Ik heb een jaarling en ene twee jarige en deze zien er ook niet uit kont hoger dan de rest

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:14

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:49

Gewoon lekker laten groeien...Hij is gewoon overbouwd met een hoge schoft..

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:55

sommige mensen zeggen dat het normaal is een een man die 20 jaar verstand van paaren heeft zegt dat het niet goed is wat ze heeft in de rug en dat het waarschijnlijk niet meer goed komt maar ik weet het niet eerst dacht ik dat ze niks had
maar toen dat die man kwam en dat zij begon ik toch te twijfelen dat ze mischien wel of niet iets heeft ik hoop het natuurlijk niet dat ze iets in de rug heeft
ik hoop dat jullie het weten als jullie de foto's zien

gr

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:10

ZUCHT en nog een diepere ZUCHT!!
Waarom kopen mensen nu toch steeds weer van die jonge dieren als ze totaal geen verstand van paarden hebben??
Alleen al van de foto's, met die fiets op de achtergrond krijg ik al de kriebels!
De rug, 140509, van dit veulen is niets mis mee!
De omgeving waarin je dit dier houd is een ander verhaal en zeker jou onkunde wat betreft paarden.
Ik mag echt hopen dat er iemand in je omgeving is die je helpt, en dan niet die kerel die beweerd dat deze rug zo slecht is!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:24

oke waar me paard staat is niet mijn terein het is daar geen 5 sterren paardenstal maar ze hebben daar wel weiland en stallen die stallen zijn dit jaar gebouwd door profesionele mensen die dat doen dus dat is niks mee de weiland is afgesloten met hekwerk als ze dan ontsnappen dat ze dan de benen niet kunnen verwonden aan draat omdat ze dat niet zien dus dat is veilig ze kunnen niet bij de sloot ook afgezet en ze krijgen gewoon in het weiland waterbakken en dat is gewoon drinkwater en geen sloot water dus dat is allemaal goed die bult waar al dat ijzer ligt kan mijn paarden nooit bij komen het is ver in de hok dus hun kunnen zich niet verwonden aan die matriaal en de paarden worden gewoon bij gevoerd de bak is ook met hekwerk gemaakt dus ik weet niet wat je allemaal zegt dat de omgeving waar mijn paard staat slecht is want dat is het dus niet ze gaan smorgens naar buiten en savonds gaan ze naar binnen dus ik weet niet of je het weet maar via een foto kan je niet zeggen dat het daar slecht is en je kunt wel zeggen waarom ik een jong beest koop als ik er geen verstand van heb maar dat heb ik wel ik heb al 10 jaar verstand van paarden dus en als iemand zegt dat het niet goed is ga je toch twijvelen of niet maar als je denkt dat ik geen verstand van paarden heb of dat ik mishandeling ben voor paarden opmdat ik mijn paard in een verkeerde omgeving heb moet je maar mailen en dan zeg ik kom maar langs!!

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:59

Eeuh ja, het zou fijn zijn als je in zinnen zou praten met hoofdletters en leestekens enzo. Ik ben het toch echt wel met aerdenhout1 eens. En zoals ik in je profiel zag ben je 14, dan kan je toch nooit al 10 jaar verstand van paarden hebben. Want verstand ervan hebben is iets anders dan dat je met 4 jaar al op een pony rondhobbelde he..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:00

Als je nou nog eens zo´n lap tekst typt: ajb met punten, komma´s en hoofdletters. Dat leest wat makkelijker.
Het is logisch dat mensen zich zorgen maken over die puinhoop, ik schrik daar ook van. Ik ga nu off-topic. Hoe goed het hekwerk ook is, hoe goed het schrikdraad ook is: paarden zijn zeer slimme en goed uitbrekers! Ze zijn sterk, ze zijn slim en nieuwsgierig, zeker die jaarlingen! Als het stroom er een keer vanaf is lopen ze zo rond. Ik zag in je profiel dat je ook een shetlander hebt, die zijn helemaal goed in uitbreken! Ik zou als ik jou was toch eens met de eigenaar gaan praten en horen of zie troep opgeruimd kan worden. Gewoon, voor de veiligheid van die paarden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:04

Ts, je stukje is inderdaad niet te lezen zo, even wat punten en hoofdletters gebruiken graag.

Ik ben het met aerdenhout1 eens. Dit zijn zulk voor de hand liggende fasen in een paarden leven dat ik niet begrijp dat je dit niet kan plaatsen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:06

Om even terug on topic te komen.. Die rug van je paard ziet er zo op de foto prima uit, voor zover dat van een foto te zien is. Mocht je nog steeds twijfels hebben, laat de dierenarts langskomen. Want uberhaupt echt een rug beoordelen van een foto kan natuurlijk niet. Wat betreft die man, heeft hij niet toevallig zelf een paard te koop dat hij hoopt dat je de jouwe verkoopt en de zijne aankoopt??

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 20:03

Inpreciepe is het daar veilig waar mijn paarden staan ik denk niet dat ze zo gauw uitbreken als de omheiding van hout is.
Ik weet eigelijk ook niet waarom ze alle matriaal daar hebben liggen.
Volgens mij is dat soor sparing dat ze een keer alles weg halen en geld voor krijgen.
Mijn paarden blijven daar nog 2 jaar en dan gaat die naar een pensionstalling als ze 3 jaar is.
Mensen 1 ding moet je mij geloven dat ik ook maar ook nooit een dier iets ga aandoen dat is ze laat verklungelen in de wei of laat verwonden aan matriaal.
Maar jullie kunnen ook niet aan foto zien wat voor omgeving het is.
het matriaal ligt ver weg waar de paarden nooit bij kunnen.
Het is mischien wel een rotsooi maar de paarden kunnen nooit bij dat ijzer/matriaal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:21

Voorlopig staat hij op de foto toch el erg dicht in de buurt van deze troep.
Ik eet niet of het een opfokstal is,maar die zouden dan beter moeten weten wat een jong paard kan doen.
En inderdaad, je bent pas 14, met 4 jaar dus begonnen met paarden?
Ik geloof heus wel dat je het beste met je paardje voor hebt, maar wil je zeker weten of hij gezond is laat dan de dierenarts eens komen om hem te onder zoeken.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:13

3 dagen,3 mnd,3 jaar......dan kijk je naar je paardje.Daartussen,niet kijken .Ziet er niet uit maar dat is bij elk paardje zo.Als ik nu naar mijn jaarling kijk,denk ik ook komt noooooit meer goed :P

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:19

ik ga mee.
ook als ik na mijn twee paarden dan kan ik straks niet rijden .Die van mijn twee paarden zijn nog veel erger dus laat het paardje lekker groeien. Ik vindt het ook knap dat je op 4 jarie leeftijd alles al over paarden weet want dan had je dit ook kunnen weten.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 10:59

ik weet het wel over de rug bij jaarlingen
alleen een man die meer verstand van paarden heeft dan mij
zij dat ze iets in de rug had en dat het niet meer goed zou komen
toen begon ik te twijfelen en daarom heb ik deze bericht gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:08

aredenhout:
rommel op het erf zie je wel op meer plekken/stallingen hoor,kan wat mee gebeuren maar ook niet.
ongelukjes zitten in kleine hoekjes en een paard kan ook gewoon simpel onderuit gaan op een schoon erf ;)

140509:
ik denk dat als je het zeker wilt weten je er een veearts bij moet halen en die laten kijken naar de rug.
de foto's zijn ook niet duidelijk,want je ziet alleen een stukje van de rug en een foto van het hele paard zou duidelijker zijn

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:27

Als je nu nog steeds ongerust bent moet je dus maar 1 ding doen..

Namelijk (zoals door tig mensen getypt..):

een dierenarts erbij roepen!!

*zucht*

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:29

deze week komt de veearts en die gaat haar onderzoeken!!!
maar dat was ik al van plan

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:37

Ik vind de reacties hier wat overdreven. Een beetje minder mag ook wel, dit soort erven zie je nou eenmaal vaker bij oudere boeren, weet jij veel hoeveel moeite TS heeft gedaan om iig een plekje met fijne veilige weide te vinden
Ts zoals ik de foto's zie is ze vooral overbouwd. Normaal gezien trekt dat vanzelf bij. Kon die man ook onderbouwen WAAROM er volgens hem wat mis was? Heb je misschien een standfoto?