Geen krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Geen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:05

Wie van jullie bokkers geeft geen krachtvoer, maar enkel weidegras (vooral dan in de zomer) en dan alleen hooi in de winter? Waarom doen jullie doet of misschien heb je dit gedaan en waarom geef je dan nu terug krachtvoer? Ik vraag dit aan de werkende paarden (tenminste 1 x keer in de week les en/of lange rit).

Waarom ik dit vraag. Deze zomer hebben onze paarden geen krachtvoer gekregen omdat ze meer dan voldoende gras ter beschikking hadden. Ze deden het er reuze op en ook de ritten (ook heel intensieve ritten liepen ze met gemak mee) die we maakten waren zalig. Toen ging mijn paard terug naar mijn ouders, naar zijn stal en paddock (vrije uitloop) en kreeg hij terug wat krachtvoer. De eerste rit die ik maakte was allesbehalve aangenaam, meneer stond op springen. Meteen gestopt met krachtvoer en (buiten de koudesprongetjes :D ) hij is terug de oude. Nu krijgt hij slechts hooi (héél véél) en wortelen en hij doet dat goed. Toch heb ik een beetje een "schuldgevoel" :o. Misschien mist hij wel vitaminen, maar hij is goed in conditie en oogt zeer gezond. Daarom vraag ik eens rond wie ook op deze manier zijn paard eten geeft en wat jullie bevindingen zijn.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:12

Mijn pony krijgt ook nooit krachtvoer, in de winter hooi en in de zomer 24/7 gras.
Omdat ik net als jou bang was dat hij vitamine tekorten zou krijgen heb ik Pavo Vital ( http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... al/100112/ ) gekocht. Ik heb het idee dat dat hem ontzettend goed heeft gedaan. Zijn vacht glanst enorm en hij zit lekker in zijn vel. Veel hoef je er ook niet van te geven en ze vinden het erg lekker :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:14

Ik voer ook alleen hooi en gras. Mijn paard heeft staat altijd buiten.
Ik rijd niet echt, vooral wandelen en grondwerk (hij is pas 4 jaar). Nu met onbeperkt hooi is hij toch wat stevig geworden. Maar aan energie en uithoudingsvermogen geen gebrek hoor! Hij heeft wel een liksteen, maar die gebruikt hij als schuurpaal.

Ik voer mijn andere dieren ook geen commerciele brok, dus voor mij is het misschien makkelijker om me niet schuldig te voelen ;)

MarliesV

Re: Geen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:18

Ik voer ook geen krachtvoer. Ben niet van plan dit in de toekomst te gaan doen ook.

Mijn merrie (bijna 4) is net onder het zadel. Werken 3x per week waarvan 2x een kwartier en 1x ruim een half uur.

Ze loopt 24/7 buiten. Wordt nu natuurlijk bijgevoerd met hooi/voordroog en doet het daar prima op.

Heb wel een liksteen in de stal hangen.

Zolang ze goed in haar vel zit, voldoende energie heeft enz dan laat ik het ook zo. Mocht ze toch moeite krijgen met iets dan zal ik gaan kijken of krachtvoer een oplossing is maar voor nu, lekker zo laten.

Tip van Hanneke84 vind ik trouwens wel een goede als je bang bent voor vitaminetekorten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:21

kijk eens in het topic [VS] natuurlijk voeren

hier staat veel in over alleen ruwvoer en welk supplement om eventuele tekorten op te vangen en ervaringen met ruwvoer vormen die kunnen gegeven, worden als andere paarden op stal krachtvoer krijgen om voernijd tegen te gaan.

P.S. ben nog niet zo handig in links toevoegen :o

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:22

Mijn vriend zijn paard die krijgt nu wel een gerstmengeling omdat hij wel wat inviel aan zijn rug en ribben. Da's nu ook helemaal weg. Maar ik krijg van iedereen complimentjes dat mijn paardje er zo goed uitziet. De aanleiding tot mijn twijfel (weeral haha) was een mailtje van onze vereniging waarin stond dat we op voorhand meer krachtvoer moeten geven zodat de energie optimaal is op de trektocht die we dit weekend gaan doen (waar ik overigens maar één dag aan ga meedoen door omstandigheden).
Ik meteen denken "oei oei de mijne krijgt niets!", viel mijn centje wel dat hij van de zomer ook niets kreeg en wel lekker bijna 3 uur lang galoprit heeft meegedaan ;) en dat ik nu ook wekelijks zware lessen neem (met 90 % galop). Ach zorgen om niets, maar toch leuk om te weten wie het krachtvoer ook heeft afgezworen!

@ Petitparis: ja daar had ik dus nog niet gekeken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:34

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:57

VSW-->VS

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:33

Hier krijgen de paarden ook enkel grassen en kruiden; geen krachtvoer

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:06

Hier ook geen krachtvoer. Mijn nu twee jarige heb ik ook nooit krachtvoer gegeven, en hier het levende bewijs dat een veulen gewoon gezond en als kool opgroeit zonder die troep :).

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:54

Ik ben ook sinds drie weken van het krachtvoer af. Ik heb twee arabieren die zeker in de winter weinig werken. Ze werden zo druk zelfs van twee handjes per dag. Omdat ik ze toch wat wil geven krijgen ze nu de grasbrok van Marstall, wiesencobs. Ze krijgen nu drie handjes per dag. Ik week het en doe er als ik het voer nog wat heet water bij. Ze smullen ervan met deze kou. Ze zijn er ronder maar minder druk van geworden. Ze krijgen hier onbeperkt goed hooi en een klein beetje Marstall Force (volledig supplement) bij. Omdat ik zie dat ze er echt ronder van worden krijgen ze weer wat meer als ik weer aan het rijden kom. Ik vind het superfijn spul en ben blij dat ik van het krachtvoer af ben....

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:22

hoi,
mijn 18 e-pony doet het ook al jaren zonder krachtvoer en nog te dik wel krijgt ze een goede vole kruiwagen kuil/hooi per dag.

Alleen als we greden hebben krijgt ze 1 handje muslie suiker en eiwitvrij als beloninge en voor de vitaminen natuurlijk ze doet het er nog steeds uitstekend op.

verder krijgt ze nog wortels en oud brood maar dit is alleen maar zodat ze ook iets te kauwen heeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:24

hier ook niks
de NF heeft al energie genoeg, de kwpnner staat mometeel stil door mijn zwangerschap
beide krijgen ze flink wat voordroog per dag en hebben ze een liksteen
oud brood en woterelen krijgen ze ook paar keer per week

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:25

Mijn ponys krijgen ook sinds een paar weken geen krachtvoer meer. Mijn veulen kreeg er jeuk van.
Ik merk niks anders aan ze, ze rennen en bokken nog vrolijk rond.
Mijn D pony wordt gem. 1x per week gereden ene week meer andere week niet.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:26

maar krijgen jullie niet te horen dan dat ze het zielig vinden dat ze geen krachtvoer krijgen enzo van andere stalgenootjes heb ik wel gehad

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:35

Vergeet niet dat een paard erop is gemaakt om alleen van ruwvoer te leven. ;) Het voeren van krachtvoer is voor het overgrote deel van de paarden in Nederland echt niet nodig, maar is het gevolg van jarenlang intensieve marketing door de krachtvoerproducenten.

Ik heb geen eigen paard, maar als er eentje komt dan krijgt hij bij mij ook geen krachtvoer. Er zijn genoeg alternatieven om je paard te voorzien van meer energie, mocht dat nodig zijn.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:36

dapperedodo schreef:
maar krijgen jullie niet te horen dan dat ze het zielig vinden dat ze geen krachtvoer krijgen enzo van andere stalgenootjes heb ik wel gehad

Ik heb geen stalgenootjes :D

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:40

DeSa schreef:
dapperedodo schreef:

Ik heb geen stalgenootjes :D

hihi beter.

een deel van ons denkt er zo over en een deel niet namelijk vandaar mijn vraag ik vondt het in het begin ook zielig dat ze niks kreeg en de andere wel.

maar ben toen eens gaan kijken wat ze kreeg en is genoeg veel fruit oud brood paardensnoepjes enzo vindt ik genoeg en ik heb wel het voordeel dat we onbeperkt hooi/kuil kunnen pakken

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:43

Ik weet nu wel waar veel mensen hun problemen met hun paard vandaan komen sinds ik geen krachtvoer meer geef. Ik kreeg vroeger al de opmerking dat mijn arabier (toendertijd) zo weinig krachtvoer kreeg op trektocht. Dat die andere zijn paard niet te houden was maar dan wel 2 kg voer kreeg, dat vonden ze dan wel normaal.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:44

Ik heb het eens 3 maanden geprobeerd, uitsluitend gras en hooi en stro, maar vond dat de paarden er toch net wat minder uitzagen als met een beetje krachtvoer. Haflinger krijgt 1 hand Natures Best per dag, de shet een heel klein handje.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:10

Het hangt echt van paard tot paard hoor. Mijn vaders arabier krijgt ook een beetje krachtvoer of hij wordt wat schriel. De mijne ziet er goed uit, dus doe ik zo voort!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:17

Mijn haflinger krijgt ook geen krachtvoer. Staat sinds kort 24/7 buiten, met een stal met uitloop en wei. Voorheen stond hij in de zomer 24/7 op de wei en 's winters op stal of paddock.
Hij moest het doen met gras, aangevuld met hooi.

Ik rij hem 4x in de week in de bak, heb 1x in de 2 weken les, longeer 1x in de week en de andere 2 dagen heeft hij vrij in de vorm van echt vrij, wandelen, vrijheidsdressuur, buitenrit.

Van krachtvoer (als in biks) wordt hij ook een bommetje. Maar ik merk wel dat hij wat te kort komt als hij alleen op ruwvoer staat.
Hij valt niet in, maar hij heeft minder energie.
Ik heb een tijdje een muesli bijgevoerd. Suiker, energie en eiwit arm, maar wel met vitamines. Later ben ik overgestapt op een halve Pavokoek per dag.
Omdat hij een allergie voor voedermijten heeft ben ik zeer beperkt. Iets dat langer dan 3 dagen open staat (zak, doos of wat dan ook) is al genoeg om een allergische reactie op te roepen.

Hij heeft een mineralensteen en krijgt nu sinds kort muesli zonder haver (200-250gr per dag). Dit is in portieverpakkingen verpakt en dus voor hem wel goed te doen.
Hij doet het hier goed op.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:17

Schraal werden ze er niet van, maar ze oogde toch wat minder "strak" in hun vel.

Het zal ook erg van de kwaliteit van het weiland en ruwvoer afhangen, denk ik zo.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:39

dapperedodo schreef:

Je went eraan ;).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:44

Meesten weten wel dat Hafjes, Fjordjes en shetjes niet veel nodig hebben. Nooit last van commentaar gehad van stalgenoten. Wel een keer van een pensionhoudster, maar die spoorde echt niet (ik was daar met een maand weer vertrokken, hoorde later dat men het daar "stal koliek" noemde).