lijnzaad om te helpen verharen? en hoe klaarmaken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

lijnzaad om te helpen verharen? en hoe klaarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 08:47

Klopt het dateen pony met lijnzaad sneller verhaart (makkelijker)?
Me Shetlander zit in een hele dikke wintervachten er komt maar geen eind aan poets der (met zweetmes met puntjes) iedere dag en ros haar iedere dag om de losse haren kwijt te raken.

Hoe moet je lijnzaad koken?
Hoelang? hoelang aflaten koelen?
Moeten ze het koud krijgen of lauw?
Moet je alleen de slijmachtige geven of mag het wat je gekookt hebt (zaadjes erbij)?
sorry voor alle vragen maar heb het nog nooit gekookt en weet als je het niet goed kookt dat er iets vrij kan komen ofzo.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:49

Lijnzaadolie kan idd een positief effect hebben op het verharen.
Je kan het kant en klaar kopen. Scheelt een hoop troep en moeite ;-)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:49

Als het voor 1 shetlandertje is zou ik me al die moeite en rotzooi en stank die het zich meebrengt om het zelf te koken besparen en gewoon een flesje kant en klaar kopen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:51

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;-)

Van Horsefood verkopen ze kant en klare lijnzaadbrokken (geperst)

Mijn paard krijgt deze altijd standaard door de musli en ziet er altijd tiptop uit!

booster

Re: lijnzaad om te helpen verharen? en hoe klaarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:40

ja misschien kan ik het wle kant en klaar kopen
maar hoe maak je lijnzaad zelf klaar ?

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:21

Pannetje water op het fornuis, paar handjes lijnzaad erin. Ik doe 4 handjes lijnzaad in een halve liter water, maar het luistert niet heel erg nauw.
Voorzichtig aan de kook brengen: het kookt snel over en het is slijmerig spul dat moeilijk van je fornuis af te krijgen is.

10 tot 20 minuten heel zachtjes laten koken. Afzuigkap aan of raam open open want het ruikt nogal typisch. Niet de hele tijd boven de pan hangen en diep inademen, want de stoom die eraf komt zou misschien schadelijk kunnen zijn ( ik weet niet of dat echt zo is. Maar in lijnzaad zit blauwzuur, vandaar dat je het moet koken, en blauwzuurgas is geen fijn spul. Dus voor alle zekerheid niet 20 minuten met je snufferd boven de pan hangen).

Na het koken af laten koelen, en in kleine bakjes gieten ( dat gaat het makkelijkst als het spul nog een beetje lauw is). Dan helemaal af laten koelen en de bakjes in de koelkast zetten. Elke dag één mee naar stal en aan je paard voeren. Ik doe het door de slobber maar mijn paard eet het ook zo, hij vindt het wel lekker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:21

Andere optie is om lijnzaad in bakje te doen, kokend water opgieten, afdekken en 6 uur laten staan. Hoef je niet op te letten, het stinkt niet en je hoeft geen pan op te offeren/uit te schrobben. Meng het wel ergens doorheen, lang niet alle paarden eten het zo nl.

Ik zelf voer een kleine hoeveelheid rauwe lijnzaad door beetje geweekte grasbrok/lucernemix. Uitgaande van 15 gr per 100kg lichaamsgewicht (dat is incl. veiligheidsmarge) kan je dat veilig doen.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:24

Als je zo'n kant en klare fles/pak haalt, gaat het veel makkelijker!
Dan kan je gewoon een beetje door biks, of slobber gieten. (Meestal zit er een maatdopje bij)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:32

Cheetahfan schreef:
Als je zo'n kant en klare fles/pak haalt, gaat het veel makkelijker!
Dan kan je gewoon een beetje door biks, of slobber gieten. (Meestal zit er een maatdopje bij)

Puur lijnzaad is een stuk goedkoper, langer houdbaar en geeft niet alleen het vet (olie), maar ook slijmstoffen (goed voor de darmen) en alle andere mineralen, etc. die wel in de zaadjes zitten, o.a. selenium wat nogal eens teweinig in de grond zit.

@TS: voer je de shet trouwens wel een vitamine/mineralen supplement bij? Op alleen hooi/gras ontstaan er toch tekorten en dus allerlei kleine probleempjes, zoals bv te dik en slecht verharen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:12

ze krijg 2x brok op een dag en hooi 2x per dag en sávonds krijgt ze van mij soms slobber en soms musli

nog 1 vraag de zaad laat die schillen achter of los die op tijdens het koken ? zo niet moeten de schilletjer eruit of mogen die meegevoertworden

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:24

Ik kook het ook, 1 kopje lijnzaad tegen 2 (of 2,5?) kopjes water. Iig ruim in het water. Zachtjes aan het koken brengen en door laten pruttelen voor 10 a 20 minuutjes. Wel erbij blijven, als het overkookt heb je echt een mega troep, of het kookt aan aan de bodem. Ik blijf altijd roeren. Vind het altijd leuk om te doen, lijnzaad koken :) En leuk om een lekkere slobber van te maken met allemaal lekkere dingen (appeltje erbij etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:28

Ik gebruik 60 gram lijnzaad op 1 liter water, heb een oude en hoge pan. Als het kookt zet ik het op laag vuur en laat het dan nog 20 minuten door pruttelen. Soms doe ik tijdens het koken er wat kamile bij, vinden ze ook heel erg lekker. Op het laatst roer ik er wat zemelen doorheen om het wat meer een geheel te maken.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 07:50

dank jullie voor de tips

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:22

Lijnzaaddoppen zijn super handig! Moet je maar in de winkel ernaar vragen, heb ik ook op stal! Vinden ze ook heerlijk.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:07

lijnzaad koken 20 minuutjes. 1 deel lijnzaad op 2 delen water. Af laten koelen, mengen met muesli of wat geweekte bietenpulp. Gaat erin als koek

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:15

Hallo,
Ik geef lijnzaad om zandophoping in de darmen te voorkomen.Schijnt inderdaad ook goed voor de vacht te zijn.
Mijn paard vindt het heerlijk.
Ik doe 1 deel lijnzaadjes op 4 delen water. 20 minuten doorkoken. Daarna het geheel, dus de zaadjes en het kookvocht (slijm) aan het paard geven. Ik geeft het standaard in het weekend bij zijn eten.
Ik gebruik een maatbeker, doe daar 100 ml lijnzaad in en 400 ml water bij.
Als het klaar is verdeel ik het in 4 porties. Heb overigens een paard van 1,63 dus dit is denk ik wel te veel voor je shet.

succes

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:20

Hoe bewaren jullie deze bakjes dan? In de winkel zeiden ze dat je het maximaal 2 dagen kan bewaren omdat het snel kan bederven.. Ik heb het idee dat ik het elke dag moet koken en geven na wat de winkel mij vertelde! ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:37

Zelf koken is veel goedkoper dan zo'n kant en klaar flesje.
Ik doe meestal een bodempje in de oude pan (speciaal hiervoor) en dan veel water erbij. Inderdaad 20 minuten doorlaten koken.
Ik bewaar het wel een aantal dagen (3-4-5 dagen zoiets), gewoon in die pan in m'n zadelhok (koude plaats). Je ziet het snel genoeg als het niet meer zo fris is.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:27

Waar kopen jullie je lijnzaad?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:30

Het koken van lijnzaad is al lang achterhaald - nergens voor nodig. Om de opname van lijnzaad te vergemakkelijken moet je de zaadjes malen. Een koffiemolentje van de Blokker biedt uitkomst en dan kun je een kleine hoeveelheid ( gemiddeld 40 gram) dagelijks vers geven.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:22

Jannepauli schreef:
Het koken van lijnzaad is al lang achterhaald - nergens voor nodig. Om de opname van lijnzaad te vergemakkelijken moet je de zaadjes malen. Een koffiemolentje van de Blokker biedt uitkomst en dan kun je een kleine hoeveelheid ( gemiddeld 40 gram) dagelijks vers geven.

Waarom hoeft men het niet meer te koken? Bij mij in de ruitersportzaak zeiden ze dat het wel moest anders scheen het blauwzuur er niet geheel uit te zijn, wat giftig is voor paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:31

Het malen kunnen de paarden dan ook zelf wel. Gewoon een bekertje zaad door het voer geven, dagelijks.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:39

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:46

SV -> VS

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:31

Patriciadr schreef:
Jannepauli schreef:

Waarom hoeft men het niet meer te koken? Bij mij in de ruitersportzaak zeiden ze dat het wel moest anders scheen het blauwzuur er niet geheel uit te zijn, wat giftig is voor paarden.

Tenzij je een kilo per dag geeft hoef je je over blauwzuur geen zorgen te maken. Het is echt een hardnekkig oud verhaal wat van lang geleden blijft hangen.

Wat betreft de opmerking van Jessix: ja paarden malen zelf, maar zeker niet voldoende om werkelijk effect te hebben. De schillen van lijnzaad zijn keihard - 80% komt onverteerd naar buiten.