een paarden ziekte??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuzje11

een paarden ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:37

ik heb van mijn vriendinnen gehoord (dat als je paard bij de verzekering instaat) dat je dan een brief krijgt met daarin informatie over dat er een mug kan op komen en die kan je paarden heel ziek kan maken
mijn pony's worden nou ingeschreven die mug kan in deze zomer komen of over 10 jaar
maar nou is de vraag

is die ziekte erg of niet ??

moet ik ze daarvoor in inenten ??

graag verplaatsen als dit niet goed staat

Tanja

Re: een paarden ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:08

TAO-->MD

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:20

ik denk dat jij doelt op het West Nijl Virus, wnv.
dat is een ziekte, die momenteel deze kant op komt en nu ter hoogte van de alpen is.
wanneer je paard door een muggenbeet hiermee wordt geïnfecteerd is er helaas géén remedie.
een enkeling komt er doorheen, maar de meeste dieren overlijden.

dus JA, het is belangrijk om je paard hiertegen in te laten enten.

je kunt wachten tot het wnv nederland heeft bereikt, zelf vind ik dat je moet enten voordat de muggen actief worden. ik heb mijn dieren 14 dagen geleden laten enten, en volgende week nogmaals. daarna is 1 maal per jaar voldoende.

bij dit virus is het niet de vraag óf het komt, maar wanneer, en dat blijf ik graag voor. (en ik vrees dat het geen 10 jaar duurt eer het hier actief is).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:26

ik twijfel altijd enorm. eerst ligt het aan de warme winters. en zowieso de warmte, waardoor allerlij beestjes overleven.
en dan hebben we een ijskoude winter en dan blijven ze toch komen?
je zou zeggen dat er dan toch iets moet veranderen.
ik wacht het af. soms zijn er ineens van die hypes die uiteindelijk nooit komen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:06

WNV is géén hype! het is een levensbedreigende ziekte waar geen remedie tegen is.