Sloom paard wat dag en nacht in het land staat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Sloom paard wat dag en nacht in het land staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:42

Ik heb geen idee of het goed staat ik waag een gok.

Mijn warmbloed merrie staat wegens prive omstandigheden nu dag en nacht buiten ..
Dit is de eerste winter dat ze buiten staat. Voor onze ''strenge'' vorst was ze heel erg opgewekt
en heel fel etc als ik haar eten ging brengen hooi of mais was het zn fel beest dat je echt niet in de weg moest staan.

Nu na de vorst is ze een heel stuk rustiger geworden.. Gaat ze niet meer meteen eten pas na een paar minuuten.
Ze lijkt ook zelf sloom wat dromerig. Ze staat nu ook bijna de hele dag te dromen en te slapen in het land en eet niet van het
hooi wat ik heb neer gelegt. Waar ze normaal opaf stormt.. ze eet opzich nog wel en heeft geen koorts dat heb ik opgemeten.
Maar ze oogt zo sloom.. wat ze normaal nooit is

Iemand enig idee??

vordur

Re: Sloom paard wat dag en nacht in het land staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:45

het buiten staan voor een paard met deze kou vreet energie.
misschien zou je haar wat vitamine bij kunnen geven.
word ze nog bereden en krijgt ze ook nog kracht voer??

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:45

misschien wel om energie te besparen heeft ze wel een goede deken op?? en geen last van haar benen door de kou? ja een warm bloed paard is eigenlijk denk ik niet een paard voor altijd buiten al begrijp ik wel dat het soms misschien niet anders kan, heeft ze wel een schuilstal? sterkte met haar

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:46

En hoe zijn haar weidemaatjes?
reageren die hetzelfde, of zijn ze juist tegenovergestelt?
en anders lijkt me een bezoekje van de DA niet verkeerd.
Ik denk eigenlijk niet dat het met het weer te maken heeft, ze zal daar hoogstens voorzichtiger van gaan lopen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:54

Ik denk ook dat het iets te maken heeft met tekort aan bepaalde vitaminen en het energie kwijtraken aan het warmhouden van zichzelf. Staat ze alleen? Want dan het kan ook weer met eenzaamheid te maken hebben.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:57

vordur schreef:
het buiten staan voor een paard met deze kou vreet energie.
misschien zou je haar wat vitamine bij kunnen geven.
word ze nog bereden en krijgt ze ook nog kracht voer??

Ze word niet meer bereden. Nee ze krijgt helemaal geen kracht voer.
Alleen gehakseld Mais en Hooi.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:58

siskeh schreef:
En hoe zijn haar weidemaatjes?
reageren die hetzelfde, of zijn ze juist tegenovergestelt?
en anders lijkt me een bezoekje van de DA niet verkeerd.
Ik denk eigenlijk niet dat het met het weer te maken heeft, ze zal daar hoogstens voorzichtiger van gaan lopen.

Ze staat samen met een pony die het gewend is om buiten te staan. Die heeft al meer winters buiten gestaan.
Die gedraagt zich gewoon hetzelfde als normaal.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:59

Sando schreef:
Ik denk ook dat het iets te maken heeft met tekort aan bepaalde vitaminen en het energie kwijtraken aan het warmhouden van zichzelf. Staat ze alleen? Want dan het kan ook weer met eenzaamheid te maken hebben.

Nee ze staat niet alleen samen met een andere pony en in het weiland ernaast staan ook nog paarden.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:17

Waarschijnlijk vergt het veel van haar om buiten te staan 24/7. Heb je haar meteen van krachtvoer afgehaald toen ze naar buiten ging? Krijgt ze voldoende hooi? Water toevoer is goed?

In de zomer staat die van mij ook 24/7 buiten maar om de zoveel tijd gaat hij wel weer eens naar binnen omdat het gewoon veel van hem vergt en hij niet echt uitgerust raakt in het land. 2 nachtjes op stal en hij is er dan ook weer. Heeft hij een droge plek om te liggen/slapen?

Ik zou haar goed voeren en warmhouden dat ze de energie ook kan gebruiken om de aan deze nieuwe situatie te wennen. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:40

Mais is natuurlijk ook krachtvoer, is haar mest wel goed?
Ookal eist de winter veel energie, dat is IMO nog geen reden om minder/slechter/langzamer te eten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:46

Misschien is het hooi alleen niet voldoende. Je kan zorgen dat ze wat extra vit. binnen krijgt met bv pavo vital.
Zorg ook voor een zoutblok. Eet ze wel slobber of biks als je dat aanbied? Zijn de tanden in orde?

Als het dan echt niet beter wordt zou ik toch de DA even laten komen. Elk paard dat gezond is kan gewoon buiten staan mits ze voldoende eten hebben. Maar jou paard eet gewoon helemaal niet en dat vind ik wel zorgwekkend.
Mijn paarden zijn ook wat slomer maar ik denk dat een paard zich ook goed aanpast om zo min mogenlijk energie te verbranden ze eten als een paard en zitten verder prima in de vacht.
Onlangs sprak ik iemand wiens paard in de winter altijd wel wat drukker was maar nu juist niet, toen kwamen we dus op de bovenstaande conclusie.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:52

hmmm,sloom,gebrek aan eetlust,"dromerig".
Kan zijn dat ze last heeft van een wormbesmetting of een ernstig vit.gebrek!
geef haar wat extra vitamine C door bijv.rozenbottels te geven,elke dag een hand vol door het voer(bijv.wat lauwwarme zemelen)Of een goed vitamine mengsel!Het kan nml enorm veel vergen van een paard qua energie als ze 24 uur buiten staan!
Als ze ook nog stijf loopt dan kan het ook een spierbevangenheid zijn!Vit.E is dan een aanrader.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:29

siskeh schreef:
Mais is natuurlijk ook krachtvoer, is haar mest wel goed?
Ookal eist de winter veel energie, dat is IMO nog geen reden om minder/slechter/langzamer te eten.

Dat zou ik nog niet zo hard zeggen bij extreme vorst eet die van mij ook weinig tot zeer weinig krachtvoer.. Kuil eet hij dan opzich wel maar krachtvoer eet hij weinig of niet.. Heel apart maar zodra de temp weer stijgt eet hij weer gewoon meteen zijn bakje leeg..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:42

@maysie: ik heb het zelf over ruwvoer, voer geen krachtvoer dus daar geen ervaring mee, ze zijn nl. nog te dik :+ (en dat blijven zo op deze manier := )

Overigens meende ik ook dat je door mais vitamine-tekorten kon krijgen, maar geen idee waar ik die info vandaan heb.
Maar als je daar van uit gaat is het denk ik verstandig om vitamines bij te voeren.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:02

Als ze haar eten nog wel goed opeet, verder niet ziek overkomt en de mest goed is kan ik me voorstellen dat ze inderdaad veel energie afgeeft aan het handelen van de kou. Heeft ze wel een schuilgelegenheid? Vitaminenkoek zou ik haar zowiezo geven. Brokken hebben onze paarden eigenlijk nauwelijks nodig, of ze moeten echt intensief werken. Is ze goed ontwormd en niet afgevallen?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:47

Hoe is het nu.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:34

Ik heb haar wat bijgevoerd met vitamine en wat muesli nu gaat het eigenlijks al een stuk beter ze is weer lekker neidig als eerst dus een goed teken!

Bedankt voor de tips allemaal!