[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:23

Sorry dat ik inbreek, dit topic volg ik stilletjes uit interesse, maar xyzytu2: heb je wel eens geprobeerd de witte lijn te behandelen met iets antibacterieels? Of misschien de hielen wat hoger laten en de hoefwand in de kwartieren proberen iets korter te zetten? Of is hij dan ook gevoelig?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:55

Mijn shetlander is nooit echt getest op IR maar heeft wel alle symptomen. Zij heeft ook altijd steentjes in de witte lijn, lijkt ze verder geen last van te hebben. Helaas staat die nu wel hoefbevangen ondanks streng regime.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:14

Wijslander schreef:
Sorry dat ik inbreek, dit topic volg ik stilletjes uit interesse, maar xyzytu2: heb je wel eens geprobeerd de witte lijn te behandelen met iets antibacterieels? Of misschien de hielen wat hoger laten en de hoefwand in de kwartieren proberen iets korter te zetten? Of is hij dan ook gevoelig?


Helaas ja op alles. Net zoals LinDa heeft hij zelf van de steentjes geen last qua bewegen, maar het zorgt wel voor scheuren door de witte lijn heen als die stenen er te lang in zitten, en als zo'n steen een holte van 1cm diep maakt dan moet je vervolgens weer ontlastingsboogjes in de hoefwand maken om ervoor te zorgen dat de prut die in dat gat komt er ook meteen weer uit kan. Maar bij teveel van die ontlastingsboogjes hij heeft weer te weinig buitenste hoefwand en gaat weer korter lopen.

Hij heeft sowieso geen superlage hielen want daar komen we niet. Zijn hoefhoeken zijn perfect en hij heeft altijd kwartierboogjes die elke week opgevijld worden, dus daar korter maken kan niet. Daar loopt hij ook gewoon goed mee. Hielen hoger zetten dan de teen ga ik niet proberen aangezien hij insulineresistent is en dan ga je het noodlot niet zelf opzoeken door het hoefbeen alvast in een hoefbevangenheid-nabootstende omlaag gekiepte stand te zetten. Wel hebben we geprobeerd de hele hoef langer te houden, dus met teen en hiel in dezelfde verhouding en dan loopt hij perfect omdat de zool dan hoger boven de bodem komt te hangen, alleen komt de witte lijn dan nog meer vol te zitten met steentjes omdat die er dan niet meer op eigen kracht uit kunnen komen.

Het is echt de hoefwand rondom de teen die hij nodig lijkt te hebben; als je die teveel wegvijlt in een mustangroll dan loopt hij meteen gevoelig op kiezels en steentjes in de wei. Maar als je hem die mustangroll niet geeft, dan wordt de witte lijn kapotgewrikt door stenen. Erg lastig.

Als ik er een steen uithaal en een ontlastingboogje maak dan sluit de gespleten witte lijn zich trouwens weer heel snel, er is dus geen sprake van white line disease of schimmels of iets dergelijke, het is puur het mechanische inwrikken van stenen die de witte lijn beschadigt. Vandaar dat antibacteriele zooi ook niets doet.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:33

Hoi, ik lees al een tijdje mee :)

Zijn er hier meer pony's met IR die naast een harde manenkam ook afvalstoffen 'ophopingen' of vet ophopingen op de overgang van schouder naar hals hebben? Mijn pony zat op de 50 waar het 20 mocht zijn met de IR-test en over een aantal weken gaan we weer testen. Op deze foto is goed te zien welke plek ik bedoel:
Afbeelding

De plekken zijn nu nagenoeg weg, iemand die hem niet kent, ziet het ook niet. Maar ik zie soms nog wel een lichte verdikking en ik ben benieuwd of er meer pony's zijn die dit hebben.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:51

Ja, en vaak ook nog op de onderrug.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:20

Ja, mijne in 2009. Ik heb even gezocht voor foto’s die duidelijk zijn!
Bulten kont
Afbeelding
Verdikte manenkam
Afbeelding

Hier stond ze op een ontzettend schraal weilandje met uitloop! Kreeg ook enkel hooi en een handje hardvoer! Inmiddels is ze 32 jaar en geen vetbulten en dergelijke meer! Maar wel Cushing nog steeds! Bij haar is de IR een gevolg van de Cushing!

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:29

Fabster schreef:
Ja, en vaak ook nog op de onderrug.
Heb je hier foto's van?

Mijn pony heeft verder geen vetbulten/ophopingen gelukkig.. de plekken op bovenstaande foto zijn dus ook zo goed als weg nu:
Afbeelding
Afbeelding

Soms zag je ze ook niet, deze zijn dezelfde dag genomen:
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:08

Ayla schreef:
Fabster schreef:
Ja, en vaak ook nog op de onderrug.
Heb je hier foto's van?
]

Het is nu niet goed zichtbaar. In de winter beter, want dan staat de vacht daar als een borstel. Ik bedoel bovenop de rug, maar achter het zadel, zal ik maar zeggen. Daar waar je als mens ook snel een ‘rol’ krijgt, boven je kont en die dan ‘lovehandels’ worden genoemd... :')

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:01

Zo, MaiNat, door jouw foto's realiseer ik mij ineens dat mijn shet precies dezelfde billen heeft. Hmm, haar strenge dieet helpt dus ook niets. :(

Zijn er hier ook mensen die chroom extra bijvoeren? Vorig jaar hebben we hier ook een discussie over gehad, maar ik ben nu zo ver dat ik het toch wil gaan proberen. Bij de shet dan, want de ander heeft een veulen aan de voet. Ik heb flink wat gelezen op internet en ik denk dat ik levende biergist ga proberen. Doordat dit gekweekt wordt in een chroom-rijke omgeving bevat dit veel chroom en is het een veilige manier om chroom te voeren. Volgens deze website (https://www.gravelproofhoof.org/chromium) mag je 5 gram per dag geven en volgens een andere website (die ik net perongeluk weg klik) mag je maar 2,5 gram per dag geven.
Ik ga nog wat meer research doen, maar ik dacht ik vraag het alvast. :)

Andalucia76
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-05-18

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:50

:wave:
Hoi Bokkers :)
Onlangs aangemeld op Bokt, niet heel veel actief.
Maar meld mij "graag" hier met een IR paard.
Vraagje: Bij wie van jullie paarden is de diagnose EMS ook gesteld? Ik kon helaas geen apart topic vinden van EMS :)

Anoniem

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:10

EMS en IR zijn eigenlijk hetzelfde. Officieel is EMS een aandoening die uit obesiteit, insulineresistentie (hoog bloedsuiker) en hoefbevangenheidsgevoeligheid bestaat. In Engeland/de VS wordt voor dat alles de term EMS gebruikt, in Nederland wordt dat allemaal over het algemeen samengevat als IR. :)

Andalucia76
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-05-18

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:30

Ah oke, dank.
Volgens mijn dierenartsen zijn EMS en IR toch twee verschillende dingen, maar is bij EMS altijd IR. Andersom niet.

Vandaar dus toch nogmaals mijn vraag. :) n.a.v diverse onderzoeken zou ik hierover graag met iemand in contact komen die ook bekend is met Ems.

Excuus als dit hier niet op zijn plek is :)

Anoniem

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:36

Je dierenarts heeft dus gelijk. :)
IR is officieel gezien een onderdeel van EMS. In de volksmond wordt in Nederland echter vaak de term IR gebruikt als EMS bedoeld wordt omdat de term IR er al was voordat de term EMS bedacht werd.
Iedereen in het IR topic is dus bekend met EMS, alleen noemen de meesten het nog bij de 'oude' naam IR.

Andalucia76
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-05-18

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:45

Helemaal goed!
Ik houd een boekje bij, zal hem er vanavond even bijzoeken! Hoewel het eigenlijk op het moment wel goed onder controle is, heb ik over een aantal dingen mijn twijfels. Wellicht dat ik door dit topic wat verder kan komen. :)

Andalucia76
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:07

Hoewel het na een wat vervelende periode toch weer de goede kant op gaat. Kreeg ik toch een telefoontje laatst van mijn stalgenoot waarna ik naar stal ben gegaan.
Kennelijk heeft mijn paard een verkeerde zak ruwvoer gekregen. Even om een klein beetje helder te krijgen zijn we met veel onderzoeken bezig geweest en reageert ze extreem met directe ontstekingen tot gevolg. Gezien dit topic zal dit ongetwijfeld een bekend verschijnsel zijn.
Waar ik mij echter zorgen om maakte was de oververhitting en ik vraag mij toch af wat ik op dat moment het beste kan doen, ik weet dat ik mijn paard hier regelmatig op moet nakijken. Het weer op dat moment was niet extreem, dus de mate van oververhitting was op dat moment iets waar ik mij toch wel zorgen om maakte. Navraag bij de lokale dierenarts werd mij verteld dat ik hier al bekend mee ben. Kennelijk kon ik niet helemaal uiten hoe deze oververhitting over kwam? Of maak ik mij echt zorgen om niets? Ja ik ben bekend met de oververhitting.
Toch zit ik elke keer met mijn handen in het haar en vraag ik mij elke keer af... Wat nu?
Wat adviseren jullie dierenartsen hierin? :)

(Hartslag controle was niet vreemd!)

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:35

:wave:

Ik vroeg me af welk "kracht"voer jullie je paard geven? Ik wil iets geven wat volume heeft ook om de supplementen door te doen, (dus liever niet alleen een vitaminebrokje omdat dat vaak zo weinig is) maar weet niet goed wat..?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:49

Ik combineerde vitaminebrok (vitalbix) met 100gr bietenpulp. je zou ook kunnen kijken naar de slobber van vitalbix of een scheutje olie door de bix mengen?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:53

De slobber van Vital moet ze niet :') , kieskeurige merrie O:)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:54

Ik mix een handje Meijten Optiform met Pavo Vital, supplementen (Gluco Balance en MSM extra) en lijnzaadolie. Mengt goed en pony eet het met smaak :)

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:20

Ik voer mijn shet Care 4 Live. Nu ze wat ouder is merk ik dat ze wat minder snel opneemt als vroeger, vandaar dat ik nu het Care4live meng met Seniorix van Cavalor. Dit is haar harvoer twee keer daags. Daarnaast krijgt ze nog 18 plus muesli waar ik haar Prascend en Fenegriek en overige supplementen door doe. Soms valt ze wat in en dan voer in luzerne met zonnebloemolie. Ze is nu 32, maar heb haar jaren enkel op Care4live gehad, waar ze het goed op deed! Hardvoer voeren is altijd een beetje tricky met IR, vandaar dat ik ook voor Care4live kies.

Anoniem

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:27

Hier als lekkermaker voor supplementen Care4Life, Speedibeet, spliterwten en esparcette, een beetje naar hoe het hoofd van meneer op dat moment staat (is nogal kieskeurig, aan spliterwten gaan er altijd in).

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:19

Care4Life lees ik vaker dus.. ik heb dat een hele tijd terug ook voor langere tijd gevoerd maar oo den duur liet ze het gewoon liggen.. Pavo is hier makkelijk te krijgen maar door bivenstaande durf ik het niet zo goed mee te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:24

Ayla schreef:
Ik mix een handje Meijten Optiform met Pavo Vital, supplementen (Gluco Balance en MSM extra) en lijnzaadolie. Mengt goed en pony eet het met smaak :)

Hoeveel Gluco Balance voer jij? Ze geven 1 maatschep per dag aan, maar dat is de dosering voor een paard... Mijn mini heeft cushing en ik denk dat GB haar wel kan helpen, dus wil ik het eens proberen. Baadt het niet, dan schaadt het niet :)

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:30

Dan kun je ook nog aan het nieuwe product denken, hypo balance.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:03

MartineC1711 schreef:
Care4Life lees ik vaker dus.. ik heb dat een hele tijd terug ook voor langere tijd gevoerd maar oo den duur liet ze het gewoon liggen.. Pavo is hier makkelijk te krijgen maar door bivenstaande durf ik het niet zo goed mee te nemen


Mijne vind het ook niet zo lekker, maar als ik meng met Seniorix van Cavalor dan eet ze het wel!