injectie tegen luis, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

injectie tegen luis, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 16:04

onze pony heeft luis, het werd pas zichtbaar toen het al heel koud was, en ze staat op de wei.
ik heb haar behandeld, voor zover dat lukt met die dikke wintervacht, met poeder en met sebacil.
maar het lukt niet goed genoeg, en ze heeft nog steeds luizen.
nu komt de DA woensdag om haar een injectie te geven tegen luis.

ik moet haar dan in het voorjaar als ze in de zomervacht zit een paar keer heeel erg goed wassen,
voor zover ik weet heeft deze pony 'altijd' al elke winter kale plekken van de luis.
vorig jaar was onze eerste winter, toen kreeg ze luis, heb ik haar 3 keer gewassen en het was (zo leek het), over.
maar het is nu dus gewoon weer terug gekomen.

woensdag dus de injectie, maar betekend dat nou dat ze alleen van de jeuk (allergische reactie) af is, of gaan de luizen er ook daadwerkelijk van dood?
daarna wil ik haar onder een gevoerde regendeken zetten, maar kan dat wel als ze buiten de kale plekken om in wintervacht zit?

please help, het is één en al frustratie op het moment,
ik werk in de dierverzorging, met al mijn dieren thuis gaat het prima, maar onze pony staat in die rottige sneeuw drek op de wei, allemaal kale plekken, ik schaam me dood,
ik wou dat ik een andere plek voor haar kon vinden waar ik haar meer naar eigen inzicht kon verzorgen, maar ook dat schiet niet op, ik krijg overal "nee" of "vol" of "nee niet met de luis" te horen ;(
ik wil, ik móet iets doen, en wel nú (en eigenlijk gister) maar het schiet niet op, ik kan geen andere plek voor haar vinden en wordt hier héél ongelukkig van ;(

Ibbel

Re: injectie tegen luis, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:46

Is in z'n geheel scheren en dan onder een dikke deken geen optie? Dan is luis een stuk beter hanteerbaar en kun je ook gewoon wassen. Je hoeft iig niet bang te zijn dat nu scheren betetekent dat je geen zomervacht oid krijgt.

Wat voor injectie het is, geen idee. Met insecticide lijkt me sterk, eigenlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:16

ivomec injectie denk ik (even ge googled).
is wel een beetje riskant, een pony kan ervan in shock raken en dood gaan, er is een ander middel dat minder riskant is,
ik ga me de komende dagen goed inlezen, en dan woensdag eerst goed informeren bij de DA voordat ze de injectie daadwerkelijk gaat geven.

maar.... ik heb nieuws, ik heb een nieuwe plek voor de pony waar ze zo lang in elk geval kan staan!
via via, bij aardige mensen naast het huis, een prachtig stukje wei, mooi droog, staat nog veel gras, dus ik ga een stukje afzetten en dan elke dag er wat bij geven (denk ik, ineens erop lijkt me niet goed (?))
morgen gaat ze verhuizen.
van kennissen kan ik een water bak lenen en draad en paaltjes om het weitje in stukjes te verdelen,
helemaal leuk!
ze komt daar dus voorlopig alleen te staan, zodat ik de luis kan bestrijden.

nu is alleen de grote vraag, hoe ga ik die luizen doeltreffend aanpakken!
dus ik hoop op veel reacties, ik denk dat meer mensen daar wat aan hebben, want luizen kunnen een super lastig probleem zijn bij shetjes met dikke wintervacht...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:00

Waarom wil je de pony onder een gevoerde deken zetten zonder te scheren? Als er íets een broeiplaats voor ongedierte is, is het een dikke, té warme vacht. Onder een deken dus...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 19:02

nee, het is óf scheren en dekens, of niet scheren en geen dekens, daar heb je gelijk in.
net met de boerin gepraat, zij adviseerd een injectie zodat ze nu geen jeuk meer heeft en dus niet kaler wordt, en in het voorjaar een paar keer heel goed wassen om alles wat luis is te doden.
ze zegt dat er beter geen deken op kan, ook geen regendeken, want daar is de pony niet op ingesteld en het wordt snel te warm.

edit: de te injecteren stof zal waarschijnlijk dectomax zijn, dat is veiliger en beter geschikt voor paarden dan ivomex
ben benieuwd wat er gebeurd woensdag, in de zin van wat ze wil gaan injecteren, en wat verder het advies is.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:59

Als je al gaat spuiten tegen luis geen Ivomec spuiten maar Dectomax, kan i/m, werkt in een behoorlijk aantal gevallen en is makkelijker dan wassen (Sebacil, Neocidol) en scheren.
(NB: Spuiten van Dectomax - en de ander producten zijn natuurlijk off label en niet geregistreerd voor het paard - laat je goed voorlichten door je dierenarts).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:09

geen ivomec spuiten....scheren,wassen en dek op.
En zorgen dat ze een goede weerstand heeft en gezond is.
Een gezond paard heeft geen last van luizen,alleen dieren met een verminderde weerstand.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:48

ik heb gelezen dat intermusculair kan zorgen voor zwellingen en/of abces, maar intraveneus kon in sommige gevallen shock met directe dood tot gevolg hebben.
(ik ga er even van uit dat dat dan door het middel komt, en niet door een toevallig luchtbelletje in de spuit)
dectomax zou veiliger zijn dan ivomec, maar het gebeurd dat DA's toch ivomec gebruiken omdat het goedkoper is.
maar wat me nog steeds niet duidelijk is is of het geven van de injectie de luizen doodt, of dat ze blijven leven maar het paard alleen geen jeuk meer ervaart, dus niet meer schuurt. (opheffen van allergische reactie).
ik zal de DA woensdag zéker wel vragen stellen voordat er een prik in de pony gaat.

dat weerstand verhaal, dat is ook iets waar ik veel over nadenk,
de pony is in wezen wel gezond, maar wel altijd net ietsje 'zwakker' dan anderen.
niet qua gezondheid, maar gewoon qua 'zijn'.

laagste in rang, soms onoplettend waardoor ze snel struikeld, elke winter dus luis blijkbaar, ik kan er niet echt de vinger op leggen.
maar verder goed gezond, goede eetlust, vrolijk, rent door de wei, heldere ogen, normale mest, 24/7 buiten en nooit ziek.
toch wil ik me er deze zomer op richten haar dmv de juiste voeding, genoeg beweging en extra vitamine's een oppepper te geven, die haar hopelijk een stapje hoger op brengt qua weerstand.
zeewier ga ik ook nog achteraan.

bedankt voor het reageren in elk geval.
en het scheren - dekens verhaal, dat is iets wat ik echt als laatste optie zie,
in dat geval wil ik ook een stal hebben, in elk geval voor de nacht, dus zal ik dan op zoek moeten naar weer een andere plek.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:59

Wij hebben vorig jaar ook een shet met luis gehad.
Wij hebben haar geschoren en die luizen kwamen echt met 100derden tegelijk naar boven.
Echt enorm.

Daarna gewassen en toen vonden we geen luis meer weer, we hebben der nog 2x gewassen voor de zekerheid.
Dekentje erop.
Daarna was ze luis vrij en het is ook niet weer gekomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:03

het probleem met ivomec is dat het alleen subcutaan mag worden gespoten....onder de huid.
En dan nog niet bij paarden,het middel staat niet geregistreerd als zijnde paarden geneesmiddel.

De risico's zijn groot als het intramusculair of intraveneus wordt gespoten.....daar is het niet voor bedoelt.

Ik heb het spul hier staan,en dat staat op de bijsluiter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 02:06

oké geerke, bedankt voor de info!
kan je ook op de bijsluiter zien wat de werking is, qua mijt/luis?

@Daantje, als ik een stal had enzo, dan zou ik ook wel scheren en onder dekens zetten, maar dit is een buiten pony.
als het even kan wil ik dat zo houden, vind ze zelf ook fijner (ze gaat op stal alleen maar rondjes lopen en nat worden van het zweet).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:10

Marigold schreef:
oké geerke, bedankt voor de info!
kan je ook op de bijsluiter zien wat de werking is, qua mijt/luis?

@Daantje, als ik een stal had enzo, dan zou ik ook wel scheren en onder dekens zetten, maar dit is een buiten pony.
als het even kan wil ik dat zo houden, vind ze zelf ook fijner (ze gaat op stal alleen maar rondjes lopen en nat worden van het zweet).

Ja precies.
Maar ik zou wel als de pony nog wat in de wintervacht is een keer scheren.
Dan krijg je ze namelijk extreem kort/kaal en dan krijg je alle eitjes eruit.

Mede omdat je zegt dat je hem al eerder gewassen hebt en dat heeft blijkbaar niet genoeg geholpen.

Dan die je dat gewoon als het weer iets warmer word en dan een dekentje op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:12

voor koeien en schapen mijten en luizen werkt het...maar ik heb geen idee of dat dezelfde zijn die op een paard rondlopen.
Ik zal morgen even kijken,het spul staat in de stal en daar kom ik net vandaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 02:18

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:20

o.k....je snapt dus wat de risico's zijn.
je niet laten ompraten door de dierenarts,er zijn meer middelen om luis te bestrijden....met minder bijwerkingen.

Ik heb vorig jaar het paard van mijn vriendin gewassen met dympylate....ook rotzooi,maar niet dodelijk.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:54

Heel lastig die luizen.
Ik had ze 2 jaar geleden ook.
Ik heb die van mij gewassen met sebacil.
De luizen kwamen terug. Dus dubbele behandeling moeten geven. In totaal dus 4x gewassen en al mijn spullen

Belangrijk is om heel je omgeving ei en luis vrij te maken. Al je spullen, stal en andere materialen.

Bij ons was het helaas zo dat er een weiger iemand was. Die zijn paard niet wilde wassen, maar wel klachten had.

Ik zou zelf niet zo blij zijn met een spuit.

Afgelopen najaar dacht ik ze weer te zien schuren. Ik heb toen een aantal weken dagelijks mijn paarden ingesprayed met een natuurgeneeskundig middel.
Ze hebben geen luis meer gehad

Voor de zekerheid had ik ook een luizenpoeder op natuurlijke basis klaar staan.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:56

Je hebt ook corticosiden injecties die jeuk tegen gaan. Een soort prednison achtige injecties

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:58

als je nu jaarlijks probleem hebt met luis
is preventief met poeder werken misschien wel een idee voor volgend jaar

scheren wassen werkt het beste
als er al zware "infectie"is

succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:59

ik heb onze pony nu in elk geval verhuist naar een nieuw weitje,
de mensen daar hebben een andere DA dan degene die woensdag zou komen.
omdat ik de DA die woensdag zou komen verder niet ken bel ik morgen eerst eens met de DA van die mensen, om te vragen wat die DA voor ons kan betekenen wat de luizen betreft.
ik denk dat ik de injectie oversla, en haar gewoon zodra het weer het toelaat goed ga wassen.
ik ben 3 keer per dag een tijd bij de pony geweest gister en vandaag, en zie haar niet schuren of erge jeuk hebben, ze reageerd wel kriebelig als ik haar kriebel, maar ze gaat niet zelf schuren aan het hek, of rollen van de jeuk etc.
dus wassen en dan met wollen deken plus zweetdeken wegzetten lijkt me toch beter, het lijkt immers al wat milder te worden, en vorig jaar hielp het ook.
als ze dan straks in zomervacht zit kan ik haar (en alle spullen) voor 100% wassen, een paar keer, zodat het als het goed is (zo zei de DA in elk geval) eens en voor altijd over is.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:30

spyro schreef:
Je hebt ook corticosiden injecties die jeuk tegen gaan. Een soort prednison achtige injecties

Geen domme dingen voorstellen, je moet de luizen bestrijden en niet een paard zonder goede reden volgooien met cortico's. Cortico's hebben indicaties maar kunnen ook (ernstige) bijwerkingen hebben dus niet voor jeukbestrijding in dit geval gebruiken!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:38

het geven van een jeuk remmer lost dan toch het probleem niet op???
Bij een injectie tegen luizen wordt er een stof ingespoten waar de luizen dood van gaan de luizen zuigen bloed bij je paard en krijgen zo middel binnen, Ik zou vragen om dectomax en dan intra musculair, intraveneus zou ik niet voor gaan.

persoonlijk had ik mn pony geschoren en goed gewassen dan heb je tenminste een beetje zicht op wat er gebeurt zonder dat er rare stoffen ingespoten worden (het middel waar paarden dood van kunnen gaan in ivomec is het oplosmiddel niet eens het middel zelf)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:44

voor mij is scheren en dan onder dekens niet iets wat ik zomaar even kan doen,
de pony staat op de wei buiten, wel beschut maar geen schuilstal
ik mag er overigens wel 1 zetten, en de materialen zijn er ook, maar ook dat is niet iets wat zomaar even klaar is.
het lijkt mij behoorlijk tricky om een buiten shet ineens helemaal kaal te scheren, dekens om te doen, en zo op de wei te zetten voor de rest van de winter.
wat als de dekens nat worden, wat als de dekens gaan schuren, krijgt ze dan geen koude benen en koude hals, enz.
maar aan de andere kant, ze begint al te verharen, en er staan geitjes naast haar wei,
ik moet wel echt zien te voorkomen dat de luizen op die geitjes overgaan, dat zou niet grappig zijn! (geitjes zijn van de mensen van het weitje.)
dus straks zitten er luizen in losgeraakte rondwaaiende plukjes vacht... of zou dat niet kunnen?

nouja, zoals duidelijk zal zijn ben ik er nog steeds niet goed uit hoe ik dit luizen probleem het best kan aanpakken..
ik bel in elk geval morgen die andere DA eens voor info, en daarna de DA die zou komen, om te vragen welke stof ze van plan waren in te spuiten, en hoe i/m of i/v.
dat laatste zal in elk geval niet bij mijn pony gebeuren.
en ivomec laat ik er ook in geen geval inspuiten.
maar eerst ben ik gewoon eens benieuwd wat de DA van plan was te gaan doen.

pony heeft overigens de bijtende variant, niet de bloedzuigende variant.
althans, dat is wat ik lees, de bijtende variant zit op het lichaam, en de bloedzuigende in manen en staart.
bij haar zitten ze op het lichaam. vorig jaar precies netzo.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:42

Geen schrik hebben dat de luizen zullen overgaan op de geiten, ze zijn gastheerspecifiek namelijk. Ze kunnen op geiten niet overleven. Verder zou ik je afraden om ze in te spuiten met gelijk wat, of het nu dectomax of ivomec is, beide producten zijn gemaakt voor koeien. En zelfs bij koeien helpt dit product maar minimaal tegen schurft of luizen. Het heeft er een werking tegen, maar als je ze vrij wil krijgen, moet je met een ander product werken dat je op de huid aanbrengt. Je kan je pony gewoon behandelen met Sput Up. Is eigenlijk ook een product voor koeien, maar moet niet ingespoten worden. Je druppelt het gewoon op de rug van je pony en het verdeelt zich vanzelf over het lichaam. Je hoeft niet te scheren of te wasssen. Wat je niet mag vergeten als je luizen echt wil weg krijgen, is dat je de behandeling na 10 dagen ZEKER moet herhalen. Dit omdat de neten niet gevoelig zijn voor gelijk welk product. Deze komen dan uit na een dag of 10 en besmetten je pony gewoon opnieuw. Drie keer behandelen kan ook nodig zijn. Als je maar 1 maal behandelt, dan krijg je je pony nooit luisvrij. Maar dus in ieder geval NOOIT laten spuiten tegen luizen, het is niet veilig voor paarden, het werkt maar 50% en het is dus gewoon een teken dat je DA niet weet wat ze aan het doen is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:03

dank je wel voor je reactie JaBa.

ik heb vandaag de DA die morgen zou komen afgebeld, omdat ik inmiddels ook van het inspuiten afzag.
Sput Up ken ik niet, ik zal eens even zoeken op google.

de mensen waar onze pony nu staat hebben een andere DA, die ga ik morgen ook even bellen voor advies.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:32

ik heb haar vandaag in elk geval ontwormd met hippomec, wat ivermectine als bestanddeel heeft, en een derde spuit vitaminestoot van hippo vita gegeven,
verder een mineralen liksteen neergelegd, en ik kan haar nu hooi naar eigen inzicht bijvoeren, ze staat nu lekker te eten.
ik hoop op deze manier in elk geval haar weerstand wat op te krikken.
het sneeuwd weer, dus wassen moet nog steeds even wachten.
ze schuurt soms aan het hek, maar heeft niet extreem veel jeuk, en heeft geen nieuwe kale plekken meer.
nog wel luis natuurlijk, maar zoals gezegd, injectie doe ik niet nu ik alles weet,
blijft wassen over en dat moet even wachten..
heb even zitten twijfelen over frontline, ik lees wel eens dat het kan, maar even later lees ik dan weer dat het niet kan, iemand die daar meer over weet?
Laatst bijgewerkt door Marigold op 10-02-10 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt