Droes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JackieIsHier

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:26

Halloo,,
Mijn shetlander luca heeft droes, maar dat is ingekapselt. Weten jullie misschien nog dingen om hem beter te maken, want hij haalt de twee weken niet meer. Hij heeft al een heel aangepast diëet maar hij wordt maar niet dikker!
Ik hoop dat er iemand reageerd..

Groetjes Jackie

ElsB

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:29

Wat bedoel je met "hij haalt de twee weken niet meer?"

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:42

ElsB schreef:

Ben ook wel benieuwd jah....

irisenjinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:14

dierenarts vragen voor andere mogelijk heden?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:36

Omdat het hier een medische zaak betreft verplaats ik dit topic van VSW naar MD

JackieIsHier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:02

vosje456 schreef:
ElsB schreef:

Ben ook wel benieuwd jah....

Dat hij binnen 2 weken doodgaat, alle dierenartsen zeggen dat er iets aan te doen is, maar allemaal wat anders, dus hij zit nu al aan 5 pillen en poeders vast enzo.. maar het werkt niet echt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:04

Wat krijgt hij aan medicatie?
En wat is de gedacht hierachter?

Wij hebben dit jaar ook droes gehad (17 stuks in totaal) en hebben absoluut geen antibiotica gebruikt.
Vooral bij inkapselde / verslagen droes kan dit absoluut niet.
Het zo zelf de oorzaak kunnen zijn dat het naar binnen geslagen is.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:05

Wij deden vroeger trekzalf op de bult zodat het pus eruit kwam of een soort teer zalf maar vraag dit even na voordat je iets erop smeert wat niet goed is
Hoe het precies heet weet ik niet vandaar ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:07

Trekzalf is heel goed.
ff de bulten scheren en flink trekzalf erop :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:26

Ik heb zelf nu ook een paardje met droes, moet hier een dierenarts bij komen?

Ik ontdekte de open pusbult onder zijn kaak vandaag pas. Heb het goed schoongemaakt met water met betadine, en er toen betadinezalf op gesmeerd. Wil morgen de andere haren er omheen wegknippen. Is er nog iets meer dat ik kan doen?

Edit: Waar haal ik trekzalf?

piggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:45

Als het abces open is gesprongen, mag je geen trekzalf meer gebruiken. Als het Abces open is en er zijn niet nog meer abcessen, dan zou je het ergste gehad moeten hebben. Let wel, een open abces en het pus wat er uit komt is heel erg besmettelijk!
Schoonhouden met Betadine moet voldoende zijn en dagelijks temperaturen. Meestal zakt de koorts snel als het abces gesprongen is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:53

Bedankt! Ik heb nog geen temperatuur gemeten gisteren, maar hij at en dronk normaal. Heb ook niks aan 'm gemerkt vantevoren. Ik zie hem dan ook alleen in het weekend... helaas.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:55

Wat fijn is voor een paard met een flink abces is, als hij niet van de grond hoeft te eten. Normaal is dat uitstekend, nu doet hem dat pijn.

Geef zijn voer en drinken dus op een prettige hoogte.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:00

Als aanvulling op beantsje, wil ik even zeggen dat het zodra de bult is opengebroken, of de pony dikke klodders groene snot produceerd weer goed kan zijn om laag te laten eten. Alle pus loopt dan namelijk sneller overal uit.

Qua voer zou ik vooral zorgen dat hij veel vocht binnenkrijgt en dat hij hooi tot zijn beschikking heeft waar hij, als het lukt, aan kan knabbelen. Elke dag 3x per dag een halve schep warme slobber gaat er vaak ook goed in. Of je brokjes even met warm water zacht maken.
Ook het drinkwater kan nu te koud zijn voor een paard met goede keelpijn. Toen mijn paard droes had, heeft hij twee dagen niet uit zijn drinkbak willen drinken, maar wel lauw/warm water uit een emmer dat ik goed hoog hield zodat hij niet hoefde te bukken.
Lekker warm inpakken en voor frisse lucht en schone stal zorgen wil ook nog al eens werken bij een ziek paard.

Succes en sterkte met je pony in elk geval.

rockoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:03

als de bulten nog niet rijp zijn kun je het afsponsen met lauw water daardoor rijpt het sneller dan zie je ook de haren eromheen uitvallen het paard vind dat ook fijn. Als ze open barsten moet je het goed uitspoelen met lauw water met biotex dit moet je meerdere keren per dag doen zorg dat de bult open blijft als er geen vuil meer uitkomt zul je zien dat het snel over is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:27

Die trekzalf haal je bij de DA. Minstens 3x per dag smeren en echt goed inmasseren. Is pijnlijk maar het enige dat helpt om het open te krijgen of ze moeten het open kunnen snijden maar dan moet het abces wel rijp zijn.

Waar zit het abces? Als het goed zichtbaar is zou ik stoppen met de AB en peniciline en alleen maar gaan smeren.

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn paard een paar jaar geleden. Dacht ook dat hij het niet zou halen omdat het abces niet open wilde en hij ook behandeld was met AB en penicil. Het is toch nog open gegaan na 5 wk. erg ziek te zijn geweest.

- haren wegscheren op de plek van het abces.
- minstens 3x per dag met trekzalf smeren.
- hooi goed weken, dat het zacht is om te eten en hang het 'hoog' op zodat hij het niet van de grond hoeft te eten.
- slobber vinden ze ook lekker en is makkelijk te geven.

Als het abces open is, minstens 2x per dag spoelen met koud water (tuinslang). Na het spoelen met de tuinslang met een grote spuit (kun je bij de DA krijgen) Betadine opgelost in water de wond(holte) spuiten. Hiermee doorgaan totdat de wond van binnenuit dicht gaat groeien.

Sterkte met je paard!

illa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:12

En oppassen als je met andere paarden in aanraking komt. Droes is erg besmettelijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:27

Bedankt allemaal voor jullie hulp! Ik was echt even bang, wist eigenlijk niks van droes.

Met mijn pony gaat het alweer wat beter. Eet en drinkt goed, gelukkig ook gewoon het koude water. Jammer genoeg kan ik niemand vinden die twee keer per dag zijn wond uitspoelt etc. maar ik heb dat in het weekend wel gedaan, en ga woensdag ook weer. Arme pony, vond het niet zo'n succes. Maar als het moet moet het.

Ik was het trouwens zo goed mogelijk uit met betadineoplossing in lauwwarm water, met de tuinslang lijkt me nu niet zo'n goed plan.(?) Daarna smeer ik er dus betadinezalf op/in achtig. Hoop dat het zo ook goed komt...

JackieIsHier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 20:29

laat maar, luca heeft het niet overleeft. Hij kreeg diaree en koorts en kon niet meer opstaan. 08-03-10 hebben we hem in laten slapen

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:30

sterkte :(:)

JackieIsHier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:36

Net een klachtenbrief geschreven naar de dierenartsen, want hij blijkt dus gewoon zonder gecontroleerd te worden op droes, antibiotica gekregen, hij stond niet bij ons, En die dierenarts zij dat ze niet wisten dat hij droes had, maar als dieren arts moet je dat toch herkennen, maarja, er kan nu niks meer aangedaan worden, hij is toch al weg |(

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:54

Oei dat is wel kwalijk.....
Je krijgt je paardje er niet mee terug, maar je kan hooguit een ander (de volgende wellicht) ermee helpen....

Sterkte met het verlies :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:57

JackieIsHier schreef:
Net een klachtenbrief geschreven naar de dierenartsen, want hij blijkt dus gewoon zonder gecontroleerd te worden op droes, antibiotica gekregen, hij stond niet bij ons, En die dierenarts zij dat ze niet wisten dat hij droes had, maar als dieren arts moet je dat toch herkennen, maarja, er kan nu niks meer aangedaan worden, hij is toch al weg |(

Sterkte met het verlies :(:)

Droes wordt vaak in het eerste stadia niet herkent als Droes. Zeker niet als er nog geen ontsteking zichtbaar is.
Ze denken als eerste aan griep/verkoudheid.

JackieIsHier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:45

Ja, maar er zat wel al een bult, en ze hadden bloedgeprikt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:32

JackieIsHier schreef:
Ja, maar er zat wel al een bult, en ze hadden bloedgeprikt

Hadden ze die bult gezien en bloedgeprikt voordat ze AB hebben gegeven of pas er na?
Anders hebben ze wel een grove fout gemaakt zeg.