Hooi of Kuil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Hooi of Kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:16

De dierenarts is bij mijn 4jarige NRPS ruin geweest, omdat meneer de laatste tijd vreselijk veel hoeste. Hij blijkt, net als zijn moeder, allergisch te zijn voor stofjes in/tussen het hooi, een hooiallergie. Okee, heel makkelijk dus, geen hooi, maar kuilgras/kuilvoer. Dus ik ging naar de eigenaar van de pension stal, om te vragen of het mogelijk is dat mijn paardje voortaan kuilgras kan krijgen, ipv hooi. Nou is het geweldige antwoord: hij krijgt al kuil, alle paarden krijgen kuil.
Ben ik nou zo scheef of ligt het aan mij? Wat dat "kuil"dat ze krijgen lijkt verassend veel op mijn idee van hooi. Onder kuil versta ik dat meestal vochtige stinkende spul, en hooi dat fijn geurende droge spul. Nou is wat mijn paard eet toch echt fijn geurend en droog. Heb ik het nou helemaal fout of bestaan er meerdere soorten kuil waarvan er zijn die veeeel op hooi lijken, en zijn die dan wel of niet schadelijk voor mijn paard?

kaj

Re: Hooi of Kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:48

Mijn kuilvoer (voordroogkuil) lijkt ook op gewoon hooi. Het is net iets vochtiger maar zeker niet dat zure natte stinkende spul. Dat is koeienkuil en dat moet je zeker niet hebben voor de paarden.

De baaltjes voordroogkuil worden net iets eerder in balen geperst dan gewoon hooi en zijn daardoor nog net iets vochtig. Ze worden in plastic verpakt. Dus ja het kan heel goed zijn dat je paard nu al voordroogkuil krijgt.

Gewoon hooi is heel droog en kan vaak wat stoffig zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:55

kaj schreef:
Mijn kuilvoer (voordroogkuil) lijkt ook op gewoon hooi. Het is net iets vochtiger maar zeker niet dat zure natte stinkende spul. Dat is koeienkuil en dat moet je zeker niet hebben voor de paarden.

De baaltjes voordroogkuil worden net iets eerder in balen geperst dan gewoon hooi en zijn daardoor nog net iets vochtig. Ze worden in plastic verpakt. Dus ja het kan heel goed zijn dat je paard nu al voordroogkuil krijgt.

Gewoon hooi is heel droog en kan vaak wat stoffig zijn.

Ahh Bedankt :D , kan het zijn dat hier ook die stofjes tussen zitten? dus dat hij hier ook allergisch voor is?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:59

het ligt er idd aan hoeveel zon je gras heeft gehad voordat het geperst en verpakt gaat worden. Van de zomer hebben we flink wat warme dagen gehad en als het dan twee dagen op het land heeft gelegen dan kan het idd erg gedroogd zijn en veel op hooi lijken.
Ik heb ook een paar pakken gehad die verrassend droog waren. Kuil is vaak iets zachter dan hooi (omdat dit dus echt gedroogd is) maar het ligt ook aan de qualiteit van het gras en het type gras.

Als je je hooi/kuil uitschud, komt er dan iets van stof uit?
Je kan ook je hooizak een 10 minuten in een bak water leggen, dan krijgt het de kans om het stof te doen verdrinken en behoud het toch zijn voedingsstoffen. Is vaak wel wennen voor je paard, die van mij vinden nat hooi vies (zijn verwend totop het bot).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:00

LecyTinker schreef:
het ligt er idd aan hoeveel zon je gras heeft gehad voordat het geperst en verpakt gaat worden. Van de zomer hebben we flink wat warme dagen gehad en als het dan twee dagen op het land heeft gelegen dan kan het idd erg gedroogd zijn en veel op hooi lijken.
Ik heb ook een paar pakken gehad die verrassend droog waren. Kuil is vaak iets zachter dan hooi (omdat dit dus echt gedroogd is) maar het ligt ook aan de qualiteit van het gras en het type gras.

Je kan ook je hooizak een 10 minuten in een bak water leggen, dan krijgt het de kans om het stof te doen verdrinken en behoud het toch zijn voedingsstoffen. Is vaak wel wennen voor je paard, die van mij vinden nat hooi vies (zijn verwend totop het bot).

Dat natmaken raadde de dierenarts me ook aan als er geen ander hooi (wat dus kuil blijkt te zijn) te halen is, dus dan doe ik dat wel :D , gelukkig is het niet zo'n fijnproever.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:05

Ilse_123 schreef:
LecyTinker schreef:

Dat natmaken raadde de dierenarts me ook aan als er geen ander hooi (wat dus kuil blijkt te zijn) te halen is, dus dan doe ik dat wel :D , gelukkig is het niet zo'n fijnproever.

Ik weet niet zeker, maar het zou kunnen dat kuil wel een geur gaat geven als je het nat maakt en het een tijd laat hangen. Maak dus niet meer nat dan je paard per dag gaat op eten.
Heeft je paardje een allergie of is hij dampig?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:11

Ik weet niet zeker, maar het zou kunnen dat kuil wel een geur gaat geven als je het nat maakt en het een tijd laat hangen. Maak dus niet meer nat dan je paard per dag gaat op eten.
Heeft je paardje een allergie of is hij dampig?[/quote]

haha, bedankt, ik denk niet dat de mensen van stal erg blij zijn als ik het voorelkaar krijg de hele stal te laten geuren naar een zure doorweekte kuilgras hoop... hij is allergisch

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:17

Ilse_123 schreef:

haha, bedankt, ik denk niet dat de mensen van stal erg blij zijn als ik het voorelkaar krijg de hele stal te laten geuren naar een zure doorweekte kuilgras hoop... hij is allergisch[/quote]

Nou gaat het pas ruiken als het er lang hangt en nu dat het kouder is zal het allemaal wel meevallen denk ik, maar in de zomer kan dat wel het geval zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:20

LecyTinker schreef:
Ilse_123 schreef:

haha, bedankt, ik denk niet dat de mensen van stal erg blij zijn als ik het voorelkaar krijg de hele stal te laten geuren naar een zure doorweekte kuilgras hoop... hij is allergisch

Nou gaat het pas ruiken als het er lang hangt en nu dat het kouder is zal het allemaal wel meevallen denk ik, maar in de zomer kan dat wel het geval zijn.[/quote]

oki :D , hopen dat het snel overgaat, hij hoest niet heel veel, en in de zomer en lente helemaal niet, maar het is wel heel iritant...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:16

Staat je paard op stro of op vlas of zaagsel? Een paard met een hooiallergie is nl meestal ook allergisch voor het stof in stro. Dan kan je kuil voeren tot je een ons weegt, als je paard op stro blijft staan zal dat niet helpen. En als de buurpaarden wel op stro staan en die van jou op vlas of zaagsel, kan het stof van je buurpaarden alsnog genoeg zijn om je paard te laten hoesten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:47

Ons kuil lijkt ook op hooi. Het is alleen natter. Het ruikt anders, maar het stinkt zeker niet! Ik vind ons kuil heerlijk ruiken :j

En net als ibbel zegt; als hij op stro staat, kan het ook daardoor komen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:37

Nell_ schreef:
Ons kuil lijkt ook op hooi. Het is alleen natter. Het ruikt anders, maar het stinkt zeker niet! Ik vind ons kuil heerlijk ruiken :j

En net als ibbel zegt; als hij op stro staat, kan het ook daardoor komen!

dat weet ik, maar in stro zit veel minder stof als in hooi, dus eerste optie was geen hooi voeren, al blijkt dat nou kuil te zijn (wel erg droog dus), als dat niet werkt nat hooi of ingepakt hooi voeren, als dat niet lukt dan eigenlijk op vlas (zaagsel is enorm stoffig) al denk ik niet dat de stal daar blij mee is, dus zullen er lichte medicijnen moeten komen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:41

Dit hoort meer bij Voeding en Supplementen.
Vandaar van VSW-->VS.

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:22

Onze paarden krijgen gewoon hooi, ook omdat we een paard op stal hebben staan die koliek kreeg van een keer kuil. En een van onze paarden werd er hoefbevangen door (was ze al wel eens geweest en ze had een beetje té veel).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:21

Als je paard reageert op stro red je het niet met lichte medicijnen helaas. Je onderdrukt daarmee alleen de prikkels maar neemt de oorzaak niet weg. Het gevolg zal zijn dat je paardje langzaam aan slechter wordt, ondanks de medicijnen.Hij is nu pas 4 jaar dus wees zuinig op zijn longen. Met het ouder worden krijgen allergie paardjes zowiezo wat meer last dus alles wat je nu wint is meegenomen. Hopelijk lukt het met alleen nat kuilgras. Succes.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:12

Aukelizzy schreef:
Als je paard reageert op stro red je het niet met lichte medicijnen helaas. Je onderdrukt daarmee alleen de prikkels maar neemt de oorzaak niet weg. Het gevolg zal zijn dat je paardje langzaam aan slechter wordt, ondanks de medicijnen.Hij is nu pas 4 jaar dus wees zuinig op zijn longen. Met het ouder worden krijgen allergie paardjes zowiezo wat meer last dus alles wat je nu wint is meegenomen. Hopelijk lukt het met alleen nat kuilgras. Succes.

dankjewel, ik ga ook zeker nog niet aan de echte medicijnen, maar omdat de stal het allemaal nogal een hoop gezeur vind weet ik ook niet goed wat ik verder moet doen... Van een mede pensionstaller heb ik een algemeen supplement gekregen voor betere weerstand en darm,maag en luchtweg iritatie's. Ik heb het even gecheckt en het bevat alleen vitaminen en fosfaatgroepen, dus dat is verder niet schadelijk als het niet werkt. Gelukkig heeft hij dat hoesten (tot zover dan) alleen in de winter...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:47

Met alleen hooi nat maken ben je er niet. Het beste kan je paardje in een buitenstal (of gewoon heel frisse stal staan) en niet meer op stro maar op vlas of zaagsel. Dat laatste kan ook stoffig zijn maar dat stof komt veel minder diep in de longen, heeft een da me vertelt. Kun je niet met de stalhouder overleggen dat je de meerprijs van ander strooisel gewoon betaald? Kan me niet voorstellen dat dit dan een probleem zou zijn. Voordrooghooi hoef je trouwens niet nat te maken. Ik heb nu ook van dat mooie spul, lijkt net hooi maar het is net vochtig genoeg om geen stof te hebben. Ik zou niet graag al medicijnen geven aan een 4 jarige als ik de andere opties nog niet heb geprobeerd. Zoals al gezegd; hij is nog zo jong wees er zuinig op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:41

Als je huidige stalling het zo lastig vind om samen met jou een oplossing te zoeken zou ik toch eens verder kijken naar andere stalling. Ik kan je op een briefje geven dat dit een serieus probleem gaat worden voor jou en je paard. Nu heeft hij alleen in de winter nog maar last maar als je er niet alles aan doet om de prikkels uit te sluiten eindig je straks met een dampig paard.
Een stal houder die nu al niet het nut ziet van goed stal beleid wordt alleen maar lastiger. Kijk rustig rond voor geschiktere stalling is mijn tip. Maar neem de signalen echt serieus!

Funky_Town

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:41

Ik zou toch voor hooi gaan. Als het maar niet te stoffig is enzo. Het fijne van hooi is dat ze het de hele dag kunnen eten zonder koliek ofzo te krijgen. Hele droge kuil is vaak ook wel goed dat lijkt ook veel op hooi. Van die donkere zure kuil is inderdaad af te raden. Dat is echt een bom van eiwitten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:08

Het hoesten word al minder, al weet ik niet waar dat nou precies aan ligt, ik vind het ook vreemd dat hij alleen hoest in de winter, terwijl er na mijn idee meer stof is in de zomer. Daarbij staat hij ivm gladheid nu de hele dag binnen (hij word wel in de bak losgegooid) en dan zou het hoesten toch erger moeten worden? Hij heeft nog geen medicijnen gehad, of ander eten. Ik heb wel van iemand anders van stal een goedje gehad waar haar paard niet op reageerde en wat ik ook eens kon proberen, hij krijgt gewoon na het rijden een schepje door zijn slobber. Het is vooral voor betere weerstand en minder darm en luchtweg problemen... Hij is wel weer verkouden, of nja, er komt snot uit zijn neus, niet van die dikke klodders maar gewoon waterachtig, uit beide neusgaten.