meerdere malen bloedarmoede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

utopie

meerdere malen bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:50

Hoi mensen,

Graag zou ik willen weten of jullie ervaringen hebben met bloedarmoede. De afgelopen periode is mijn paard nu behandeld voor bloedarmoede (voedingsublementen en spuiten (elke 48 uur twaalf dagen lang). Het bloedonderzoek in september dit jaar was goed. Echter heb ik vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek van vorige week en hij zit weer in veel waarden te laag, waaronder dus ook weer ijzer. De afgelopen drie jaar heeft hij nu drie keer bloedarmoede gehad en behandeld, echter na behandeling komt het steeds terug. Waarschijnlijk had hij het voor de vorige behandeling ook al lange tijd, maar hij laat het nauwelijks merken. Dit wordt ook bevestigd door de dierenarts. Nu dus een preventief bloedonderzoek gedaan en dus weer niet goed.

Heeft iemand hier ervaring mee? en wat was het waardoor je paard dan toch iedere keer weer bloedarmoede had?

Naar huisvesting en voeding is allemaal al gekeken en dit klopt allemaal!

Alvast bedankt voor reacties.

Sigrid

Re: meerdere malen bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:52

[VSW] -> [MD]

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:55

Is jouw paard de enige op stal met dit probleem?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor bloedarmoede. Voeren van grote hoeveelheden knoflook, afwijkende waardes in grondwater waardoor opnamen ijzer verstoord wordt, afwijkende waardes in ruwvoer of je paard heeft een probleem met de spijsvertering waardoor de opname van Vit B en ijzer niet goed verloopt.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:02

Mijn paard is het enige wat steeds bloedarmoede heeft. Heb vandaag de dierenarts weer gesproken en ze willen nu weer een voedingssublement gaan voeren en over drie maanden weer een bloedonderzoek doen om te kijken of het dan gelijk is gebleven of nog verder gedaald is. De vorige keer was het daarna helemaal laag. Ben dus benieuwd. Nog meer mensen ervaringen in deze?

Hij ziet er trouwens gewoon goed uit en is best fris met het koude weer. Ben hem weer aan het oppakken na een blessure en hij heeft er echt zin in. Ik had deze bloedwaarden dan ook eigenlijk helemaal niet verwacht

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:04

Mijn paard heeft ook 2x bloedarmoede gehad en 1x tegen de onderrand van normaal (ik check elke zomer zijn bloed) en dan voer ik hem het hele wedstrijdeizoen supplementen bij. Dus ik herken het wel. Hier is de oorzaak ook niet bekend. Alleen was er dit jaar voor het eerst nog een paard met lichte bloedarmoede op stal.

santaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:15

Is er al getest op auto-immuunziekte?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:43

utopie heb jij de hele bloeduitslag nog?
zou je die voor me willen kopieren en hier neer willen zetten:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

vind het namelijk wel heel interresant om een en ander uit te pluizen en te vergelijken.

bloedarmoede komt toch wel vrij veel voor bij paarden.
wormen kunnen een oorzaak zijn, en de eventueel daardoor slechter werkende darmen.
er kan ook bloedverlies zijn in de darmen door beschadiging van wormen
maar ook de voeding kan te wei nign bevatten waardoor het paard dus te weinig binnenkrijgt.
wat voer je verder allemaal?
( merk voer en hoeveel)

hier staat nog nuttige info:
http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... rmoede.pdf

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:50

Dankjewel voor jullie reacties. Het artikel kende ik, maar toch bedankt voor de link.

Voor enige tijd geleden is het voer helemaal nagekeken door de voedingsdeskundige. Ook de dierenarts heeft nog naar de voersamenstelling gekeken. Volgens beiden zit ik hiermee goed. Ik voer op dit moment Dodson en Horrell Sensetive. Verder krijgt hier drie maal daags hooi. Hij krijgt dit voer, omdat hij ook snel wat stijf is in de spieren.

De bloeduitslag kan ik eind van de week wel even opvragen bij de dierenarts. Zal de waarden er dan wel even opzetten.

Oke, maar lees dus ook dat jullie wel ervaringen hebben met meerdere keren achter elkaar bloedarmoede. Ook ik laat het dus nu regelmatig controleren. Over drie maanden krijgt hij er weer één. Op ten duur hoop ik ook naar 1 keer per jaar te gaan.

Maar zagen jullie paarden er ook gewoon heel goed uit en zaten zij gewoon goed in hun vel? Ondanks de lage waarden? Maakten zij ook gewoon een fitte indruki? (lekker in hun vel en niet teneergeslagen of sloom)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:10

Aan mijn paard was helemaal niets te merken. Elke dag een paar keer de 10 dolle minuten in de wei en ook met rijden altijd even actief. Alleen te lichte slijmvliezen naar mijn smaak. Direct na het rijden waren die altijd wel rozer, maar dat zal aan die opslag van bloed in de milt hebben gelegen.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 08:05

Oke dus wel herkenbaar.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:08

er is van Pavo ook een supplement ter ondersteuning bij bleodarmoede.. heb je die wel eens geprobeerd?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:09

Ik ben zelf altijd erg tevreden met de B-plus en Equi-Red van Equimins.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:26

die stijfheid zou kunnen komen omdat bepaalde soorten ijzersupplementen vitamine E vernietigt.
En vitamine E is nodig voor soepele spieren.
Het gaat dan om de supplementen van anorganisch ijzer/ijzersulfaat.

Als je naast ijzer VitamineE bijvoert om het tekort op te heffen,moet dat 8 uur ervoor of erna...na de inname van het ijzer supplement.

Verder heeft het lichaam koper/calcium/vit. b12 en vit B6 en vitamine E, nodig om ijzer goed op te nemen.
Het zou misschien kunnen dat hij door een tekort aan die andere dingen een gebrek heeft aan ijzer omdat dat niet goed opgenomen word....

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 11:43

Oke, het PAVO sublement heb ik al een periode gebruikt, maar deze slaat dus niet voldoende aan. Verder heb ik afgelopen maanden een vitamine E, ijzer en calcium preperaat bijgevoerd van Dodson en Horrell. Ook dit heeft er dus niet voor gezorgt dat de waarden goed bleven. Morgen kan ik Hemaglobine ophalen bij de dierenarts en dit moet ik dan 's morgens over het voer doen. Verder krijgt hij dan 's avonds nog Neutradex.

Morgen kan ik de bloedtest ophalen en zal eens naar die andere waarden kijken Geerke. Dankje voor het advies

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:25

geerke:
volgens mij is het ook nog zo dat als je ijzersupplementen gaat geven je altijd vitamine c moet gaan bij geven.
vitamine c zorgt ervoor dat het ijzer nog beter opgenomen word.

blijft een gepuzzel al die vitamines en mineralen :+

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 15:43

Ach dat gepuzzel is het mij wel waard als het daarna dan ook maar een keer beter gaat.

Vorig puzzel dachten we ook dat het nu goed zou gaan, maar niet dus |(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:02

Ellepel, dat is inderdaad goed mogelijk. Mijn vader moest een tijd appelstroop vanwege het ijzer, maar dan met een glas sinaasappelsap ( zelf geperst), omdat dan het ijzer beter werd opgenomen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:05

Mijn paard heeft 1,5 jaar geleden bloedarmoede gehad en heeft toen een infuus gehad.
Een half jaartje geleden vond ik haar weer wat snel achter adem en haar tandvlees wat bleek. De DA vond het toen nog redelijk normaal, maar aan de bleke kant en toen heeft ze gewoon een supplement gehad (ijzerdrankje) waar ze snel van opgeknapt is.
Ik heb een koudbloed die ook nogeens weinig krachtvoer krijgt, maar wel extra vitamines. Volgens de DA zijn er wel meer paarden, vooral koudbloeds. maar ook warmbloeds, die gewoon elk jaar even een oppeppertje nodig hebben, zonder dat er echt een oorzaak is. Ik ga dus nu gewoon elk jaar een ijzerdrankje halen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:59

Jet schreef:
Ellepel, dat is inderdaad goed mogelijk. Mijn vader moest een tijd appelstroop vanwege het ijzer, maar dan met een glas sinaasappelsap ( zelf geperst), omdat dan het ijzer beter werd opgenomen.

Klopt en vooral geen calciumrijke producten, dat remt de opname van ijzer.
Een te calciumrijk dieet kan dus ook voor een ijzertekort zorgen.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 07:30

Heb van de dierenarts weer hemogrobine of zoiets gekregen. Zo'n zilverkleurige fles. Over drie maanden gaan ze dan weer een bloedonderzoek doen.

Trouwens "Beantsje" zij er toendertijd bij jouw paard ook andere onderzoeken gedaan?