natuurlijk voer en hartog voerbox

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA_SA

natuurlijk voer en hartog voerbox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:45

Op de website van paardnatuurlijk heb ik een voerberekening gemaakt, maar ik heb er een beetje mijn twijfels over en wil graag wat meningen horen.

Waar ben ik ongeveer op uitgekomen:

5 kg hooi
2kg haver
2kg lucerne mix

Omdat ik in het verleden mijn paarden altijd op krachtvoer en hooi had staan, heb ik geen idee of ik een beetje in de goede richting zit.

Ook heb ik op de hartog website iets gelezen over de hartog voerbox icm hartog compact gras. Omdat we bij ons op stal in de winter niet onbeperkt hooi kunnen voeren, en ik dus niet weet of ik dan aan de 5 kilo kan komen (als dat uberhaupt al genoeg zou zijn) lijkt dit mij ook een handige oplossing. Nadeel hiervan vind ik wel dat je de voerbox aan de wand moet schroeven zodat het paard er niet in kan blijven hangen met zijn hoeven, terwijl ik juist zo graag mijn paard van de grond wil laten eten. wat vinden jullie hiervan

Ik ben benieuwd of ik een beetje op de goede weg ben.

Mijn paard, die binnen nu en twee weken komt. Zal in het winterseizoen (tot 1 mei) in een uitloopstal met stukje grond worden gehouden, en de zomer (van 1 mei tot het weer, en dus de boer, het toelaat) 24 u per dag op het land. Mijn paard gaat geen deken dragen.

Ik hoop hier wat meningen te horen over bovenstaand.

bedankt & GROETJES,

zodiacje

Re: natuurlijk voer en hartog voerbox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:27

ik heb geen ervaring met de voerbox maar weet wel dat dat compact gras echt mega duur is ten opzichte van normaal hooi.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:35

luzerne mix zit dacht ik melasse door?

Ik geef zelf luzerne en snijmaïs van hartog van een grote baal maar is erg stoffig.
Verder geeft ik voer van equifyt/agrobs (kruidenbrok als fetura en herbs) gemengt met bietenpulp en zemelen. Soms groene leem, lijnzaad, of zonnebloemolie erdoor of zeewier.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:19

Ik gebruik de hartog voerboxe en compact gras nu ongeveer een half jaar voor mijn twee shetjes. Ben er enorm tevreden over. Ik heb hem iets lager dan borsthoogte hangen en dat werkt prima. Het compactgras is wel duur (8,5 euro per baaltje), maar tot op heden heeft onze voerleverancier een actie, 3 halen 2 betalen. Ik doe nu 3 dagen met 1 baaltje. Ze eten met z'n tweetjes uit deze bak.
Ze zien er prima uit en krijgen af en toe ook nog wat los hooi , worteltjes en wat muesli erbij (dat doe ik ook in de voerbox).

Voor mij is het een ideale uitvinding.

Het compact gras ruikt erg lekker en elke baal is van dezelfde goede kwaliteit. Nadeel voor grotere paarden zou zijn, dat de grasstengeltjes relatief kort zijn (zo'n 5 cm), waardoor er een grotere kans op verstopping zou zijn. Maar ik heb nog niet gehoord dat dit ergens het geval zou zijn.

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:41

[NA] > [VS]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

twee van mijn paarden hebben slokdarmverstopping gehad met compactgras, eentje eindigde zelfs in Utrecht....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:44

Ik ben volledig afgestapt van krachtvoer.
Heb een 5 jarige quarter die normaal getraind/gereden wordt en zij krijgt Equicobs (geperste alpenkruidenbrok), Kwikbeet van H&D (bietenpulp), NAF oilovit volledig supplement, scheutje maiskiemolie, wat wortelen en veel hooi (ook niet onbeperkt hoor).
Ze krijgt alleen 's avonds de Equicobs (1 gele voerschep) met Kwikbeet (1,5 gele voerschep) + vitaminen+olie gemengd met water.
Sinds ze van het krachtvoer af is heeft ze een veel beter humeur, ziet er prachtig uit en loopt als een zonnetje. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:17

Mijn paard krijgt overdags compactgras en lucerne in de Hartog voerbox buiten in de paddock, ik heb de bak vrij laag hangen zodat ze wel redelijk laag eet, alleen niet zo laag als op de grond natuurlijk...

Zij krijgt 2x per dag een mand compactgras (denk ong. 2,5 tot 3 kg) met daardoor heen 2 of 3 scheppen Hartog lucerne.
's Nachts op stal krijgt ze gewoon hooi als ruwvoer (en lucerne bij haar krachtvoer).
Als krachtvoer geef ik 2x per dag 1/2 schep muesli, na het rijden krijgt ze slobber van een 1/2 schep zemelen.