Extreem dun velletje > overal wondjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Extreem dun velletje > overal wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:52

Ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen, maar dit lijkt me nog het beste :)

Mijn paard heeft een ontzettend dun velletje en krijgt dus overal op zijn hoofd wondjes van het hoofdstel.
Onder de frontriem, sluiting bij m'n aansnoerneusriem, midden onder de bakstukken etc.

Ik heb al van alles geprobeerd, neusriem losser/strakker etc.
Maar hij blijft die wondjes maar krijgen, nu heb ik wel een bontje voor onder de neusriem gekocht, maar het probleem bij de frontriem en bakstukken blijf ik houden..

Iemand die een oplossing heeft?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:54

zo weinig mogelijk het halster enzo aandoen misschien?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:55

Flaver schreef:
zo weinig mogelijk het halster enzo aandoen misschien?

Het gaat juist om het rijden, onder het rijden krijgt 'ie die wondjes.
In de stal/buiten heeft 'ie sowieso geen halster om.

Caira

Re: Extreem dun velletje > overal wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:57

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:59

Met trainen zou je over kunnen gaan op een stangbakstuk met daar een bontje overheen. Heb je alles wat je nodig heb qua hoofdstel (keelriem is functieloos zo los als hij zit, frontriem heeft ook niet echt een functie kijkend naar al die xxx-full frontriemen die je nu ziet (ook wel hangend genoemd), neusriem voorkomt enkel dat het paard zijn mond opendoet als het geen lage neuriem is, dus eigenlijk ook functieloos), enkel met de wedstrijden heb je het dilemma dan nog maar misschien red die het wel op een kortere periode+de huid is dan niet al beschadigd van het dagelijks een volledig hoofdstel dragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:02

vaseline ofzo smeren zodat het leder meer "schuift" ipv schuurt?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:04

Ik zou eens beginnen met de huid zoveel mogelijk rust te geven. Als je met een hoofdstel wil rijden houd dat in: gewoon een bit met bakstukken, je kan dan over de bakstukken en het kopstuk een bontje doen.

Als dat een aantal weken goed gaat kun je het opnieuw proberen.

Het kan ook een overgevoeligheid vooreiwitten zijn, dit moet je evt. met je dierenarts bespreken.

EDIT: het kan ook aan het soort leer liggen. Over het algemeen wekt zacht kalverleer minder van dit soort problemen op dan het standaard-hoofdstel-leer.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:07

Shahazai schreef:
Ik zou eens beginnen met de huid zoveel mogelijk rust te geven. Als je met een hoofdstel wil rijden houd dat in: gewoon een bit met bakstukken, je kan dan over de bakstukken en het kopstuk een bontje doen.

Als dat een aantal weken goed gaat kun je het opnieuw proberen.

Het kan ook een overgevoeligheid vooreiwitten zijn, dit moet je evt. met je dierenarts bespreken.

EDIT: het kan ook aan het soort leer liggen. Over het algemeen wekt zacht kalverleer minder van dit soort problemen op dan het standaard-hoofdstel-leer.

Dit zei m'n moeder net ook, dus ik ben net aan het zoeken naar dit soort hoofdstellen, weet jij toevallig welke merken dit verkopen?
Ik heb nu 2 Kieffers waar ik dus dit probleem mee heb.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:21

Dat is lastig, in Nederland worden ze bijna niet verkocht. Ik geloof dat Chebelle ruitersport er een paar op de site heeft staan en verder de Duitse ruitersportzaken, daar is het al bekender dan hier.

En het is dan wel geen kalfsleer, maar veel vrienden van mij gebruiken de Barefoot Contour Bridle en daar hoor ik hele goede verhalen over mbt. gevoelige huidjes. http://www.boomloosrijden.nl/contourbridle.htm

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:38

zon paard heb ik ook gehad, ik heb overal bontjes omheen gemaakt.. (was een heel werk:( )
en als ie een wondje had smeren met candulan (ofzoiets??) van VSM in ieder geval werkt als een trein!! en een zacht leren hoofdstel in ieder geval met zo min mogelijk leer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:34

Kalfsleer is inderdaad een stuk zachter en vaak vriendelijker voor paarden die een gevoelige huid hebben. Verder goedopletten op stiksels van het hoofdstel. En plooien die in een hoofdstel ontstaan die gevuld kunnen worden met zweet, dat veroorzaakt ook veel irritatie. Verder kun je zijn huid insmeren met Huidolie, dat vind ik persoonlijk erg fijn spul. Maar als het echt om wondjes gaat kun je overwegen om Vetramil te gebruiken, dat is op oa honingbasis en is echt super spul! Het kost wat, maar dan heb je ook wat zeg maar :)
En een bontje is voor nu wel fijn, maar straks als je in de zomer wilt trainen lijkt mij dat minder fijn en juist zweterig.
Heb je ook gekeken naar een frontriem die niet heel mooi aansluit, maar juist ruim valt? Dat heeft bij mijn paard erg veel gescheeld.

Waar kun je kalfslederen hoofdstellen kopen...
Sja je hebt natuurlijk Letty, maar denk dat jij wel kan raden wat voor prijskaartje daar aan zal hangen... Maar als het goed is koop je zo'n hoofdstel ook voor tig jaar natuurlijk. Ik weet je budget niet, dus kan er ook niet over oordelen :).

Succes en sterkte met zijn wondjes ... :(:)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:40

Ik heb gister idd Vetramil gehaald op honingbasis, dus ben benieuwd of dat gaat werken. :)
Verder heb ik nu dus bitringen en een neusbontje eraan.
Heb ook een heel ruim vallende frontriem, maar schuurt op de een of andere manier dus toch..
Heb gekeken naar een zeer zacht Passier hoofdstel, maar dan zit je bij de bakstukken nog steeds met hetzelfde probleem..
Morgen gaan we naar Bunnik mijn nieuwe laarzen ophalen, dan rijden we wss ook even naar een grotere ruitersportzaak voor een kalfslederen hoofdstel :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:22

Bontjes zijn al genoemd, bitringen gaan vaak schuren en geven daardoor weer plekken, ander type neusriem b.v. een lage, kan helpen, of even helemaal geen neusriem totdat alles genezen is?
Je hoeft natuurlijk niet bij Letty een kalfsleren hoofdstel te halen, maar je zou je wel kunnen laten adviseren, dus even bellen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:55

In aanvulling op wat al genoemd is:
Het kan een erfelijke aandoening zijn, bijvoorbeeld Herda.
Deze ziekte komt voor bij paarden met bepaalde Quarter-lijnen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:27

kun je niet zonder neusriem rijden en misschien zelf stukjes stof rondom de rest van de bandjes naaien? ik weet niet of het ook gaat om wedstrijden oid, maar dit lijkt me een oplossing.

grullo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:06

Zouden er, als het Herda was, niet ook wondjes onder het zadel komen?
Ben zelf bezig een paint veulen te kopen, en vandaar op zoek naar wat Herda-gerelateerde berichten.
Testen is de oplossing dan toch?
Bijv. bij het Dr.van Haeringen Laboratorium.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:07

Omdat dit probleem wat breder is dan alleen een probleem met het harnachement verplaats ik het topic.
[HAR] > [MD]

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:25

Naast harnachement kan je ook voersupplementen geven die huidverstevigend werken. Als je een beetje rondkijkt op het internet, kom je ze wel tegen. ''Te vroeg geboren'' kan ook een reden zijn voor een dunnere huid. Hoe dan ook, lastig! Succes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:15

Al eens aan een kunststof hoofdstel gedacht? Een gladde geen stoffen. Deze kan na elke rit onder de kraan schoon gespoelt worden en af gedroogt. Kan zijn dat je paard op de looistoffen reageert die nog in het leer zitten. Tegenwoordig gebruiken ze wat anders, mensen krijgen hierdoor ook vaker last van schimmel voeten. (ik bedoel geen zwemmers exceem)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:45

petitparis schreef:
vaseline ofzo smeren zodat het leder meer "schuift" ipv schuurt?

dit zou ik niet doen. als je vaseline op de huid smeert verbrand het in de zon.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:47

Ik moet zeggen dat het deze week ineens een stuk minder is, ik heb de week ervoor fanatiek met Vetramil gesmeerd en het lijtk nu bijna over te zijn..
Even afwachten nog.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:04

Mijn paard heeft het ook!
Hij kreeg allemaal kale plekken en wonden, je kon het hoofdstel zo in zn hoofd zien staan. Eerst dachten ze dat het schimmel was, dus ongeveer 2 maanden behandeld met verschillende producten en zalf, maar niks hielp.
Toen bleek het dat hij een leer-allergie heeft. Ik heb 2 kopstukken, en met alle 2 had hij het. Ik had net een nieuw hoofdstel, dus kon ik geen nieuw kopen.
Ik heb overal van die bontjes aan gedaan en nu heeft hij er helemaal geen last meer van!
Het is niet echt een zicht, maar het werkt fantastisch!
En iedereen is het al gewoon, het valt niet meer op ;-)
Enkel als ik dressuurwedstrijd heb rij ik met een derde hoofdstel (zonder bontjes). s avonds is zijn huid heel erg opgezwollen op de plaatsen van alle riemen, maar de volgende dag is dit weer weg en hij schuurt het niet meer open.
Na het rijden en vooral in de zomer (dus telkens als hij zweet) heeft hij heef veel jeuk aan zn hoofd en wil hij altijd schuren. Zijn hoofd afspoelen met water helpt dan perfect.
Aan de singel of borstriem (waar ik heel zelden mee rijd) heeft hij er geen last van.
Ik spring wel met een springflap die onderlegd is met een soort gel, maar bij gewoon rijden gebruik ijk een gewone lederen singel.
Ik hoop dat dit je wat kan helpen.
XX

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:47

mijn pony heeft dit ook, een hele goede tip hiervoor is zoals met dit weer hem te wassen met betadine! en zacht ondergelegde neusriem/halsters etc. :) ik heb het vooral bij katoenen singels/halster, dit is wel goed te verhelpen, misschien je DA na vragen?