dampigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandrab24

dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:37

hallo,

ik heb vandaag de dierenarts opbezoek gehad. mijn 7 jarige kwpn merrie hoesten erg veel en dat werd niet echt beter.
nou denkt hij eerste instantie aan een longontsteking mijn paardje zit dan nu ook aan de ventipulmin en sputolysin voor max 10 dagen.
mocht het niet overgaan of minder worden denkt hij aan dampigheid en wil hij een endoscopie doen.
heeft iemand hier ervaring mee?

mijn paardje staat al 4 jaar (sinds ik haar heb) in een buitenstal op zaagsel.
ze krijgt hooi te eten en loopt overdag altijd op het land ook s winters.
dit zijn belangrijke eisen die belangrijk zijn voor een dampig paard.
nu ik hier al aan voldoe wat kan ik dan nog meer doen?
heeft iemand ervaring?
komt je paard hier ooit vanaf?

groetjes sandra

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:41

hallo volgens mij als een paard eenmaal dampig is komt ze er niet meer vanaf, misschien een idee om haar op matten te zetten met een warme deken ze word er wel vies van maar ja minder stof, heel vervelend voor haar en voor jou. succes

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:44

je paard kan er zekker van af komen,
mijn verzorg haf was voor 3 jaar geleden ook dampig, hij is toen voledig op rust gezet en was er van af,

toen 2 jaar rustig alles opgeboud en toen langzaam aan weer gaan rijden,
bleek toch te zwaar voorhem te zijn en kreeg het weer(lees mijn profile)
hij is er dus in terug gevallen,(hij is er gevoelig voor) en zal er nu nooit meer helemaal vanaf komen,
maar er zijn genoeg paarden die er wel geheel van genzezen

je bent al goed opweg,
dampige paarden kunnen slecht tegen stof,
in hooi zit ook stof,wat irritatie kan opleveren in de longen,
je kan het hooi voor je het geeft in een emmer met water ongv een uurtje a 2 laten weken hierdoor haal je de stof uit je hooi,

verder kan je een geel poedertje(weet zo snel even niet de naam) geven door de brokken dit zorgt er voor dat de longen vrij van slijm word,

zal morgen even kijken hoe het heet,

verder zal ik hem even op rust zetten,
je zou wel gewoon lekker met hem kunnen wandelen

sucses ermee

Mallow

Re: dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:53

Als een paard eenmaal echt dampig verklaard is, zal hij/zij er nooit meer vanaf komen, teminste, nooit meer compleet gezond. Wanneer een paard bij dampigheid hoest zullen er blaasjes in de longen klappen, waardoor de luchtopname in de longen minimaliseerd, en het paard eigenlijk naar mate de tijd voorderd steeds minder lucht kan opnemen. Dus om je paard op matten te zetten en een deken op te doen zou ik eigenlijk compleet afraden, probeer de borst juist zo vrij mogelijk te houden, en ook het gebruik van een singel zo veel mogelijk te minimaliseren. Ik heb zelf een dampig paard gehad, en reed deze altijd zonder zadel, en als ik met zadel reed had ik een eric le tixerant singel, kost wat, maar dan heb je wel het maximale wat je uit een singel kan halen.
Verder is de omgeving waarin je paardje verkeerd eigenlijk perfect, lekker veel buiten, en vrije beweging :j. Misschien dat stofvrij zaagsel een oplossing is? Of misschien stro? Je kunt ook het zaagsel benevelen met een plantenspuit.. Waardoor het minder stof afgeeft.
Als je nog vragen hebt hoor ik t graag :), maar eigenlijk gewoon hopen dat dit na die 10 dagen over is :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:55

Koeky ; helemaal op rust zetten zou ik zelf ook niet zo snel doen, die conditie moet je echt goed op peil houden!!!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:10

Van VSW-->MD.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:26

sandrab24 schreef:
ze krijgt hooi te eten en loopt overdag altijd op het land ook s winters.
dit zijn belangrijke eisen die belangrijk zijn voor een dampig paard.

Hooi is voor een paard met longproblemen funest. Zorg ervoor dat je het hooi nat maakt voordat je het geeft of ga over op voordroog kuil. Voor de rest moet je er voor proberen te zorgen dat je paard een goede basis conditie houdt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:30

Ik zou zelf niet voor nat hooi kiezen, omdat dit vaak alle voedingswaarde uit het hooi trekt, dus inderdaad voor kuil :j

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:47

Mallow schreef:
Koeky ; helemaal op rust zetten zou ik zelf ook niet zo snel doen, die conditie moet je echt goed op peil houden!!!!

nee, ik zou eerlijk gezegt ook liever niet geheel op rust zetten,maar dit was voor hem de enige beste oplossing,

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:20

Het klinkt al alsof je heel goed in de weer bent. Alleen inderdaad dat droge hooi. Nat hooi, kuilvoer of lucerne is dan beter. Ventipulmin wordt hierbij vaak gegeven.
Dampigheid is wel chronisch, maar je kan er zeker voor zorgen dat hij er minder last van heeft.

OlillyFEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:22

Hallo
mijn pony is Ook Damig alleen de medicijnen Hebben Niet geHolpen bij mijn pony ik Doe ook nat Hooi en zo en ik kan er niet meer op rijden aleen hij is naar mensen Gegeaan die hem helemaal vertroetelen maar ik hoop voor u dat het wel Weer Goed komt met je paard