Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:41

Op aanraden van mijn DA, ben ik deze week begonnen met het behandelen van de droge mok van mijn haflinger.

Geschiedenis
Pony heeft jaren geleden op een stalling gestaan met een slechte afvoer; dit resulteerde in een natte box en een lichte vorm van mok. Heb diverse zalfjes en middeltjes gebruikt maar de mok ging nooit in het geheel weg. Door de benen schoon en geschoren te houden bleef de mok rustig.

Helaas is de mok zich vanaf ongeveer november gaan uitbreiden op de pijp. (Hij heeft geen mok in de holtes)Omdat het nu toch van dat wisselende weer is en we praktisch gezien niet rijden leek het mij een uitstekend moment om de mok opnieuw te behandelen, dit keer onder toezicht van de DAP.

Kreeg van de DA een grote pot zalf (combinatie AB & prednison) en verband. Advies: Eerst goed wassen met betadineshampoo, korstjes eraf halen, goed drogen, dik in de zalf zetten en vervolgens het verband er om heen. Twee dagen laten zitten, 3 dagen luchten, proces herhalen.....................

Voila, dinsdag de beentjes netjes geschoren en gewassen en verband om beide achter benen. De volgende ochtend was de box vergelijkbaar met een zwijnenstal en kon ik aan hem merken dat hij twee bandages niet op prijs stelde..................................
Verband er maar af gehaald en één been (ergste been) opnieuw gedaan. Gisterochtend zat het verband nog perfect, pony was vrolijk en opgewekt en heeft 2 uurtjes buiten gestaan. Bij het binnen zetten om 11 uur was er niets aan de hand.

Toen ik om 17 uur op stal kwam hadden stalgenoten het verband eraf gehaald. Paard bleef maar met z'n been hoog op getrokken staan. Verder hadden ze er niet naar gekeken. Eenmaal in stal mocht in niet meer aan het been zitten en bleef hij maar trekken. Eenmaal buiten STOKKREUPEL. Frapante was dat je niets zag en niets voelde....................10 minuutjes gestapt op het harde en langzaam begon hij het been weer te gebruiken. In zijn lopen plaatste hij het been naar buiten en op de buitenkant van de hoef.

T zou vast door het verband komen dachten stalgenoten, dus pony toch maar op stal gezet.

Op een één of andere manier zat het me niet lekker en ben ik vanmorgen al vroeg naar stal gegaan. Resultaat enorm dik, warm en pijnlijk been, waar hij niet van plan was op te gaan staan. Been gekoeld en vervolgens maar gaan stappen op het harde.........= geen verbetering.

Uiteindelijk maar de DAP gebeld en die komen als het goed is zo langs. Volgens de DA, zorgt de zalf er voor dat de mokonsteking naar buitenkomt, maar zou hij nu naar binnen zijn geslagen waardoor er een dik been zou onstaan en de pony mogelijk kreupel zou kunnen worden.

Wie heeft hier ervaring mee?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:44

laat eens wat korstjes op kweek zetten....als er ook een schimmel bij zit dan wordt die alleen maar erger in combinatie met corticosteroide zalf.

he je geen foto van de plekken?

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:49

Het is ook goed mogelijk dat je verband te strak stond. Dat zal je binnenkort wel merken, want dat zal de huid binnen een paar dagen beginnen loskomen. Waarschijnlijk heb je de circulatie afgesloten door een te strak verband.

Verder zou ik mok nooit in een verband zetten, dat broeit enkel nog meer. Wassen met betadine shampoo en scheren doe ik ook nooit of te nimmer. Door scheren haal je de natuurlijke afweer van de huid naar beneden, waardoor die nog gevoeliger wordt. Wassen is echt not done bij mok, zelfs al droog je de benen achteraf, dan nog krijg je ze nooit volledig droog. Dit in combinatie met dan een verband is vragen om problemen. Korstjes aftrekken is ook een heel slecht idee. Waarom? Omdat je dan verse wonden creëert, die wat bloeden en die terug open zijn en dus vastbaar voor infectie en naar binnen geslagen mok. Wat je wel hoort te doen, is je paard eventueel algemeen eenmalig cortico's laten spuiten, samen met antibiotica in het bloed. Verder enkel zorgen dat het been vooral NIET nat wordt en de korsten vettig houden met je antibiotica zalf.

Ik spreek uit ervaring, want jouw verhaal heb ik ook meegemaakt. Met bovenstaande behandeling was de mok een dag later bijna weg en een week later volledig. Dus nooit wassen, korsten afkrabben of onder verband zetten!

PS: ik zou ook eens checken op een hoefzweer, want wie weet heeft hij er gewoon iets bovenop gekregen?
Laatst bijgewerkt door JaBa op 12-02-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:51

Idd snel de DA erbij..
Klinkt als een bacteriële infectie die naar binnen is geslagen..

Evt kan je je paard ook in Animalintex-verband zetten, dit trekt alles eruit.. soort van trekzalf.. overleg dat ook maar eens met je DA..
Verder zou ik nooit mok onder verband behandelen, hooguit een paar dagen met Animalintex.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:52


annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:56

Em werkt bij ons geweldig!
effective microorganismen.

Vroeger gebruikte ik magnesiumzalf (magnesiumpoeder mengen met sudocreme)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:04

JaBa schreef:
Het is ook goed mogelijk dat je verband te strak stond. Dat zal je binnenkort wel merken, want dat zal de huid binnen een paar dagen beginnen loskomen. Waarschijnlijk heb je de circulatie afgesloten door een te strak verband.

Verder zou ik mok nooit in een verband zetten, dat broeit enkel nog meer. Wassen met betadine shampoo en scheren doe ik ook nooit of te nimmer. Door scheren haal je de natuurlijke afweer van de huid naar beneden, waardoor die nog gevoeliger wordt. Wassen is echt not done bij mok, zelfs al droog je de benen achteraf, dan nog krijg je ze nooit volledig droog. Dit in combinatie met dan een verband is vragen om problemen. Korstjes aftrekken is ook een heel slecht idee. Waarom? Omdat je dan verse wonden creëert, die wat bloeden en die terug open zijn en dus vastbaar voor infectie en naar binnen geslagen mok. Wat je wel hoort te doen, is je paard eventueel algemeen eenmalig cortico's laten spuiten, samen met antibiotica in het bloed. Verder enkel zorgen dat het been vooral NIET nat wordt en de korsten vettig houden met je antibiotica zalf.

Ik spreek uit ervaring, want jouw verhaal heb ik ook meegemaakt. Met bovenstaande behandeling was de mok een dag later bijna weg en een week later volledig. Dus nooit wassen, korsten afkrabben of onder verband zetten!

PS: ik zou ook eens checken op een hoefzweer, want wie weet heeft hij er gewoon iets bovenop gekregen?


Bedankt voor je reactie :D !

Zijn benen scheer ik om te voorkomen dat nat ze blijven. Paddock is bij ons slecht gedraineerd, waardoor er veel zand en modder in de haren blijft hangen. Dit zorgt ook voor onstekingen bij de korstjes, mijn inziens. Daarnaast bereid de mok zich sneller uit in lange broeierige haar dan op het korte droge been.

Been heeft ruim 4 uur gedroogd in een schone stal voordat het verband erom heen ging, dus het was wel droog/droog :o , omdat ik bang was dat het natte been inderdaad zou gaan broeien. 'S morgens had ik zowel boven als onder het verband voldoende ruimte en plaatste hij het been gewoon goed tijdens het stappen.

Persoonlijk denk ik dat de onsteking naar binnen is geslagen en hierdoor het been is aan opzetten en het verband mogelijk is gaan knellen............

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:07

Dit heeft mijn fries ook!
Lijkt meer op rasp.

Ik lees even mee over de behandeling..

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:09

Als onze paarden mok hebben maken we een mengsel van zwavelpoeder met olijfolie en dit smeren we er op. Hierdoor droogt de boel goed op en geneest alles sneller. Als je 2x per dag smeert en dit een aantal dagen volhoudt is de mok zo weg. :)

Priya

Berichten: 145
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Renswoude

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:21

Wij gebruiken Mudgard, heeeel geweldig spul. Het is goed smeerbaar (dik insmeren!) en we smeren het om de paar dagen - al de hele winter mokvrij...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:36

Update:

Ik ben net terug van stal. Het lijkt inderdaad op rasp (mok op de pijp).

Dierenarts heeft het goed bekeken en het komt erop neer dat het been flink gevoelig is door een onsteking die aan de binnenkant zou zitten. Dit zou komen doordat er vuil onder de korstjes zou zitten wat in combinatie met hydrocortiderm gezorg zou hebben voor een ontsteking. Het resultaat hiervan was een einschuss been, wat neer komt op een dik, gevoelig en warm been.Met een enorme dikke korstriggel erop (rasp)

Het been zag er in eerste instantie na een dag verband zo uit:

Afbeelding
Afbeelding


DA, wilde het been kaal scheren en de korstjes goed verwijderen, vervolgens ontsmetten en hydrocortiderm erop doen en vervolgens weer inpakken. Bij het kaalscheren kwamen we tot de ontdekking dat het wellicht niet om mok gaat maar om 'litekenweefsel' waar een ontsteking onder lijkt te hebben. De riggelkorsten is maar heel opervlakkig en de echte riggel zit onderhuids. Volgens de DA leek het er op op hij ooit op die plek hecht is geweest. Maar ik heb deze onderhuidse riggel nooit gezien of gevoeld. Hij is nu 5 jaar bij mij, dus het zou dan een litteken uit de eerste 2,5 jaar van zijn leven zijn :( !

Afbeelding

Naar allewaarschijnlijkheid is het littekenweefsel in november gaan werken door een klein wondje oid, heb deze niet opgemerkt in z'n dikke haren. Wondje veroorzaakte waarschijnlijk rasp en dit is steeds erger geworden. Door de zalf is de gehele ontsteking actief geworden.

De hele plek is ontsmet, verder is er niets op gesmeerd en is er verband om heen gedaan. Morgen komt de DA opnieuw, wordt het verband er af gehaald en alles opnieuw ontsmet. Daarnaast staat hij onder AB en pijnstillers.

Zorg is nu is het enschuss been weg te krijgen door veel lopen/wandelen. Wanneer het been dun is kan de rasp of in iedergeval de korsten worden aangepakt.

Afbeelding

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:04

oei...het hele been is inderdaad dik...dat had ik niet begrepen.
het lijkt inderdaad een oud litteken.
sterkte er maar mee!

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:20

Had je de DA nog gevraagd voor Animalintex verband??
Dat kan in deze geval echt een uitkomst bieden omdat het de troep uit de wond(jes) trekt.. dus vuil en bacteriën..

Jilletje

Berichten: 8176
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:32

er is wel een zalf dat bij meerdere bokkers wonderen heeft verricht, mischien even met je DA mesitran

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:19

@femmefatale

Ik was de naam kwijt :+ , vraag het morgen even! :Y)

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:23

Och arm dier.. succes en hopelijk knapt hij snel weer op!

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:27

mijn paard reageert sterk op de basismiddelen in allerlei zalfjes, vaseline, petroleum etc. het enige waar hij niet op reageetd en wat zeer goed hielp bij de mok was dagelijks smeren met mesitran honingzalf ( de zalf niet de gel) bestellen bij e pharma, daar is het het betaalbaarst. eerst 1 x goed wassen met betadine shampo en korsten er af daarna smeren en geen verband.

mijn paard kon ook niet tegen het afdekken met verband en de middelen van de DA.

een jaar!! bezig geweest met allerlei zalfjes etc ook spullen voor van binnenuit, 1 week smeren met de mesitran en...het is vrijwel weg!!

ook kan hij niet tegen de vetramil honingzalf, waarschijnlijk omdat daar andere dragers in zitten, dus houdt het maar bij mensenspul de mesitran komt oorspronkelijk uit wondverzorging bij mensen.

Anastasia24

Berichten: 2721
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:58

Oehh..
Mijn vorige paardje had ook mok, mijt, ik weet allemaal niet wat. En ik maar smeren en wassen elke dag, niks werkte.. Uiteindelijk met rust gelaten, en tada. Het verdween, maargoed.
Veel succes met het proces. En hopelijk komt hij er bovenop!