mijn paard een vlo of luizen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poesjes123

mijn paard een vlo of luizen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:03

ik ging gisteren naar mijn verzorgshetjes..en toen ontdekte ik dat 1 van de shetjes een beest achter zijn oor had...een klein vies ding..we moeten zo naar de dierenarts want er zijn veel verschillende beestjes.. maar deze had een wit lijf..en op de rug zwarte streepjes...weten jullie wat het is?
en hoe kan ik ze nu het beste behandelen

Sjolvir

Re: mijn paard een vlo of luizen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:06

Als hij zo groot was dat jij met het blote oog kon zien dat hij een wit lijf had met zwarte streepjes..
Denk ik dat het gewoon een aangewaaid/aangevlogen insect is.

vlooien en luizen zijn zo klein dat je dat niet zou kunnen zien.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:07

Dat zullen waarschijnlijk luizen zijn, die leven erg goed in de dikke wintervacht van paarden. Vlooien houden niet zo van paard ;)
En inderdaad wat Sjolvir zegt; luizen zijn echt heel erg klein dus je moet heel goed kijken om streepjes e.d. op de rug van zo'n beestje te zien. Ze zijn echt maar 1 á 2 mm klein.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:25

Ik denk dat het een luis geweest is. Heb je nog gezocht naar meerdere? Een luis is vaak niet alleen.... ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:11

luizen en vlooien zijn prima te zien met het blote oog, ook kwa tekening en kleur :j
heb helaas een aantal keer wat paarden/ponies met luizen onder handen moeten nemen bij een bedrijf waar ik werkte,
bij paarden zijn het meestal luizen, en meestal treffen ze paarden met een wat mindere weerstand , vaak in het najaar of voorjaar

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:27

Heb ik blijkbaar toch een bril nodig :D , kan de beesjes wel zien.
Weet ook hoe ze eruit zien, maar met blote oog kan ik niet zien wat voor streepjes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:44

Sorry Sjolvir maar die bril heb je nodig B-) of de luizen bij jullie moeten een "mini ras" zijn := . Vorig jaar hadden wij hier een Fjord met luizen...Nou zonder brilletje zag ik ze marcheren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:50

Zie ze wel lopen! Dat is het probleem niet.. Zo blind ben ik nou ook weer niet.
(en weet ook donders goed wat een luis is en een vlo)

Alleen ik kan het patroon aan gekleurde streepjes niet zien.... op het lijfje..
En volgens mij zijn luizen niet zwart wit gestreept... maar gewoon licht beige..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:52

Mijn fjord heeft vorig jaar onder de luizen gezeten en die zijn echt egaal van kleur. De dingen zijn zo klein daar zie ik ook geen streepjes op en volgens mij zijn luizen altijd in 1 kleur.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:03

Dit is iets voor MD.
Daarom van VSW-->MD.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:04

Ik heb een brilletje en ik zie ook geen streepjes, hoor. Of ik moet heeeeel lang kijken. :D

Ontopic: vacht goed inspuiten met Veerust. Werkt heel goed tegen luizen en is minder agressief/gevaarlijk dan de meeste middelen die hiervoor worden gebruikt.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:08

Paarden en vlooien, nog nooit van gehoord. Luizen is heel aannemelijk! En reken maar dat je die met het blote oog waar kunt nemen, brrr!!

Veerust is zeker een goede oplossing! Wel even een paar dagen achter elkaar spuiten en na 10 dagen herhalen in verband met de neten. Die gaan namelijk niet dood door de veerust!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:09

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:15

een verzorg shet van mij had ook eens luis, ook met zon beige lijf met streepjes... alleen in de manen en staart zat het..... heb er toen een vlooien poeder op gedaan maar je zal ook wel met een schampoo kunnen wassen dat is wat doeltreffender denk ik

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:38

er is 1 middel dat helpt
het is eigenlijk voor varkens en ruderen
het zit in een rechthoekige fles is prijzig maar werkt super
ik weet de naam zo niet
veel verdunnen

poesjes123 schreef:
ik ging gisteren naar mijn verzorgshetjes..en toen ontdekte ik dat 1 van de shetjes een beest achter zijn oor had...een klein vies ding..we moeten zo naar de dierenarts want er zijn veel verschillende beestjes.. maar deze had een wit lijf..en op de rug zwarte streepjes...weten jullie wat het is?
en hoe kan ik ze nu het beste behandelen

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 09:22

OKe heel erg bedankt allemaal!