hoefsmeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wollie27

hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:15

tips voor een goede hoefsmid.
1. vraag of hij gediplomeerd is .
2. vraag of hij lid is van de vereniging voor nederlandse hoefsmeden.
ze hebben daar ook een stikker van met jaartal.

er lopen namelijk zoveel buunhazen rond die geen enkele diploma op zak hebben hiervoor nou die wil je toch niet graag onder je paard hebben!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:19

Ben het hier niet geheel mee eens ,er zijn ook hele goede smeden die het van een ouwe rot in het vak geleerd hebben en die misschien nog wel beter zijn dan een pas afgestudeerd broekie...
Ben het er wel mee eens dat doordat het een vrij beroep is er veel geknoei voorkomt,maar ja zo hetzelfde met de tandartsen..
je ogen en oren goed open houden dus en je niet laten verleiden door mooie praatjes en prachtige gereedschapjes ;)

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:19

Ik zou gewoon naar anderen mensen vragen welke hoefsmid goed is

wollie27 schreef:

er lopen namelijk zoveel buunhazen rond die geen enkele diploma op zak hebben hiervoor nou die wil je toch niet graag onder je paard hebben!!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:22

dat is zo dat er ook mensen zijn die het zo leren maar dat is alleen maar het praktische gedeelte en als smid moet je ook veel theoretisch weten.
knollentuin schreef:
Ben het hier niet geheel mee eens ,er zijn ook hele goede smeden die het van een ouwe rot in het vak geleerd hebben en die misschien nog wel beter zijn dan een pas afgestudeerd broekie...
Ben het er wel mee eens dat doordat het een vrij beroep is er veel geknoei voorkomt,maar ja zo hetzelfde met de tandartsen..
je ogen en oren goed open houden dus en je niet laten verleiden door mooie praatjes en prachtige gereedschapjes ;)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:26

nou voor die tandartsen zouden ze ook wat strengere eisen moeten gaan stellen en een beschermd beroep van maken net als de hoefsmid dat word wel tijd
knollentuin schreef:

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:19

Mijn vriend is hoefsmid en is bewust geen lid van de vereniging van Hoefsmeden.
Hij vind dat ze te weinig gedaan hebben om te voorkomen dat hoefsmid een vrij beroep werd.

Hij is wel gediplomeerd (Deurne) en hij spijkert zijn kennis steeds bij.
Zo is hij vorig jaar oa naar nog naar de USA geweest.

Als ik een hoefsmid nodig zou hebben dan zou ik rondvragen naar ervaringen van ervaren paardenhouders.
Verder zou ik nagaan of de hoefsmid in kwestie gediplomeerd is.

Revanches

Re: hoefsmeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:30

Dit is iets voor BEH. Daarom van VSW-->BEH.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:32

wollie27 schreef:

Welke opleiding geeft de bevestiging voor vraag 2. Maar niet alle staats gediplomeerde hoefsmeden zijn ook lid van de vereniging.

knollentuin schreef:

De meeste die "opgroeien" in de smederij, zoals ik volgen later toch ook een (meer of alle opleidingen). Laten we niet vergeten dat een net afgestudeerde hoefsmid toch wel ervaring bezit, dus om die nu oneerbiedig broekie te noemen? Natuurlijk leer je als hoefsmid net als ruiter je gehele leven door en blijft de kennis en ervaring groeien.

diessel schreef:
Hij vind dat ze te weinig gedaan hebben om te voorkomen dat hoefsmid een vrij beroep werd.

Als ik een hoefsmid nodig zou hebben dan zou ik rondvragen naar ervaringen van ervaren paardenhouders.

Uw vriend is een voorbeeld van een staats gediplomeerde hoefsmid, die geen lid is van de vereniging. Uw vriend had natuurlijk wel lid kunnen worden, uw vriend heeft zo niks gedaan.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:30

Ik ga naar van Nassau. Verschillende smeden gehad, maar geen van allen konden de meerdere scheuren in mijn paard zijn voorhoeven oplossen (tot aan de kroonrand). Hoe hij het voor elkaar krijgt weet ik niet maar vanaf de eerste keer geen nieuwe scheuren meer, al een paar jaar nu.
Zij leiden ook hoefsmeden op, dus je kan ook kijken of er een hoofcare hoefsmid in de buurt zit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:58

Of je doet het gewoon zelf (briljante tips trouwens).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:02

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic verder :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:33

Het complete plaatje van de hoefsmid, paard en eigenaar speelt mee. Die alle behoren een goed team te vormen, voor de welzijn van de hoefverzorging van het paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:35

FaberSmid schreef:
Het complete plaatje van de hoefsmid, paard en eigenaar speelt mee. Die alle behoren een goed team te vormen, voor de welzijn van de hoefverzorging van het paard.

Inderdaad, en dat heet natuurlijk Holistisch Beslaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:48

Dus iedere hoefsmid die met zijn klanten en hun paarden een goed team vormt, zijn natuurlijke holtische beslaan hoefsmeden?
Hoe zit het dan eigenlijk met bekappen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:09

FaberSmid schreef:
Dus iedere hoefsmid die met zijn klanten en hun paarden een goed team vormt, zijn natuurlijke holtische beslaan hoefsmeden?
Hoe zit het dan eigenlijk met bekappen?

Een beetje gevoel voor humor is er bij jouw niet bij hé, het was maar een geintje... :roll:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:21

Deurne is al jaren niet meer Staats gediplomeerd, dat zijn ze allang kwijt

een goede hoefsmid laat je paard optimaal lopen
is denk ik een kwestie van rondvragen en uitproberen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:07

Humor kan ik wel zekers waarderen, leuk grapje.
Wat is er dan van Deurne over gebleven? Wat maakt en is een staatsdiploma? Is dat anders geworden in Nederland?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:47

Deurne is een gewone hoefsmidopleiding , net als er meer in het land zijn
vroeger waren ze dé hoefsmidopleiding met de titel STAATS gediplomeerd, dat had een meerwaarde
het betekende dat de Staat de opleiding had goedgekeurd en had status, de andere opleidingen waren toen nog privé opleidingen als ze er al waren

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:04

Vraag me eigenlijk hetzelfde af als Fabersmid, ik dacht altijd dat "hoefsmid" in NL een beschermd beroep was. Dat zou niet mogelijk zijn zonder een of andere erkenning van diploma´s.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:24

Naar mijn weten zijn er maar een paar erkende staats opleidingen, waarbij de diploma door de staat erkend (en uitgereikt) worden? Deurne, Zwolle en Barneveld? Voorheen Utrecht en de vereninging Nederlandse Hoefsmeden onderanderen zelf? Is er dan zo veel veranderd in Nederland? Beschermd beroep is het niet meer, Europees al niet meer, maar daar wordt weer hard aan gewerkt. Maar ik dacht dat de staat diploma's uit reikt van de opleidingen die zij erkennen, zo ook de scholen en opleidingen?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:21

FaberSmid schreef:
wollie27 schreef:

Welke opleiding geeft de bevestiging voor vraag 2. Maar niet alle staats gediplomeerde hoefsmeden zijn ook lid van de vereniging.

knollentuin schreef:

De meeste die "opgroeien" in de smederij, zoals ik volgen later toch ook een (meer of alle opleidingen). Laten we niet vergeten dat een net afgestudeerde hoefsmid toch wel ervaring bezit, dus om die nu oneerbiedig broekie te noemen? Natuurlijk leer je als hoefsmid net als ruiter je gehele leven door en blijft de kennis en ervaring groeien.

diessel schreef:

Uw vriend is een voorbeeld van een staats gediplomeerde hoefsmid, die geen lid is van de vereniging. Uw vriend had natuurlijk wel lid kunnen worden, uw vriend heeft zo niks gedaan.

Waarom lid worden en geld betalen voor iets wat geen meerwaarde heeft :?

Pas afgestudeerde hoefsmeden hebben relatief weinig ervaring, terwijl het juist een vak is dat je leert door te doen.

Met 1 dag stage per week doen ze weinig praktijkervaring op, en het is toch vreemd dat je stage kan lopen bij een hoefsmid zonder diploma?

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:32

diessel schreef:
Pas afgestudeerde hoefsmeden hebben relatief weinig ervaring, terwijl het juist een vak is dat je leert door te doen.

Met 1 dag stage per week doen ze weinig praktijkervaring op, en het is toch vreemd dat je stage kan lopen bij een hoefsmid zonder diploma?

Hier ben ik het niet mee eens: mijn vriend is ook in de leer voor hoefsmid en doet ipv 1 dag stage per week 3 dagen stage, 1x per week een dag school en gebruikt de andere dag om de hele dag te leren. Hij haalt alleen 8en en hoger: als hij klaar is kan je mij niet vertellen dat hij relatief weinig ervaring heeft. Het is niet zo dat je zo'n diploma bij een pakje boter haalt o.i.d.

Het stage lopen zonder diploma vind ik ook niet vreemd, er vindt controle plaats door de gediplomeerde hoefsmid en laat de stageloper niet zomaar rotzooien. Door veel te kijken en luisteren naar de leermeester zijn dit juist belangrijke leermomenten.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:59

Oeps, lijkt wat rot over te komen maar zo bedoel ik het niet ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:33

Iemand die de opleiding voor hoefsmid doet kan stagelopen bij een hoefsmid zonder diploma.

Mijn vriend heeft al een aantal jaren stagelopers.
Scholen hebben tot nu toe nog nooit contact met hem opgenomen.
Ik vraag mij af, hoe zo'n school de kwaliteit van de stage kan garanderen.

Hij heeft nu een stageloper die 2 dagen in de week mee gaat, omdat hij het eerste jaar geen stage heeft gelopen. Zover ik weet is het normaal gesproken 1 dag, maar is het nu 2 omdat hij moet inhalen.
Dit zal ook per opleiding wel verschillen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:38

Het gaat ook om merendeel om de ervaring.
Mijn smid heeft eerst 4 jaar meegelopen met mijn oude hoefsmid, daarna de opleiding gedaan en kan nu speciaal beslag.
Mijn oude smid geeft zelfs clinics in Amerika aan hoefsmeden daar...hij is een van de betere western-hoefsmeden die er rondlopen.

Er zijn mij teveel smeden die na twee jaar al roepen dat ze speciaal orthopedisch beslag eronder kunnen meppen. Tsss, die komen net kijken....