Griffelbeentje gebroken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linde_vw

Griffelbeentje gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:34

Hallo allemaal,

Mijn half-arabier loopt al een hele tijd kreupel met zijn linkerachterbeen. Hij heeft al eens eerder klem gelegen in zijn stal (rollen en met zijn been vast in de tralies) en hij slaat ook wel eens tegen de zijwand. De dierenarts zei dat hierdoor misschien het griffelbeentje gebroken zou kunnen zijn.
Van de week wilde ik foto's laten maken en naar Delfzijl rijden, alleen met de sneeuw en gladheid op de weg was dit onmogelijk.
Heeft iemand misschien ervaringen met een gebroken griffelbeentje en weet iemand hoelang een paard stalrust moet hebben?
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:43

Tsja niet helemaal gelijk met jouw verhaal. Mijn vorige paard heeft een 'bijna' gebroken griffelbeen gehad aan haar voorbeen. Dit is behandeld met ontstekingsremmers en stalrust van 2 maanden.

gaapje

Re: Griffelbeentje gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:44

wij hadden er 1 op stal staan , is geopereert en al .

zal deze link is even door geven.

zij weet er veel meer vanaf

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:25

Dit is iets dat echt wel eens meer voorkomt hoor, het betreft hier een beentje dat eigenlijk niet echt meer gebruikt wordt, het paard heeft het dus eigenlijk niet nodig.
Maar als het gebroken is heeft het paard er soms wel last van, en eestal gewoon niks doen even rust geven soms een ontstekingsremmer en na een paar weken maanden, is er weer niks meer van te zien.
In sommige gevallen heeft het zich een beetje verplaatst en gaat het pezen iriteren, en dan is idd een operatie noodzakelijk, ze halen dan het afgebroken stukje er gewoon uit, paard heeft het toch niet echt meer nodig.
Dus hopelijk voor jou is het niet echt verplaatst en dan groeit het vanzelf wel weer vast.
Je kan toch ook altijd meer info vragen aan je veearts, die zijn daar toch ook voor.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:01

mijn merrie heeft 3mnd in softgips alleen op stal gestaan mocht verder niets!! heel zielig maar door de rust is het wel goed gekomen.... sterkte ermee

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:08

mijn eerste pony had het ook. Het afgebroken stukje was verkleefd aan de pees, dus rust hielp niet. Ze is toen geopereerd, alles goed gegaan. Alleen had ze na de 6 weken boxrut een hoefkatrolontsteking opgelopen. Waarschijnlijk was ze hier gevoeliger voor. Toen ze kreupel werd is ook de hoefkatrol op de foto gezet en was er niks aan de hand. Maar na de operatie en de boxrust had ze hoefkatrol nr 5.

Dus bij mij gaat geen paard meer 6 weken op boxrust. Succes met je paardje

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:18

Dit is meer iets voor MD.Daarom van OPG-->MD.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:24

maar je weet toch nog niet zeker of het daadwerkelijk gebroken is?
Ik zou even de foto afwachten....of begrijp ik het nu verkeerd?

Linde_vw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:24

geerke schreef:
maar je weet toch nog niet zeker of het daadwerkelijk gebroken is?
Ik zou even de foto afwachten....of begrijp ik het nu verkeerd?

Nee, ik weet inderdaad niet zeker of het gebroken is. Maar ik heb de dierenarts er een keer bij gehad en die heeft hem eerst 2 injecties (ontstekingremmers geloof ik) gegeven en ik heb hem daarna een week pijnstillers gegeven, die ik heb gekregen van de veearts.
Mijn paard staat nu al bijna 3 weken op stal en het gaat al wat beter, en de dierenarts en ik gaan er toch een beetje vanuit dat het wel gebroken is/was. Hij heeft namelijk al eens eerder vastgelegen in de stal en hij slaat en daardoor is het waarschijnlijk gekomen.
Ik kan met dit weer gewoon niet weg met de trailer (er is dus ook nog geen foto gemaakt), vandaar dat ik hier iets plaats voor ervaringen etc.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:24

Saul, hier op bokt, haar pony had ook zn griffel beentje gebroken. Misschien haar even pb'en?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:35

Mijn paard heeft een bijna-gebroken griffelbeentje gehad...
Heeft homeopatische druppels gehad en acupunctuur, verder in een stukje wei zigzeggend afgezet, zodat rennen niet meer kon, gestaan. Al met al heeft het een maand of 2,5 geduurd voor het helemaal over was. Rust, in de zin van niet werken doet wonderen. Wel bewegen, gematigd, wandelen wat ze zelf aankunnen bleek prima te zijn voor mijn paard