shetlander staat alleen in de bak en op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aknir

shetlander staat alleen in de bak en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:54

Hallo,
ik heb bij mijn vader en shet aan huis hij staat eigenlijk alleen maar in de bak en op stal.
nou is het wel goed hij is hoefbevagen geweest en ik heb het iedee dat hij daar nog last van heeft,
maar nu is mijn vraag wat kan ik hem het beste voeren?
hij krijgt in de winter s'ochtends en s´avonds hooi s´avonds krijgt hij ook bix en wortelen
in de zomer krijgt hij ook 2X per dag hooi en bix.
nou ben ik daar niet echt te verden over ik vroeg me af wat ik hem het beste extra kon geven na inspanning,
ik ga nu weer conditie op bouwen daarna wil ik met lange lijnen gaan werken en vd.
nu wandel ik veel en gooi ik hem los, ook wil ik weer met hem gaan fietsen.
en heel misschien voor de kar beleren hij kan het wel maar nog niet goed?

ook had ik nog een vraag wat hier niet mee te maken heeft hoe oud word een shet?
en wat is oud voor een shet?

ik heb hem al sinds dat hij 1.5 was en ik ook we zijn bijde nu 15 dus rijden doe ik niet meer, maar we zijn heel erg gehecht aan mekaar.

ik heb ook niet de mogelijkheid om hem ergens anders neer te zetten want dat andere paard is heel erg gehecht aan mijn shet.

Alvast bedankt.

Tigra_

Re: shetlander staat alleen in de bak en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:03

Hoe ziet je shet eruit? Aan de magere kant of gewoon normaal?
Waarom ben je er nu niet tevreden mee? En hoeveel bix voer je hem. Een shet heeft niet zo veel nodig dus ik zou hem zeker niet te veel gaan bijvoeren wat bix betreft. Je zou hem 3x daags hooi kunnen geven zodat hij heel de dag wat kan knabbelen.

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:05

hij is gwn normaal een beetje dik hij heeft wel 2 jaar stil gestaan, heeft hij genoeg aan alle vitamine in het hooi en bix?
hij staat zomers soms wel een uurtje of 2 op het land.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:07

Wat meer hooi kan geen kwaad, maar zou zeker niet meer biks gaan geven!
15 is nog helemaal niet te oud hoor voor een shet!!
Die van m'n nicht wordt bijna 32 :P
Je kunt er zonder problemen nog van alles mee doen!
Wij geven ze voor het lekkere ook nog wel eens een half schepje kruiden muesli. Vinden ze heerlijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:07

Ik zou uitkijken met biks als je shet gevoelig is voor hoefbevangenheid. Wil je toch iets bijvoeren dan kun je kijken voor voer met een laag zetmeel en suikerpercentage (bijv safe and sound van dodson and horrel). Verder zou ik drie keer daags hooi voeren zodat je shet de hele dag wat te knabbelen heeft.

En hoezo heeft hij nog last van zijn bevangenheid? Anders kun je hem beter nog niet aan het werk zetten. En je shet kan nog makkelijk 10 a 15 jaar mee als hij gezond is. 15 jaar is nog helemaal niet zo oud.

Heb je ook een goede liksteen voor mineralen?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:09

misschien kun je er ook nog een liksteen erbij geven?
Daar zitten meestal wel alle mineralen en vitamines in die een standaard paard zeg maar nodig heeft :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:12

Alleen hooi geven en opletten met biks en wortels. Je geeft een shet heel snel teveel, vooral als hij alleen maar van zijn vakantie staat te genieten.. ;)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:13

Ik weet niet hoe je pony er uit ziet, maar ik denk dat hij geen bix nodig heeft. In wortelen zitten ook veel suikers.

De shet die bij mijn pony staat is ook gevoelig voor hoefbevangheid en die krijgt alleen maar hooi. Als extratje krijgt ze een soort hooi achtig spul, het het Daily Plus en het is van Pavo.

Ik denk dat je na inspanning je pony een appel of een stuk fruit kan geven. Bix lijkt me niet echt nodig, behalve als hij er echt behoefte aan heeft als je bijv. erg intensief traint.

De meeste shetjes worden zo rond de 30 jaar, dus 15 jaar is niet oud voor een shet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:15

Let je trouwens wel op met hooi voeren in de bak? Mijn shet heeft zo een lichte zandkoliek gekregen. Het fijnste zou zijn als je een stuk verhard en daar op voert.

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:17

hallo allemaal,
kwa bevangenheid ben ik gewoon bang dat hij weer snel bevangen word. hij heeft nu ook geen spieren die ga ik nu eerst op bouwen. hij heeft een tijdje op ijzers gelopen omdat hij op de harde weg kreupel liep. ze hebben hem er nu weer afgehaalt en loopt nu weer goed toen dacht ik dat dat met de bevangenheid te maken heeft. liksteen heeft hij dus hij komt dan geen vitamine te kort dat was mijn grootste angst ik ga nu gwn lkkr spieren en conditie opbouwen!
weten jullie misschien ook een winkel die shetlander longeersingels verkopen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:18

Ik bestel mijn shetspullen via ponypret.com maar als je op bokt zoekt kom je vast nog wel meer shops tegen die ponyspullen verkopen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:20

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:26

hallo, iedreen bedankt voor de tips.
we voeren in een badkuip en op verhaard stuk:D

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:28

'Onze' shetlander krijgt voor het idee geloof ik elke voerbeurt een krop sla (of was het andijvie?) en veel hooi.
Zo heeft het beestje toch het idee dat ze te eten krijgt, en ontwikkeld ze geen voernijd (ivm. andere paarden die wel brok krijgen).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:40

Omdat dit een specifieke vraag over voeding is verplaats ik het topic [VSW] > [VS]

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:25

Tico heeft genoeg aan ons hooi hoor, die komt niets te kort.