Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
wollie27 schreef:tips voor een goede hoefsmid.
1. vraag of hij gediplomeerd is .
2. vraag of hij lid is van de vereniging voor nederlandse hoefsmeden.
ze hebben daar ook een stikker van met jaartal.
er lopen namelijk zoveel buunhazen rond die geen enkele diploma op zak hebben hiervoor nou die wil je toch niet graag onder je paard hebben!!
knollentuin schreef:Ben het hier niet geheel mee eens ,er zijn ook hele goede smeden die het van een ouwe rot in het vak geleerd hebben en die misschien nog wel beter zijn dan een pas afgestudeerd broekie...
Ben het er wel mee eens dat doordat het een vrij beroep is er veel geknoei voorkomt,maar ja zo hetzelfde met de tandartsen..
je ogen en oren goed open houden dus en je niet laten verleiden door mooie praatjes en prachtige gereedschapjes
knollentuin schreef:Ben het hier niet geheel mee eens ,er zijn ook hele goede smeden die het van een ouwe rot in het vak geleerd hebben en die misschien nog wel beter zijn dan een pas afgestudeerd broekie...
Ben het er wel mee eens dat doordat het een vrij beroep is er veel geknoei voorkomt,maar ja zo hetzelfde met de tandartsen..
je ogen en oren goed open houden dus en je niet laten verleiden door mooie praatjes en prachtige gereedschapjes
wollie27 schreef:tips voor een goede hoefsmid.
er lopen namelijk zoveel buunhazen rond die geen enkele diploma op zak hebben hiervoor nou die wil je toch niet graag onder je paard hebben!!
diessel schreef:Mijn vriend is hoefsmid en is bewust geen lid van de vereniging van Hoefsmeden.
Hij vind dat ze te weinig gedaan hebben om te voorkomen dat hoefsmid een vrij beroep werd.
Hij is wel gediplomeerd (Deurne) en hij spijkert zijn kennis steeds bij.
Zo is hij vorig jaar oa naar nog naar de USA geweest.
Als ik een hoefsmid nodig zou hebben dan zou ik rondvragen naar ervaringen van ervaren paardenhouders.
Verder zou ik nagaan of de hoefsmid in kwestie gediplomeerd is.

FaberSmid schreef:wollie27 schreef:tips voor een goede hoefsmid.
Welke opleiding geeft de bevestiging voor vraag 2. Maar niet alle staats gediplomeerde hoefsmeden zijn ook lid van de vereniging.knollentuin schreef:Ben het hier niet geheel mee eens ,er zijn ook hele goede smeden die het van een ouwe rot in het vak geleerd hebben en die misschien nog wel beter zijn dan een pas afgestudeerd broekie...
De meeste die "opgroeien" in de smederij, zoals ik volgen later toch ook een (meer of alle opleidingen). Laten we niet vergeten dat een net afgestudeerde hoefsmid toch wel ervaring bezit, dus om die nu oneerbiedig broekie te noemen? Natuurlijk leer je als hoefsmid net als ruiter je gehele leven door en blijft de kennis en ervaring groeien.diessel schreef:Mijn vriend is hoefsmid en is bewust geen lid van de vereniging van Hoefsmeden.
Hij vind dat ze te weinig gedaan hebben om te voorkomen dat hoefsmid een vrij beroep werd.
Hij is wel gediplomeerd (Deurne) en hij spijkert zijn kennis steeds bij.
Zo is hij vorig jaar oa naar nog naar de USA geweest.
Als ik een hoefsmid nodig zou hebben dan zou ik rondvragen naar ervaringen van ervaren paardenhouders.
Verder zou ik nagaan of de hoefsmid in kwestie gediplomeerd is.
Uw vriend is een voorbeeld van een staats gediplomeerde hoefsmid, die geen lid is van de vereniging. Uw vriend had natuurlijk wel lid kunnen worden, uw vriend heeft zo niks gedaan.
diessel schreef:Pas afgestudeerde hoefsmeden hebben relatief weinig ervaring, terwijl het juist een vak is dat je leert door te doen.
Met 1 dag stage per week doen ze weinig praktijkervaring op, en het is toch vreemd dat je stage kan lopen bij een hoefsmid zonder diploma?