Kan een paard de hik hebben????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Kan een paard de hik hebben????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:08

Misschien een hele stomme vraag hoor maar kan een paard de hik hebben??
Was vanmorgen op stal en mijn paard had een uurtje in de bak gespeeld met andere paarden, ging hem eruit halen om te poetsen en het leek net alsof hij de hik had.. :o
Hij deed het niet 1x maar wel een paar keer achter elkaar..(wel wat tijd er tussen)
Op stal kreeg hij wat lekkers en toen heb ik het niet meer gehoord..
Een 1,5 maand geleden heb ik dit ook al eens gehoord bij mijn paardje..
Mijn paard oogt helemaal niet ziek of iets dergelijks..

Ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben..
Laatst bijgewerkt door Tamara21 op 28-02-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Kan een paard de hik hebben????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:09

Ik volg dit even.. Ik denk het wel maar heb het nog nooit gehoord..

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:14

Mijn paard heeft 6 jaar geleden ook eens de hik gehad. Ze lag toen op het randje van de dood en er waren 2 dierenartsen non stop met haar bezig. Het was een teken van een 'bepaald iets' maar dat ben ik vergeten, was allemaal een beetje hectisch gebeuren toen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:15

Hmm.. ik heb er nog nooit van gehoord, maar ben wel benieuwd of ze het kunnen hebben..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:16

_kajo_ schreef:
Mijn paard heeft 6 jaar geleden ook eens de hik gehad. Ze lag toen op het randje van de dood en er waren 2 dierenartsen non stop met haar bezig. Het was een teken van een 'bepaald iets' maar dat ben ik vergeten, was allemaal een beetje hectisch gebeuren toen.

Kwam dat door de hik???
Of was er wat anders...

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:16

_kajo_ schreef:

Ik heb het er een beetje raar neergezet,. Ze was ziek van iets anders en kreeg er de hik bij door een een tekort aan iets. Bedoel dus niet dat de hik nu meteeen ernstig is bij een paard.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:18

_kajo_ schreef:
_kajo_ schreef:

Ik heb het er een beetje raar neergezet,. Ze was ziek van iets anders en kreeg er de hik bij door een een tekort aan iets. Bedoel dus niet dat de hik nu meteeen ernstig is bij een paard.

Oh schrok al.. :o
Maar volgens jou kan het dus wel..
Op stal bij mij verklaren ze me dus voor gek en kan het absoluut niet zeggen ze..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:18

mijn fries heeft weleens een uur de hik gehad...voor de rest kern gezond.
Ik heb toen wel mijn prive les afgezegt en het paard met rust gelaten.

Hoe het kwam ben ik nooit achter gekomen....hij heeft het een jaar of vijf terug weer eens gehad.
Toen heb ik hem lauw water laten drinken en ging het over.

Zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:19

Een paard met de hik heeft een ernstig kaliumgebrek. Het is dus altijd een teken dat er iets niet goed is. Kaliumgebrek komt vaak door uitdroging/zweten. De hik is eigenlijk het probleem nog niet zo, maar kalium (en natrium) zijn essentieel voor een goede prikkelgeleiding, en een paard met kaliumgebrek kan dus hartritmestoornissen krijgen.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:19

geerke schreef:
mijn fries heeft weleens een uur de hik gehad...voor de rest kern gezond.
Ik heb toen wel mijn prive les afgezegt en het paard met rust gelaten.

Hoe het kwam ben ik nooit achter gekomen....hij heeft het een jaar of vijf terug weer eens gehad.
Toen heb ik hem lauw water laten drinken en ging het over.

Zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.

Oke ja graag ben benieuwd..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:21

Okee.. Weer wat geleerd.
Ik weet wel dat het bij honden vaak kan duiden op wormen.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:24

transportstress kan het ziektebeeld
veroorzaken. Internationale sportpaarden
die lang op de wagen staan en veel
transpireren, kunnen bij aankomst op de
plaats van bestemming een wat verheven
gang vertonen en - heel typisch - de hik
hebben.

De hik is niets anders dan een
geprikkelde middenrifspier. Een infuus
met onder andere calcium doet wonderen
bij tetanie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:25

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:26

Het is geen KALIUM tekort maar een calcium-magnesium tekort of onbalans. Het komt vaker voor bij merries ( vooral tijdens dracht) dan bij mannelijke dieren. Het kan verschijnselen geven die 'tetanie' genoemd worden, een op tetanus gelijkende ziekte. Als het vaak voorkomt of langdurig aanhoudt, je DA inschakelen want dan is bloedonderzoek gewenst. Een korte termijn-huismiddeltje is bananen voeren!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:28

geerke schreef:
http://www.practicalhorsekeeping.com/Thumps.html
wel in het engels...kan te maken hebben met uitdroging,en mineralen gebrek...

Hmm mijn engels is niet zo geweldig..
Uitdroging en mineralen gebrek denk ik niet bij mijn paard want hij heeft himalayaliksteen in stal, krijgt Vitamine E + Seleen, wortels, appels enz..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:28

Jannepauli schreef:
Het is geen KALIUM tekort maar een calcium-magnesium tekort of onbalans. Het komt vaker voor bij merries ( vooral tijdens dracht) dan bij mannelijke dieren. Het kan verschijnselen geven die 'tetanie' genoemd worden, een op tetanus gelijkende ziekte. Als het vaak voorkomt of langdurig aanhoudt, je DA inschakelen want dan is bloedonderzoek gewenst. Een korte termijn-huismiddeltje is bananen voeren!

Dat was ook het eerste dat ik dacht toen ik kalium las, 'dat moet toch calcium zijn'. En jawel dus. Bijrijdpaard van mij (een ruin) heeft het een tijd gehad. De DA is ingeschakeld en de eigenaresse moest inderdaad calcium gaan bijvoeren.

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:32

Ik vind dit zeer interesant, mijn paard heeft het namelijk ook wel eens gehad ( de hik ) iedereen verklaarde mij voor gek, maar het kan dus wel degelijk! Wat ik niet wist is dat er dan dus iets met het paard aan de hand is. Gelukkig heeft hij al heel lang niet meer de hik gehad, maar mocht hij het weer krijgen dan kan ik maatregelen nemen! ;)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:51

nomercy schreef:
Ik vind dit zeer interesant, mijn paard heeft het namelijk ook wel eens gehad ( de hik ) iedereen verklaarde mij voor gek, maar het kan dus wel degelijk! Wat ik niet wist is dat er dan dus iets met het paard aan de hand is. Gelukkig heeft hij al heel lang niet meer de hik gehad, maar mocht hij het weer krijgen dan kan ik maatregelen nemen! ;)

Ben dus niet de enige..
Bij mij op stal verklaarde ze me ook al voor gek en volgens hun kon het absoluut niet..

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:05

Bij mijn pony heb ik het nog nooit gemerkt, maar ik weet wel dat mijn honden soms de hik hebben :+

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:05

Kitty__ schreef:
Bij mijn pony heb ik het nog nooit gemerkt, maar ik weet wel dat mijn honden soms de hik hebben :+

Klopt dit weet ik ook..
Vooral jonge pups hebben het.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:40

Heb het ook eens meegemaakt.
Manegepaardje was terug op stal gezet omdat ie "raar" deed, maar ik wist van niks en had em gewoon ingedeeld in de les.
Toen ie opgezadeld de les in kwam en de kinderen helemaal in paniek waren omdat ie nog steeds zo raar deed, begon ik te lachen :D Beest had gewoon de hik :D
Heb em een zakje suiker gegeven en toen was het weg. Toeval? Ik weet het niet ;)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:55

Vandaag toch even de dierenarts gebeld en kreeg de tip om inderdaad bananen te voeren.. Vanmiddag de eerste gegeven en meneer vond het maar een vreemd iets.. Maar at het wel op !! Mocht het vaker voorkomen en langdurig aanhouden dan moest ik over een bloedonderzoek nadenken.. Maar het kan dus wel dat een paard de hik heeft..

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:25

Ja, dat kan. Probeer hem af te leiden of hem te laten eten/drinken. Dan gaat het meestal wel over. P.s. laat hem niet schrikken!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:42

Alex_horse schreef:
Ja, dat kan. Probeer hem af te leiden of hem te laten eten/drinken. Dan gaat het meestal wel over. P.s. laat hem niet schrikken!

Klopt toen ik hem eten gaf was de hik direct over..
Laten schrikken doe ik sowieso natuurlijk niet!!!

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:19

Mijn eerste paard had het zo af en toe. Hij kon zich erg boos maken als hij gepoetst werd en ging dan soms aan het hikken. De eerste keer schrok ik er behoorlijk van, maar het ging gelukkig altijd snel over.