Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:03

Hoihoi,

Ik was aan het zoeken naar mogelijkheden om mn paard bij te voeren. Ze is de afgelopen tijd erg afgevallen, en heeft dus niet genoeg aan het hooi. Door de sneeuw kan ze dus ook niet bij het gras. Ze staat 24/7 op het land.
Ze staat daar samen met 2 IJslandertjes. Deze zijn niet van mij, en de eigenaar wil ze niet bijgevoerd hebben. (IJslanders zijn van de mensen die daar wonen). Ze willen zelf niet bijvoeren, deze hebben ook wel extra voer nodig, maar de eigenaar vind dit niet belangrijk.
Daarom was ik aan het zoeken naar iets, en kwam ik de Pavo SummerFit XL koeken tegen. Dit leek me erg handig omdat ik haar dit gewoon kan geven, en niet hoef te zeulen met voeremmers enz.
Ik vroeg me af wat de ervaringen waren met deze koeken, en of hier genoeg voedingsstoffen inzitten -naast het hooi- voor een Haflinger.

Dankjewel!
:evaw:

ibikus

Re: Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:08

Die koeken bevatten dan wel de mineralen en vitaminen die in krachtvoer zitten maar niet de energie en dat heeft jouw paard dus blijkbaar nodig. Ik denk dus dat het voor jullie geen goed alternatief is.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:09

Ik geef ze aan Harley, tiet en Escalade en moet zeggen dat ik erg te vrede ben met de koeken.
Ze vinden de koeken erg lekker!
Er zit voor 2 kilo aan krachtvoer bij dus ik denk dat het wel goed is om erbij te geven!
en mijn paardjes barsten van de energie ook Tiet en die krijgt ook alleen hooi erbij.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:09

patjelisa schreef:
Ik geef ze aan Harley, tiet en Escalade en moet zeggen dat ik erg te vrede ben met de koeken.
Er zit voor 2 kilo aan krachtvoer bij dus ik denk dat het wel goed is om erbij te geven!
en mijn paardjes barsten van de energie ook Tiet en die krijgt ook alleen hooi erbij.

Hoe bedoel je, met 2 kilo krachtvoer erbij?

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:10

Ik heb ze ook gevoerd aan mijn haflinger, ze deed het er super op!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:11

Ja ik bedoel dat 1 koek 2 kilo krachtvoer bevat.

(sorry voor mijn warige tekst)

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:12

Marloes schreef:
patjelisa schreef:

Hoe bedoel je, met 2 kilo krachtvoer erbij?

Er zitten vitaminen en mineralen in die gelijk staan aan 2 kilo krachtvoer.
Dus 1 koek staat gelijk aan 2 kilo krachtvoer.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:15

Dat klopt dus niet, in 1 koek zitten de mineralen en vitaminen die normaal in 2 kilo krachtvoer zou zitten. Maar niet de energie! En dat heeft dit paard juist nodig, met alleen vitaminen en mineralen krijg je hem niet op gewicht.

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:16

Mijn fries krijgt ze ook in de zomer wanneer het land schraal wordt. Naast gras (of althans wat er dan nog van over is), extra hooi en een koek krijgt hij dan niets. Hij doet het er dan super op en hij vind ze ook erg lekker.

Oja, ik meng hem dan wel met een appeltje om het wat minder droog te maken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:16

Die koeken zijn erg handig in gebruik en vol met mineralen en vitamientjes.
Hier werden ze met smaak opgepeuzeld.
Een goed alternatief, zeker in jou situatie.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:19

Het is GEEN alternatief :n
Als je zelf moeite hebt om op gewicht te blijven neem je toch ook een extra boterham ipv een vitaminenpil?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:20

ik gaf ze ook aan mij paard tot dat ik hoorde dat ze super ongezond zijn. er zitten heel veel suikers in!!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:21

Sjuimpje schreef:
Het is GEEN alternatief :n
Als je zelf moeite hebt om op gewicht te blijven neem je toch ook een extra boterham ipv een vitaminenpil?

Wat zou dan jou advies zijn? Meer hooi geven?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:24

Als ze 24/7 op het land staan zou ik ze altijd onbeperkt ruwvoer verstrekken, daarnaast zou je gewoon een simpele basisbrok kunnen geven.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:26

Voor mijn pony hebben ze geweldig geholpen. En ik geef ze nu nog steeds zodat hij al zijn mineralen en vitaminen binnen krijgt. Hij wordt er niet dik van en wordt er ook niet drukker van.
Denk dat je beter wat anders kan bijvoeren, om hem wat aan te laten komen, muesli? Pavo hielp mijn pony met het verharen enz, hij kwam niet uit zijn wintervacht en toen ik met pavo begon ging het stukken beter :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:27

Probleem is dat de eigenaren daar het zo natuurlijk mogelijk willen houden, volgens hun.
Het feit dat de paarden 2 plakken hooi per dag per paard krijgen, en eens in de 3 maanden een wormenkuur, heb ik er al met moeite doorheen gekregen.
Dus onbeperkt hooi in het land zal niet lukken, daarbij is die andere IJslander heel snel hoefbevangen en hebben die eigenaren nog steeds de illusie dat het komt door de basisbrok die ze eerst altijd kregen.
Zou het een idee zijn om na het rijden/werk basisbrok te voeren aan mijn pony? :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:29

Ik voer ook Pavo summerfit, juist omdat er weinig energie in zit (veel mensen verkijken zich op verhoudigen en zeggen dat er juist veel in zit, rekenen!)
Maar ik vind het geen geschikt voer om je paard er dikker mee te krijgen.
Ik voer mijn paard in de winter nog wel extra bij, zodat hij niet teveel afvalt.
Ik gebuik hiervoor Seniores Priores van Subli, is eigenlijk voor oudere paarden, maar die van mij doet het er super op!
Het is wel een slobber, ik maak het altijd de avond voor de dag dat ik het ga voeren klaar, dan heeft het lang genoeg kunnen weken.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:32

Ik had ook altijd Summerfit koeken. Die voerden ik de paarden bij, maar daarnaast kregen ze wel hooi en brok en muesli. Ik denk dat deze koeken in jou geval niet zo'n goed alternatief zijn ;) Ik zou inderdaad gewoon wat basisbrok voeren aan je pony.

Succes!

Edit: Off-topic; Marloes. Ik ken jou :D haha. Van trektocht afgelopen jaar. Leuk paardje heb je!
Laatst bijgewerkt door Jeanine93 op 19-02-10 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:32

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:34

Hmm, dan wordt het nog een aardig gedoe.. Toch maar even overleggen daar of ze niet een keer per dag mn pony wat basisbrok kunnen geven. Onbeperkt ruwvoer zal hem niet worden denk ik, ze krijgen nu zo'n 2 plakken per paard per dag, dat vindt de eigenaar van de IJslanders eigenlijk al wat veel..

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:37

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:37

Krijgt je paard onbeperkt ruwvoer? Ik ga met Sjuimpie mee, koeken zijn geen alternatief voor 2 kg krachtvoer. Ze leveren geen energie. Zijn meer bedoeld om bij volledige weidegang in de zomer extra vitaminen toe te voegen!
Ik zou aan iets van bietenpulp denken voor je haf, dat zet snel aan! En onbeperkt ruwvoer, als ze dat al niet krijgt. De winter is zwaar geweest, mijn trekpaard viel ook altijd in in de winter, maar deze winter op onbeperkt hooi gestaan en een halve schep muesli per dag (heeft weinig invloed op zo'n groot lijf) en hij is helemaal op gewicht gebleven! (begint zelfs al te ruien, terwijl hij daar normaal altijd erg laat mee was!)

Edit: Ow help, al heel veel berichten voor me geplaatst, onbeperkt ruw kan dus niet...Lijkt mij de belangrijkste factor voor je paard. Ik dacht dat de meeste 'natuurlijke' houders ook onbeperkt ruwvoer gaven?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:39

Zoals hierboven al gezegd, onbeperkt ruwvoer zal niet gaan lukken. Misschien dat bietenpulp wel een goede is. Als ze eenmaal weer op gewicht is, zou het dan kunnen met 2 plakken hooi per dag en basisbrok na het werk?
Edit: Zij blijkbaar niet. Ze vinden het nogal een gedoe om de paarden te voeren of om de waterbakken te vullen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:43

ik geef die koeken als extraatje of bijv als ik op wedstrijd ga krijgt hij die als beloning extra
ze worden dus juist niet dik van die koeken
dus ik zou je paard gewoon meer voeren idd na het rijden brok geven
als je hem dikker wilt hebben zou ik dus niet voor die koeken kiezen
ik geef mijn paarden ruim voor ik ga rijden een halve of hele schep basisbrok en na het rijden nog muslie
ik voer op het oog dus het wisseld kwa hoeveelheid
in de zomer krijgen ze meer doordat ze dan dagelijks bewegen en veel wedstrijden rijden
in de winter hebben ze onbeperkt kuil tot hun beschikking en bewegen minder dus krijgen ze wat minder
ligt ook weer aan de hoeveelheid werk ze krijgen dan ook af en toe slobber bijgevoerd
misschien is slobber ook een goede optie voor jou paardje

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:46

Slobber zit toch heel weinig in? En op een een of andere manier eet ze het niet, blijkbaar vindt ze het niet lekker.
Elke week doet ze zo'n 4 a 5 keer per week wat. Ik denk dat ik daar maar gewoon een ton neerzet met basisbrok erin, en dat ze dan wat krijgt nadat ze wat gedaan heeft.
Onbeperkt hooi is geen optie, dat ga ik er echt niet doorheen krijgen.