castreur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

castreur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:33

Mijn hengstje moet van de lente gecastreeerd worden dus ben ik me er alvast in aan het verdiepen. In een ander topic kwam ik de term castreur tegen. Maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat voor achtergrond hebben deze mensen? Is het een beschermde titel/ register of mag iedereen zich zo noemen? Wat zijn de ervaringen ermee?

Alvast bedankt!

annebe

Re: castreur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:41

Een castreur is een persoon die veel castratie doet.
Je komt met je paard bij heb, het paard krijgt een verdoving en word staande gecastreerd. En binnen een kwartier is het werk geklaard en krijgt je paard een antibiotica spuitje en mag je weer naar huis.

De meeste castreurs zijn goed, goedkoop en je bent snel klaar.

Wij hebben onze shet een paar manden laten castreren voor 45,-.
Deze man doet er enkele per dag, in tegen stelling tot een dierenarts die er soms maar 1 per maand doet.
En de kundigheid soms ver te vinden is.
Persoonlijk!... geef mij maar een castreur.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:05

Bedankt voor je reactie. Wat is de achtergrond van deze mensen eigenlijk? Is er een geneeskundige opleiding of is het puur geleerd inde praktijk. Dat laatste vindt ik namelijk een beetje tricky, kan natuurlijk heel goed zijn (en ik geloof je zeker als je zegt dat je er goede ervaringen mee hebt) maar er is natuurlijk geen controle.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:13

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als je een klophengst heb, kan je dan ook bij een castreur terecht?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:15

met annebe eens. Ik was iets meer kwijt maar dan kwam hij wel naar ons toe. Wat voor achtergrond zo iemand heeft weet ik eigenlijk niet. Maar die wij hadden was zeker goed en legde ook veel uit. Paard had na de castratie nergens last van.

Nee met een klophengst moet je naar een kliniek omdat dan een hele andere operatie is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:24

Castreurs zijn uitstervend, aangezien er geen nieuwe castreurs meer bijkomen.
Degenen die het nu nog doen, hebben er wel degelijk een opleiding voor gedaan, weet alleen niet precies welke.
Maar de wet op de uitoefening voor de diergeneeskunde is aangepast en daarin staat dat er nu geen nieuwe mensen meer castreur (of veeverloskundige, dat was ook zo'n aparte status) meer bij mogen komen.

Op zich doen castreurs hun werk doorgaans snel en goed, alleen met complicaties is het wel lastig.

Een klophengst kan niet staand gecastreerd worden, die moet inderdaad in een kliniek, aangezien daar de bal in de buikholte is blijven zitten. Als je dat in je weiland zou gaan doen, is de kans op buikvliesontsteking ong. 100%.
Een klophengst kan wel laparoscopisch, dus dmv kijkoperatie gedaan worden.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:16

Bedankt!! Ik hoop nog altijd erop dat zijn tweede bal in gaat dalen, maarja hij is al anderhalf. Gelukkig zit er geen haast bij. Ik was al van plan om hem in Utrecht te laten castreren. Als de tijd (bal, hihi) rijp is......