Liksteen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Liksteen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:18

Mijn paarden staan op de wei en de kudde bestaat uit totaal 6 knollen.
Er is geen schuilhok waar we een liksteen in kunnen hangen dus deze ligt nu gewoon op het land. Op deze manier smelt de steen wel harder dan normaal.
Heeft iemand een idee hoe dat anders kan? Ik heb me al suf gepiekerd maar kan echt niks verzinnen. Er is ook geen mogenlijkheid om hem op te hangen.

Gaat om zo'n grote vierkante van zout en straks ook zo een maar dan in het rood(mineralenblok).

fjordnina

Re: Liksteen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:36

Ik heb ook alleen een weide waar nu 7 van die monsters op staan. Ik heb de liksteen in een houder aan een paal gehangen. Hij slijt nu een stuk minder hard dat gewoon op de grond. Natregenen voorkom je niet, maar dit is ook al een hele vooruitgang. De stenen gaan nu een aantal maanden mee ipv anderhalve week.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:05

[VSW] > [VS]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:12

In oude band met velg 2 of 3 in 2 jaar tijd, bij 4/5 paarden een paar koeien.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:24

Wij hadden 'm afgelopen zomer aan de waterbak hangen.
Er stond zo'n grote 600 liter bak (zo'n zwarte voor de koeien), en daar zat een gaatje in waardoor we het blok met een touwtje konden ophangen.

Verder zou je eventueel 'm aan een houten paal kunnen hangen.

ZOals al eerder gezegd gaan ze heel snel van je af als ze op de grond liggen, dus iig er iets onder doen zodat ze niet op de grond ''smelten''

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:51

Een paaltje met een rond plaatje erop en dan de steen onder de plaat hangen, kan ook werken. Dan hangt het iets droger. Dan moet je alleen wel paarden hebben die het paaltje niet omschuren of aan de ronde plaat gaan knagen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:08

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:11

Chococo schreef:
Een paaltje met een rond plaatje erop en dan de steen onder de plaat hangen, kan ook werken. Dan hangt het iets droger. Dan moet je alleen wel paarden hebben die het paaltje niet omschuren of aan de ronde plaat gaan knagen.

De kudde bestaat uit een paar kleuters, een volwassen paard en een uhhhhh iets ouder paard :D

Ik had laatst al een stuk plastic onder de autoband gelegd(vergeten er ligt een autoband om heen) maar ze gaan met die band aan de haal...die jonkies dan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:14

Ik heb de liksteen in zo'n houder en dan op de grond. Wel met een strotouwtje aan de houder 'Mc-GYver-eren' want anders gingen ze er mee voetballen.

Daarna heb ik de houder met een strotouwtje om de speciebak met water geknoopt. Dat wilde ook wel.

Met een grondboor een gat in de grond maken (als het weer dooit) en een paal erin slaan om hem op te hangen is denk ik wel handig.

Kan hij niet aan het hek?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:01

Alles wat niet vast staat of ligt, daar gaan paarden mee aan de haal, het idee van HippoLogic is ook wel wat, alleen trekken ze de steen niet uit de houder?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:12

De liksteen bindt je dus met een strotouwtje vast aan de houder en dan de houder (zitten genoeg gaten in) met touw vastmaken aan de waterbak.

Oh, en dan heb ik het over een 10kg liksteen met zo'n gat erin!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:22

Aan een paal hangen of als er een boom staat daar aan hangen tegen de boom aan.
Des noods gewoon in een bak op de grond.

:D:D
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 01-02-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: cursief > normale tekst.

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:59

Liksteen in de wei is altijd verstandig. Je kan hem ophangen aan de omheining of in een rubbere autoband leggen

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:19

In een rubberen autoband wordt het snel warm, en smelt ook snel. Gat erin maken en dan met een touw aan een paal of aan het hek vastmaken - dan slingert het niet, en ligt toch goed. Of je maakt een voerbak vast aan het hek waarin je de liksteen kan leggen. Bij ons gaat dat prima!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:23

Kun je niet twee houders nemen? Eentje waar de steen in ligt en de anders schroef je er op de kop boven. Dan heb je een afdakje. Moet je wel een muur, paal, oid hebben waar je dit aan kunt vastmaken... ;)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:29

word wel wat lastig voor het paard denk ik. gewoon in een houder doet ook wonderen trouwens..

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:35

Ligt eraan hoe hoog je hem boven het blok hangt, toch?
Sowieso is de gehele voorkant 'likbaar', je kunt hem dan zelf draaien.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 02:23

Priya schreef:
In een rubberen autoband wordt het snel warm, en smelt ook snel. Gat erin maken en dan met een touw aan een paal of aan het hek vastmaken - dan slingert het niet, en ligt toch goed. Of je maakt een voerbak vast aan het hek waarin je de liksteen kan leggen. Bij ons gaat dat prima!

Kun je me uitleggen hoe het kan dat jouw zout(blok) smelt? Dat snap ik niet? :o?

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:07

De blokken smelten door de regen...

Wij hebben een middenmaat cementbak met een paar klinkers onderin in de wei staan, dat gaat goed, een enkele keer gooien de bak om, maar de liksteen gaat hier toch een aantal maanden mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:24

ik koop een knz liksteen van 8 euro,( zo een van 10 kilo) die leg ik gewoon op de grond en dat duurt echt wel weken voor het weg is.
op zich ben je dan dus nog geen geld kwijt.
eventueel de liksteen op een tegel leggen,dan valt het ook mee

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:35

Of je maakt hem aan een weidepaal en dan maak je aan de bovenkant van die paal een dakje zodat de regen hem niet kan laten smelten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:53

Probleem is al opgelost want sta sinds vandaag weer op mijn oude stekkie. Hekwerk genoeg nu dus ga van de week even een liksteen halen.