Even een vraagje. Een vrouwtje die ik ken heeft een fjord van bijna 4. Maar als je hem ziet zou je zeggen dat hij 2 is. Hij heeft echt nog een puppy koppie. Hij heeft het probleem dat hij vrij mager blijft en lijkt ook geen voldoende reserves te hebben voor deze winter. Geen diarree is verder opgewekt en attent. Ze geven hem al brok en voldoende hooi. Hebben jullie nog suggesties?
Ik had er ook zo 1. Ik deed er op een gegeven moment 4 kg brok per dag in en nog deed het nauwelijks wat. Deze bleek een flinke wormbesmetting te hebben. Er is diverse malen een mestonderzoek geweest waarin het niet werd opgemerkt. Uiteindelijk hebben we bloed af laten nemen en bleek ze dus toch een besmetting te hebben. Vervolgens ontwormd met de juiste wormkuur en nu ziet ze er een stuk beter uit.
Hoeveel kg eten geven jullie? Staat hij op een wei?
dorientjuh
Geplaatst: 01-01-10 20:02
Brok is dan ook geen voer om te geven als het dier aan moet komen. Onbeperkt hooi voeren ts.
Aria_zz
Geplaatst: 01-01-10 20:05
Voordroog, daar worden ze vaak ook sneller dik van. Maar idd zoals dorientjuh zegt, van brok komen ze niet altijd aan hoor, soms vallen ze juist af. Luzerne, das ook een dikmaker. Maar een wormenbesmeting is ook goed mogelijk, dat zie je ook niet altijd aan het gedrag.
Cowgirl
Geplaatst: 01-01-10 20:10
dorientjuh schreef:
Brok is dan ook geen voer om te geven als het dier aan moet komen. Onbeperkt hooi voeren ts.
Sluit me hierbij aan en als aanvulling een volledig suplement of hooguit 1kg krachtvoer (basis/onderhoudsbrok). Maar ik denk dat in dit geval ene testje voor wormen ook geen kwaad kan.
Wordt het dier ook nog gereden?
nannyrana7
Geplaatst: 01-01-10 20:11
nou een gelukkig en gezond 2010 hoor allemaal. wij hebben ook zón fjord op de manege voor geen meter dik te krijgen. hij stopt ook gewoon af en toe met biks eten als hij vind dat het teveel is. bleek hij een maagzweer te hebben hebben daar toen een hele tijd speciaal poeder voor door zijn eten moeten doen en nu gaat het eten eigenlijk wel goed maar houden hem goed in de gaten. hij krijgt onbeperkt hooi en s'morgen 1 kilo sportbrok en 1 kilo maismeel (dit maken we wel nat) en sávonds 1kilo slobber en 1 kilo gras brok als het erg druk is in bijv de vakanties dan krijgt hij meer brok .
shannonh123
Geplaatst: 02-01-10 14:54
hey ik zou hem een paar wormen kuren geven want vaak paarden die wormen hebben worden hee lmager
Barb46
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 15:26
Bedankt voor jullie reactie. Ik had gister na gevraagt hoevaak ze hem ontwormen. Dat deden ze maar 2x in het jaar, veel te weinig ook natuurlijk plus dat hij ook samen met een ezeltje staat. Heb maar gelijk een ontwormingsschema naar hun gemaild en advies om desnoods een mestonderzoek te laten doen. Hou jullie op de hoogte.
Samen met een ezel? Dan is het helemaal een kwestie van oppassen. Ezels kunnen namelijk longworm bij zich dragen. Voor ezels zelf is deze niet zo schadelijk, maar voor paarden wel.
Paarden en ezels kunnen best samen staan, maar dan moet die ezel wel heel goed ontwormt zijn.
Heb je overigens een foto van je fjordje? Om te zien of hij echt heel mager is, of bv, gewoon een hele smalle fjord. Met deze kou trouwens lastiger om wat spek op hun botjes te krijgen dan met warmer weer. Aangezien veel van wat je voert echt als brandstof om warm te blijven wordt gebruikt.
Barb46
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-10 16:49
Dat had ik ook allemaal aan de mensen uitgelegt nu. Dat ezels longwormen met zich meedragen en dat ze daar extra op attent moet zijn.
Ik heb geen foto van de fjord. Het is niet namelijk mij fjord, maar van iemand waar mij Jacks weleens in pension gaan. Zij vroeg mij waarom hun fjord zo mager bleef. Dus ik via de mail extra info aan hun gevraagt, en daaruit kwam dus dat ze maar 2x in het jaar ontwormen. Hij is echt te mager hoor voor een fjord hij is nu 4 jr maar heeft de bouw van een 2-2,5 jarige.
bedouin
Geplaatst: 06-01-10 13:53
Ha barb46, Wanneer je zeker weet dat alle medische problemen behandeld zijn kun je met het eten olie geven, elke dag een klein scheutje, niet meer dan een flink borrelglas. Wij hadden ook een paard dat maar mager bleef, we gaven al onbeperkt hooi maar juist de combi met mais - / zonnebloem- / olijfolie bijgeven gaf ineens het grote wenselijke verschil. Ook regelmatig water geven of eens een dag bekijken en controleren of het paardje voldoende vocht krijgt. Sterkte, ook yeye! Castratie lijkt me wel n rigoreuze ingreep!
z0rr0
Geplaatst: 06-01-10 22:18
maismeel voeren
Mariska80
Geplaatst: 06-01-10 22:27
Paarden die mager worden is inderdaad wormen vaak een probleem (niet altijd maar goed uitzonderingen op de regel) Je gaf zelf al aan dat hij maar 2x per jaar werd ontwormt. Dus ga eerst eens ontwormen en kijken hoe het dan gaat.
Ja en een ezel, zou niet mijn keus zijn om een paard bij in de wei te zetten. Kun je kun nooit weten welke schade die wormen aanrichten in een paardenlichaam
Barb46
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 22:29
wou net de eig. van de fjord gaan mailen hoe het gaat. hou jullie op de hoogte. Hoop maar dat ze mij advies opvolgen.
Ninx
Geplaatst: 06-01-10 22:30
Wel ook even laten checken op bloedworm, middels het bloed dus!
Inderdaad is dit vaak een voorteken dat het paardje hoogstwaarschijnlijk wormen heeft, dus dit laten checken middels een mest en bloedonderzoek kan zeker geen kwaad. Als dit is uitgesloten zeker niet teveel brok geven, hier kom tie zeker niet van aan, krijgt er alleen energie van. Paardje veel hooi geven, liefst onbeperkt. Eventueel nog bijvoeren met lijnzaadolie en maismeel, dit zet ook aan. Alleen hiermee dan weer uitkijken voor koliek als het paardje koliekgevoelig is. Succes ermee in ieder geval!
Wormen is een aannemelijk oorzaak, maar ook al aan het gebit gedacht? Hij is 4 dus kan makkelijk nare doppen of inmiddels haken op de kiezen hebben. Goed trouwens dat je ze direct een ontwormingsschema heb gemaild. 2x per jaar ontwormen met als maatje een ezel is bijna vragen om problemen. Onkunde en geen onwil, neem ik aan. Iedereen moet leren. Fijn dat jij ze een handje helpt.
mijn hengst vorig jaar ook vrag veel krachtvoer (pulp, zemelen, slobber, alles) wortelen, luzerne, voordroog, etc. Maar hij nam geen voeding op dus kwam er weer uit. Misschien kan het eens onderzocht worden of al zijn orgaantjes wel goed werken?
En mischien is naar de tandarts dan ook een tip, controle kan nooit kwaad toch? En ontwormen inderdaad. Als alles al bekeken is, en niets helpt mischien een keer bloed laten testen, daaraan kunnen ze erg veel zien n.l?