Urinestenen bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klaver4dieren

Urinestenen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:32

Urinestenen bij paarden

Bij veel diersoorten komen stenen of gruis voor in de urine. Bij katers is dit een regelmatig terugkerend levensbedreigend probleem, maar ook bij paarden komen stenen voor. Vooral hengsten en ruinen (castraten) geeft een niesteen of blaassteen heftige klachten. In de volgende verhandeling enige informatie over urinestenen bij paarden.

Afbeelding

In het algemeen wordt onder urolithiasis verstaan het voorkomen (of de vorming) van stenen (calculi) in de urinewegen en ziekten die kunnen optreden tengevolge van stenen in de urinewegen en de hierdoor veroorzaakte afsluitingen.

Bij het paard komen urinestenen voor bij zowel de merrie als de hengst.
Klachten komen (vrijwel) alleen voor bij mannelijke paarden, maar dat is een gevolg van de verschillen in bouw van de urinewegen tussen hengsten en ruinen enerzijds en merries anderzijds.

Bij het paard komen de stenen vooral voor in de urineblaas, waarbij twee soorten stenen kunnen voorkomen:

- Geelgroene, zachte, ruwe stenen, die gemakkelijk in stukken uiteenvalllen. Deze komen het meest voor.

- Witte, stevige, vrij gladde stenen, die niet gemakkelijk uiteenvallen.
De diameter van de stenen ligt meestal tussen 1.5 en 20 cm en het gewicht tussen 20 gram en 6 kilogram.

De oorzaak van het ontstaan van de stenen is niet bekend. Er zijn wel diverse factoren genoemd die mogelijk een stimulerende en/of oorzakelijke rol spelen, o.a. beschadiging van het blaasslijmvlies (b.v. in het kader van een blaasontsteking), urine die blijft staan in de blaas, tekort aan vitamine A en teveel aan vitamine D en de voeding / wateropname.

De aard en de ernst van de ziekteverschijnselen zijn natuurlijk vooral afhankelijk van de maat van de stenen en van het al of niet (volledig) afgesloten zijn van de urine afvoerwegen (plasbuis). De dierenarts kan met een onderzoek en de klinische verschijnselen de diagnose ¨urinestenen¨ stellen en een behandeling voorstellen.

Voorbeeld van een ruin met urinestenen:
Patient is een 8 jaar oude ruin. In de urineblaas werd een steen aangetroffen met een diameter van 2 tot 3 cm. De steen werd met behulp van een via de plasbuis ingebrachte tang verkleind door stukken van het oppervlakkige gedeelte af te breken. Hierdoor werd de diameter ongeveer een halve centimeter kleiner. Daarna kon de steen met behulp van de tang via de urethra (plasbuis) worden verwijderd. Ter verwijdering van de stukjes (afgebroken) steen werd de blaas gespoeld met een steriele zoutoplossing (3 liter).

Ter behandeling van de aanwezige blaasontsteking werden antibiotica en ontstekingsremmers toegediend.

Om de wateropname te bevorderen werd gedurende 3 weken dagelijks 60 gram keukenzout aan het dieet toegevoegd.

Bij informatie twee jaar na de behandeling, bleek dat er geen herhaling van de klacht was opgetreden. Bovendien vertoonde het paard geen ziekteverschijnselen.

BRON:
E. De Jaeger et al. Cystic urolithiasis in horses. Equine Veterinary Education 2000; 12(1): 20-23.

Peter Klaver, dierenarts exoten, willdlige, paarden emt en zonder strepen.

Amelii

Re: Urinestenen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:23

Hoe kunnen nierstenen bij een paard eigenlijk verwijderd worden? Of is dit niet mogelijk?

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:52

Amelii schreef:
Hoe kunnen nierstenen bij een paard eigenlijk verwijderd worden? Of is dit niet mogelijk?

De steen kan worden verkleind (mechanisch, met tang), maar dat hangt erg af van de locatie, hardheid van de steen en budget van de eigenaar!

Zie boven:
De steen werd met behulp van een via de plasbuis ingebrachte tang verkleind door stukken van het oppervlakkige gedeelte af te breken. Hierdoor werd de diameter ongeveer een halve centimeter kleiner. Daarna kon de steen met behulp van de tang via de urethra (plasbuis) worden verwijderd. Ter verwijdering van de stukjes (afgebroken) steen werd de blaas gespoeld met een steriele zoutoplossing (3 liter).

Groeten,

Peter Klaver, dierenarts Doornenburg / Dierenziekenhuis Rotterdam
(website mag niet worden vermeld heb ik begrepen)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:01

Heel interessant stuk tekst.

Wat ik eigenlijk wel heel erg mis, zijn de symptomen??? Ik bedoel, hoe kun je herkennen dat je paard mogelijk blaasgruis zou kunnen hebben of blaasontsteking?

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:32

Imago01 schreef:

Wat ik eigenlijk wel heel erg mis, zijn de symptomen??? Ik bedoel, hoe kun je herkennen dat je paard mogelijk blaasgruis zou kunnen hebben of blaasontsteking?

Even wat symptomen noemen:

- Als regel niet of moeilijk kunnen plassen (strangurie)
- persen en pijn bij het urineren
- "valse koliek", = buikpijn, naar de buik kijken
- soms bloed bij de urine, donkere urine

Als je je paard verdenkt van kristallen in de urine, dan kan je deze opvangen in een (witte) emmer, laten bezinken en de bovenstaande urine afschenken. Kijken of er onderin gruis zit!
Je kan hety ook naar je dierenarts brengen voor onderzoek op sediment!

Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife - Petlook - AnimalAlert -
Auteur Zakwoordenboek van de Diergeneeskunde

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:13

Heel hartelijk dank voor de aanvullende informatie.

Ik vroeg me namelijk al vaker af of dit ook (veel) voorkomt bij paarden.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:24

Het paard wat ik rijd heeft namelijk last van een niersteen in de rechter nier. Maar naar mijn weten wisten ze toen nog geen oplossing.

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:15

Kreeg dit vandaag binnen, maar nu over honden en katten!

Maar past bi he tonderwerp!

Urinary Stones in Small Animal Medicine, A Colour Handbook

Albrecht Hesse, Prof. Dr. rer. nat., Clinic and Polyclinic for Urology, University Clinic Bonn, Bonn, Germany and
Reto Neiger, Prof. Dr. med. vet., Small Animal Clinic (Medicine), Justus-Liebig-Universität Giessen,
Giessen, Germany.

Boekbespreking uit Dier en Arts: nr. 3, 2010:

"Dit handboekje met auteurs uit Bonn en Giessen, en mede geschreven voor Royal Canin is uitgegeven als het hieronder als het hieronder behandelde boek uit dezelfde reeks, maar daarna bekeken oogt het iets minder. Dat is schijn, want het is dunner en bevat minder foto's, die overigens kwalitatief weer zeer goed zijn. Het heeft een harde kaft en een index, en telt 176 pagina's. Het kent vier delen: overzicht van nierstenen, nierstenen bij de hond, nierstenen bij de kat, en nierstenen bij het konijn en de cavia. In appendices wordt ingegaan op stenen bij andere species, en tabellarisch op gehalten in voedermiddelen van: calcium, oxalaat, purine en methionine.
Het boekje heeft een systematische manier van beschrijven en is praktisch van opzet, gericht op diagnostiek en behandeling. Het is een waardevol naslagwerk".

The Colour Handbook deals with all aspects of urolithiasis in dogs, cats, rabbits and guinea pigs - from aetiology and pathogenesis to diagnosis, treatment and the prevention of disease recurrence.

The authors introduce the reader to treatment protocols developed from their own research and experience, and incorporate international state-of-the-art knowledge of the disease. Topics covered in the Colour Handbook include:
* Epidemiology
* Risks in companion animal husbandry
* Species-specific differences
* Breed dispositions
* Genetic causes
* Relevant anatomical points
* Clinical diagnosis
* Stone composition
* Clinical pathology
* Treatment protocols

The Colour Handbook is a compact, wide ranging illustrated guide to dealing with urinary stones in small animals, of value to veterinarians in training and practice.

Manson Publishing 2009 176 pages
9781840761283 ~ Hb ~ £34.95

and:

Skin Diseases of the Dog and Cat, A Colour Handbook - 2nd edition
Tim Nuttall, BSc, BVSc, PhD, Cert VD, C Biol, MI Biol, MRCVS, University of Liverpool, UK, Richard G. Harvey, BVSc, DVD, Dip ECVD, MI Biol, MRCVS, Godiva Referrals, Coventry, UK and Patrick J. McKeever, DVM, MS, DACVD Associate Professor, College of Veterinary Medicine, The University of Minnesota, St. Paul, Minnesota, USA

Boekbespreking uit Dier en Arts: nr. 3, 2010:

"Dit handige en handzame boekje met harde kaft, diverse illustratieve foto's van goede kwaliteit, gedrukt in twee tekstkolommen, met index en 336 pagina's mag er zijn. De auteurs hebben het geheel gereviseerd, maar de kracht van de eerste druk is behouden. Het is probleem-georienteerd van opzet, het heeft een systematische wijze van compacte tekstopbouw, en is gebruiksvriendelijk.
Het is verdeeld in 12 hoofdstukken nadat in een introductie met foto's basistermen worden uitgelegd. In de hoofdstukken komen daarna aan de orde resp.: dermatosen met jeuk, dermatosen met knobbels, ulceratieve dermatosen, papilaire en pustulaire dermatosen, huidafwijkingen met holten, huidziekten met korsten en schilfers, pigmentafwijkingen, omgevingsdermatosen, endocriene huidafwijkingen, otitis externa, nagelaandoeningen, en huidafwijkingen met plaatselijke kaalheid.
Het was een genoegen om het boekje voor de bespreking door te bladeren".

Following the super success and critical aclaim for the first edition, Manson Publishing/The Veterinary Press is proud to announce publication of the second edition of A Colour Handbook of Skin Diseases of the Dog and Cat.

The strengths of the first edition have been preserved:
- Problem-oriented approach; the book is arranged in twelve chapters covering dermatoses classified by their principle presenting sign.
- Concise systematically structured text; definition, aetiology and pathogenesis, clinical features, differential diagnoses, diagnostic tests, management. Focus is on clinical practice and the need to explain the disease to the owner.
- Superb and generously sized colour photographs and diagrams.
- Clear user-friendly design - one condition per page or spread of pages.
- Referenced thoughout to give the clinician access to the literature.

Within the framework and in light of the exponential growth of information in small animal dermatology since first publication, the authors have revised the entire text for the new second edition, added twenty-one new sections and one hundred and thirty-one new colour photos.

The result is a handbook that is practical, extensive and up-to-date in its content, beautifully illustrated and designed. The new second editio will be of value to veterinary practitioners and students, veterinary nurses and technicans.

Manson Publishing 2009 384 pages
9781840761153 ~ Hb ~ £39.95

For years we informed you about the new published (text)books in your teaching or research specialities. According to the new "Telecommunicatiewet" of 1 October 2009, we are obliged to request your permission to continue this service. Please send this permission to the email address below.

Yes, I grant permission.

If you want to unsubscribe, please let us know on below address

Order through your local bookseller or, in case of difficulty through the address hereunder.

Netwerk Academic Book Agency
P.O. Box 33228
3005 EE ROTTERDAM
The Netherlands
Tel: (31) 10 4613868
Fax: (31) 10 4614645

Internetadres verwijderd ivm de regels van dit forum (is handiger voor bestellen?)

Peter Klaver, dierenarts exoten, wilde en tamme paarden
praktijk KLAVER4DIEREn Doornenburg / dierenziekenhuis WHG Rotterdam
Laatst bijgewerkt door klaver4dieren op 15-04-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 20:36

Imago01 schreef:
Heel hartelijk dank voor de aanvullende informatie.

Ik vroeg me namelijk al vaker af of dit ook (veel) voorkomt bij paarden.

Wat is veel?

Is 1 op 1000 veel of meer dan 1 op 1000?

Hangt er vanaf wat je je paard voert?

Zemelen (veel fosfos = fosfaat) zoals vroeger de paarden van de molenaar kregen, hadden er meer last van urinestenen de de luxe paarden.

(je hebt werkpaarden en luxe paarden)

Peter Klaver, dierenarts exoten, wildlife en wilde paarden
auteur Zakwoordenboek van de Diergeneeskunde

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:39

even stipje!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:42

Even een vraagje ik vermoed dat mijn merrie een blaasontsteking heeft, ze heeft echter geen koorts. Is wel anders van karakter dan normaal en de plas is echt donker gekleurd (zie ik op de paddock). Nu vond ik laatst in de paddock een soort knikkervormige bol grijs en glad.
Ik dacht dat het van het zand was, maar het lag wel bij een hoop in de buurt (plas weet ik niet).
Zou dit een urinesteen kunnen zijn?
Hij is erg stevig hoor kan er niets van af krijgen hij is zo groot als een grote knikker.
Wat kun je doen om ze op te lossen of het te voorkomen want dat lees ik zo snel nog niet?

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 23:28

NatasjaM74 schreef:
Nu vond ik laatst in de paddock een soort knikkervormige bol grijs en glad.
Ik dacht dat het van het zand was, maar het lag wel bij een hoop in de buurt (plas weet ik niet).
Zou dit een urinesteen kunnen zijn?
Hij is erg stevig hoor kan er niets van af krijgen hij is zo groot als een grote knikker.
Wat kun je doen om ze op te lossen of het te voorkomen want dat lees ik zo snel nog niet?

Kan heel goed een blaassteen zijn. Laat hem aan je dierenarts zien!
Behandeling is niet zo eenvoudig. Je meot eigenlijk het type steen vaststellen.
Maar verminderen van krachtvoer en zemelen is vaak een goede start!
Verder voldoende weidegang en voldoende beweging!

Peter Klaver, dierenarts

MilouMentink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:32

hallo,!

ik heb een mini paardje. hij plast af en toe bloed en hij heeft ook vaak witte urine hij is gecastreerd maar vertikt het in deze tijd te drinken.!
wat kan ik hieraan doen.?
we hebben van alles geprobeerd:
uitgekookt water.
lauw water.
warm water.
paar keer per dag schoon water.
water met een smaakje.
appel door het water.

krijg er met moeite wat in alleen door de slobber krijgt hij wat binnen anders niet.!
wie kan mij helpen.! ben echt radeloos.!

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 09:46

Beste MilouMentink

Wat is zijn voer? Je kan proberen minder graanproducten te geven?
Misschien is kuil(gras) dat je een beetje nat sproeit met de plantenspuit een idee?

Maar verminderen van krachtvoer en GEEN zemelen is vaak een goede start!
Verder voldoende weidegang en voldoende beweging!

Succes,
Peter Klaver, dierenarts

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:10

Dit vond ik in een ander artikel over nier en urine-stenen bij het paard:

"Om de wateropname te bevorderen werd gedurende 3 weken dagelijks 60 gram keukenzout aan het dieet van het PAARD toegevoegd."

Bij een mini paardje zou ik met 10 gram keukenzout per dag toevoegen beginnen,

Peter Klaver, dierenarts exoten, wildlife en (gestreepte) paarden

Tesly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:22

Dat probleem heeft een paard bij mij op de manege ook!
Dankje voor de info

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:59

Ik heb even een vraag. Mijn paard heeft moeite met het plassen. Hij gaat er echt voor staan en het duurt soms heel lang voordat hij echt gaat plassen. Soms meer dan 5 minuten. Hij kreunt ook voor het laatste beetje en dan perst hij ook flink. Soms denkt hij ook dat hij moet plassen en dan gaat hij uiteindelijk mesten. Het verergert, wanneer de training moeilijk wordt voor hem en hij druk voelt onder de lendenen. Maar het is soms ook hele perioden weg. Dan gaat hij plassen aan het begin van het rijden, en merk je verder niets meer.

Nu heb ik de tip opgevolgd om urine op te vangen in een witte emmer. De urine was niet heel donker, maar het laatste beetje heb ik niet kunnen opvangen. Hij vond mij maar raar met die emmer :+ Nadat het even stond zat er wel donkere stof/poeder/sediment? op de bodem. Maar ik zag geen echte brokjes of kristallen. Dus of het gruis is?

Maar wat is normaal en wat niet. En als ik wat naar mijn DA wil brengen, wat moet ik dan brengen, alles lijkt me wat veel, en alleen dat sediment, willen ze dat, of moet ik schudden en dan een klein beetje in een flesje doen?

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:27

Esperanza schreef:
Nu heb ik de tip opgevolgd om urine op te vangen in een witte emmer. De urine was niet heel donker, maar het laatste beetje heb ik niet kunnen opvangen. Hij vond mij maar raar met die emmer :+ Nadat het even stond zat er wel donkere stof/poeder/sediment? op de bodem. Maar ik zag geen echte brokjes of kristallen. Dus of het gruis is?

Maar wat is normaal en wat niet. En als ik wat naar mijn DA wil brengen, wat moet ik dan brengen, alles lijkt me wat veel, en alleen dat sediment, willen ze dat, of moet ik schudden en dan een klein beetje in een flesje doen?

Citaat:
Maar ik zag geen echte brokjes of kristallen. Dus of het gruis is?

Als je met je vingers het sediment voelt (mag met handschoenen), zijn het dan steentjes, of zandachtig of hard?
In principe is het goed om twee flesjes naar de dierenarts te brengen,
- de urine
- het bezinksel,

mvg,

Peter Klaver, dierenarts
Doornenburg

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:35

Ik had het monster al weggegooid natuurlijk en het is me nog niet gelukt om een nieuwe te nemen. Mijn paard plast niet meer in mijn bijzijn, hij kijkt wel uit :D

Als ik het zou moeten zeggen aan de hand van mijn visuele inspectie, dan zou ik het beschrijven als zandachtig. Zacht, fijn poeder. Zo gedroeg het zich in ieder geval op de bodem van de emmer.

gioia2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:55

hallo

mijn paard plaste erg veel bloed althans als ze plaste na het drukken kwam er een paar druppels mee. uiteindelijk heb ik dan toch de dierenarts gebeld die zei als volgt dat het een blaas ontsteking was. Na ik de medicijnen gegeven had plaste ze nog een keer een straal bloed. De dierenarts zei dat ik gewoon de kuur moest afmaken. Tot op heden plaste z dus niet meer kleine plasjes. Maar een paar dagen geleden begon ze weer te plassen kleine korte plasjes die over haar benen viel en door haar staart (niet zo fris maarja) ook moet ik er bij zeggen dat ze nu 20 jaar is en heb ik anderhalf jaar niet meer op haar gereden. Ik weet nu niet wat ik moet doen ik ben een student en kan net haar stalling betalen en heb net een kuur betaald maar ik heb geen zin in omkosten. of zorgen te hebben die er helemaal niet zijn.

M.V.G. Chantal sweyen

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 22:12

Valt niet mee om dit op afstand te beoordelen. Heeft je paard koorts? Kanje haar temperaturen? Kan je urine opvangen en dat door de dioerenarts laten onderzoeken op blaasonsteking?
Waar woon je?
Groeten,

Peter Klaver, dierenarts

gioia2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 06:07

hallo

ja dat had ik al gedaan de urine opvangen. Maar er kwam blaasonsteking uit. Ik heb 2 weken lang een poedertje gegeven van 2x per dag 2 eetlepels. Ik heb dat trouw elke dag gegeven en bleek minder te zijn. Met 1 week medicijnen kwam er een straaltje bloed mee met plassen. hierna was het bloed plassen of kleine plasjes over. De kuur is afgelopen en ze begint weer. ze heeft geen koorts of iets.
ik woon in zutphen maar me paard staat in laren

groetjes Chantal

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 07:50

Lijkt er op dat de blaasonsteking nog niet over is. Zou contact opnemen met je dierenarts om de kuur te herhalen, te verlengen of een andere antibiotucum te geven..
Peter Klaver, dierenarts
www.klaver4dieren.nl

gioia2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:54

Hallo, het is over mijn paard had opeens een soortkapot ei eruit geplast en eifenlijk heb ik niks meer vernomen van een blaasontsteking. Het was erg vies wat eruit kwam maar gelukkig is het verder na de kuur op eigen krachten genezen. Mijn paard is een sterk dier met ook egelen sterke vader wat ik heb gelezen en heb gezien. Ondanks dt ze 20 jaar is heeft ze een sterke wil vele dierenartsen zijn nog verbaasd over har door alles wat er mankeerde of is gebeurd dat ze nog steeds voldoet aan een normaal functionerend rijpaard.

M.V.G. Chantal en bedankt voor alle adviezen die u mij gaf

jessie201

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:39

klaver4dieren schreef:
Imago01 schreef:

Even wat symptomen noemen:

- Als regel niet of moeilijk kunnen plassen (strangurie)
- persen en pijn bij het urineren
- "valse koliek", = buikpijn, naar de buik kijken
- soms bloed bij de urine, donkere urine

Als je je paard verdenkt van kristallen in de urine, dan kan je deze opvangen in een (witte) emmer, laten bezinken en de bovenstaande urine afschenken. Kijken of er onderin gruis zit!
Je kan hety ook naar je dierenarts brengen voor onderzoek op sediment!

Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife - Petlook - AnimalAlert -
Auteur Zakwoordenboek van de Diergeneeskunde

Hele herkenbare symptomen bij mijn paard, verschillende DA versleten die bij hoog en laag beweerden dat het "gewoon Koliek was " Toen ik het zo zat was en een andere DA inschakelde was het eigenlijk binnen 5 minuten bekeken en hebben het na het opscannen van mijn paard ook urine op moeten vangen en is op sediment onderzocht in Deventer. Je hoefde geen blinde te zijn om te zien dat er veel blaasgruis in de urine zat. uitslag van Deventer was meen ik veel Calcium Carbonaat en enkele Calcium Oxolaat ( maar ga het vanavond nog eens op mn gemak het papier zoeken. Desbetreffende DA zei dat er geen specifieke behandeling voor was, Helaas! Zijn er inmiddels al nieuwe behandelmethodes ?