paard 'losgooien'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mony

paard 'losgooien'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:23

Nu het winter is en de paarden wel eens binnen moeten staan door het slechte weer, laat ik mijn paard wel eens los in de bak. Het is een merrie. Bij veel paarden die je dan loslaat gaan ze lekker rennen en rollen en rondlopen. Maar mijn paard rolt zich en gaat dan weer bij het hek staan wachten van ' haal me aub binnen'. Waarom doet ze dat? Je zou toch denken dat een paard even lekker de benen wil strekken? Tenzij ik in de bak ga staan en net doe of we gaan loswerken (ik doe ook aan grondwerk en loswerken) gaat ze lekker rennen en vind ze het heerlijk! In de wei staat ze trouwens wel bij andere paarden. En ze is vroeger mishandelt en vertrouwt mensen niet meer zo, behalve mij. Zou ze dan bang zijn om alleen achter te blijven? Want soms wil ik haar gewoon even lekker in de bak gooien en mn zadel poetsen of iets anders gaan doen.
Ik longeer haar wel vaker om de benen te laten strekken, omdat ze dus niet zelf lekker gaat rennen, want als ik meteen opstap is ze ontzettend fris en gek.

ietjelover

Re: paard 'losgooien'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:24

ik denk dat ze niets doet door verveling of idd wat jij zegt bang om je kwijtteraken

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:41

Ik denk ook gewoon de verveling. Kan je haar niet met een vriendje samen zetten?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:24

Verveling lijkt me logisch

Mijn paard staat ook altijd bij de ingang van de wei, ook als ik haar dr net heb in gezet staat ze me zo aan te staren :+
Tenzij ik weg loop dan gaat zij ook weer zelf wat doen.

Kun je er niet een maatje bij zetten, of wat hooi geven/ beetjes verdelen?

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:27

ja dat zal ik nu wel gaan doen ja. of weer zelf meerennen, dan vind ze het heerlijk haha

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:33

Gewoon een vriendje erbij zetten ... Een die wel wil spelen

LM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:36

inderdaad verveling, een ander paard waar ze graag mee speelt of waar ze bij staat in het land kan wonderen doen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:38

Niet om het een of ander hoor, maar de een gaat uit zijn dak bij losgooien.
De ander rolt een keer en denkt, joooo!!! Baas, mag ik er weer uit??

Ik heb een rol 1 x (of 3) en gaat bij het hek staan, zo van en...???
Mag ik er nu weer uit??? Dat doet ze idem met vriendje.
Een gelijk gezinde, die rolt en staat ook zo van, ja? En nu?

Heel af en toe, dan hebben ze lol.
Kortom, om ze te laten bewegen, moet het baasje in de bak gaan staan en actief doen (longeren of opjagen iets)
Dan wel ze mee slepen aan een halstertouw (dus gaan wandelen met je paard als beweging..),
dan wel een zadel erop gooien (gaan rijden dus)

En vriendje bij die van mij die wel wil spelen, als zij niet wil, levert deuk in vriendje op.
Je bent een dominante zelfbewuste merrie of je bent het niet....
(niet alle paarden gaan enthousiast spelen als ander paard erbij wordt gezet in een paddock,
kan best zijn dat 1 paard helemaal geen zin heeft, en de ander gewoon weg een trap verkoopt,
omdat hij/zij niet gediend is van dat drukke gedoe)

Als ze willen, rennen ze vanzelf wel...

edit: uitleg () toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 07-12-09 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:44

ik snap het niet helemaal....'Dan wel ze mee slepen aan een halstertouw' ? wie is een 'dominante zelfbewuste merrie' ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:58

Ik zou mij er niet druk om maken. Wel in de gaten (blijven) houden dat het paard wel op een andere manier beweging krijgt. Dus als ze bijv. 20u op stal staat en 4 uur in de paddock (op deze manier) kun je evt. nog met d'r stappen aan de hand of inderdaad door rijden.

Ik zou d'r zeker niet binnen zetten, omdat ze dit doet. Ik denk eerder dat je blij moet zijn dat ze niet helemaal uit d'r stekker gaat. Dat is een teken dat ze toch teveel energie heeft (of te weinig buiten komt) en als ze zo uit hun bol gaan letten ze zelden op en kunnen ze makkelijk blessures krijgen.

Probeer te kijken of er een paardje bij kan. Paarden zijn kuddedieren. Ze doet dit niet omdat ze bang is jouw kwijt te raken. Maar de kans bestaat wel dat als er eentje bij staat ze wat meer spelen. Merries zijn trouwens veel minder van het spelen dan ruinen hoor. Maar misschien is dat andere paardje net de trigger om wat te draven enz. enz.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:21

RT--> BEH

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:41

Als ik die van mij alleen achterlaat in de bak gaan ze ook bij het hek staan OF als een gek hinnekend de bak door sjezen tot ze zeik nat zijn van het zweet en k een keertje reageer op hun hulp-kreten. Zet ik er een vriendinnetje bij is het over, en kunnen ze zich uuuuuren vermaken in de bak, beetje grasjes proberen te pakken aan de andere kant van de bakrand, beetje scharrelen met een plukje kuil.

In een kaal padock staan zonder voer en vriendjes is ook maar een saaie bedoening. Dan liever op stal waar je (iig bij ons) onbeperkt ruwvoer krijgt.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:45

Idd, een vriendje erbij zetten.
Of wat 'spannends' in de bak leggen.
Een bal ofzo..

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:27

Mijn paard doet uit zichzelf ook vrij weinig. Moet voor wat beweging dan ook mezelf 'losgooien' :D .

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:22

Mijn pony ging op de oude stal ook altijd bij het hek staan van mmm k ben het zat....

Dit was vooral omdat ze het niet leuk vond in haar eentje.
Daarom met stalgenootje afgesproken dat we ze voortaan samen erin zouden zetten, en dat ging prima!

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:42

doen wel meer paarden,
komt waarschijnlijk omdat ze dan alleen staat

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:35

Ik zou er inderdaad een ander paard bij zetten, die wel actief is in de paddock en als dat niet werkt, zou ik gewoon zelf mee gaan doen (dus opjagen etc.).

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:04

Ik had gister onze ruin alleen buiten staan, die ging ook voor het hek lopen drammen en hinniken. Totdat ik onze merrie erbij deed en toen was het goed. Toen gingen de 2 kleine kindjes samen lol maken in de sneeuw.
Het kan best een stukje verveling zijn.