Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Downhill schreef:Ik had al een EDIT geschreven
Dan zou ik niet zelf gaan prutsen met medicijnen / poeders / of cremes maar er daadwerkelijk een paardenarts naar laten kijken.
Houd er rekening mee dat als je medicijnen als Metacam of andere onstekingsremmers in combinatie met antibiotica gaat gebruiken, je paard/pony een enorme lichamelijke klap krijgt.
Als het dier al zo lang bij de eigenaar een ontsteking heeft en jij nu ook verder moet gaan dokteren, zou ik dat persoonlijk ook door een paardenarts laten doen.
Deze zal in ieder geval direct afraden Betadine te gebruiken op geslachtsdelen (hierbij is er zelfs sprake van IN geslachtsdelen want de penis zit in de koker)
Wel tof dat je over het lot van het dier ontfermd maar ontstekingen aan de penis, balzak, koker of zaadleiders zijn ernstiger dan men denkt.
Weet je WELKE antibioticum hij gekregen heeft daar? Want mixen met dit soort medicijnen is eveneens heel link...
Downhill schreef:Ik had al een EDIT geschreven
Dan zou ik niet zelf gaan prutsen met medicijnen / poeders / of cremes maar er daadwerkelijk een paardenarts naar laten kijken.
Houd er rekening mee dat als je medicijnen als Metacam of andere onstekingsremmers in combinatie met antibiotica gaat gebruiken, je paard/pony een enorme lichamelijke klap krijgt.
Als het dier al zo lang bij de eigenaar een ontsteking heeft en jij nu ook verder moet gaan dokteren, zou ik dat persoonlijk ook door een paardenarts laten doen.
Deze zal in ieder geval direct afraden Betadine te gebruiken op geslachtsdelen (hierbij is er zelfs sprake van IN geslachtsdelen want de penis zit in de koker)
Wel tof dat je over het lot van het dier ontfermd maar ontstekingen aan de penis, balzak, koker of zaadleiders zijn ernstiger dan men denkt.
Weet je WELKE antibioticum hij gekregen heeft daar? Want mixen met dit soort medicijnen is eveneens heel link...
FahyaFemke schreef:Pff odette! das echt wat voor jou
ik heb geen ervaring, maar ik hoop dat het goed komt joh. Is ie wel braaf? Of heel sjaggerijnig door de pijn of iets?
heb je nog een foto van je nieuwe zielepietje?
Tinka schreef:Ik denk dat om te voorkomen dat ie onstoken raakt je er vooral van af moet blijven. Alles wat je op een penis smeert of waar je hem mee wast kan irriteren. Bij een wild paard word ie ook niet gewassen en die hebben toch geen ontstekingen. Ik heb zelf een hengst, die heb ik nu 2 jaar en heb nog nooit iets aan zijn penis of koker gedaan en hij heeft er dan ook nooit last van.
Ik heb net wat gegoogld en lees dat schoonmaken met veel water en milde desinfectanten en evt antibioticum zalf nuttig is. Als het paard er last van heeft dus.
Ik zal morgen wel proberen foto's te maken, geeft een wat duidelijker beeld.
Downhill schreef:Als een paard voor langere duur een ontsteking aan de koker, penis, zaadleider of balzak heeft, zal er er geadviseerd worden om op de kliniek te gaan spoelen. Wat de inhoud van deze spoeling is, weet ik niet maar het is geen gewoon water.
Ze zullen dit 4 tot 6 x per dag uitvoeren. Het komt met regelmaat voor dat er een enorme klont vuil uit de urinebuis komt. Zolang zoiets niet eruit is, zal er altijd sprake zijn van terugkomende / chronische ontsteking. Vooral als het afweersysteem van het paard niet goed is.
Flink krachtvoer geven. Paard heeft veel energie te verbranden. Niet alleen om de kou te overwinnen maar nu ook omdat ie een ontsteking moet doorstaan en de medicijnen hem een flinke klap zullen geven. Hij zal zijn buikspieren optrekken waarbij vele paarden ook nog eens bijwerkingen krijgen (verzuring of belemmering in bewegingen)
Ik hoop voor jullie dat het helemaal goed komt.
Mallodie schreef:Tinka schreef:Ik denk dat om te voorkomen dat ie onstoken raakt je er vooral van af moet blijven. Alles wat je op een penis smeert of waar je hem mee wast kan irriteren. Bij een wild paard word ie ook niet gewassen en die hebben toch geen ontstekingen. Ik heb zelf een hengst, die heb ik nu 2 jaar en heb nog nooit iets aan zijn penis of koker gedaan en hij heeft er dan ook nooit last van.
Ik heb net wat gegoogld en lees dat schoonmaken met veel water en milde desinfectanten en evt antibioticum zalf nuttig is. Als het paard er last van heeft dus.
Ik zal morgen wel proberen foto's te maken, geeft een wat duidelijker beeld.
Een wild paard 'poetst' zijn penis door het dekken van merries.. Dus zij onderhouden hun penis eigenlijk wel goed.