Voor informatie voor mensen die het zelfde (gaan) meemaken. Em natuurlijk voor tips voor mezelf van mensen die het al meegemaakt hebben.

United een maand voor de operatie:

Het verhaal:
Op 2 augustus sloeg het noodlot toe, een stuk dunnedarm is klem komen te zitten in een holte die zich bij de lever bevindt in de buikholte. United is geen paard dat snel pijn aan geeft of gaat rollen... en ook is het een veelvraat die ondanks pijn gewoon blijft eten.
Met als resultaat dat het de volgende ochtend ontdenkt werd, veearts is erbij gekomen en hij werd snel ingestuurd naar utrecht omdat z'n darmen helemaal niet meer op de juiste plek lagen. Ook was zijn urine donkerbruin en 'stonk' hij heel erg. De staleigenaresse is toen snel met hem naar utrecht gereden... aan haar hebben we toch ook wel zijn leven te danken.

Eenmaal in utrecht aangekomen bleek het allemaal nog erger te zijn dan we vermoedden. Het vocht wat ze uit de buikholte haalden met punctie was oranje en hij zag er vreselijk slecht uit.
Dus ging hij de operatietafel op.

Tijdens de operatie vonden ze dus de beknelling. Maar zagen ze ook dat de darm op 2 plekken geperforeerd was en zijn maag overvol en gekanteld was omdat hij door is blijven eten.
Het slechte stuk darm kon er niet uit omdat het te diep in zijn lichaam zat. De gaatjes hebben ze gehecht en de operatie werd afgerond.

Nadat hij erg snel bij was gekomen mocht ik bij hem. Toen ik en mijn vriend de trap van de uitslaapstal op kwamen hinnikte hij heel hard en probeerde hij naar me toe te komen lopen.
Hij is daarna naar de ic stal verhuisd.
Het leek erg goed te gaan de eerste dag, hij was vrolijk en zeurde continu om eten... het infuus had hij op een of andere manier te pakken gekregen en gesloopt, iets wat herkendbaar is voor mijn hooligan

De tweede dag ging het erg slecht, hij had zware bloedvergiftiging opgelopen, door de bacteriën die uit zijn darm waren gekomen. Zijn tandvlees en oogwit was paars tot bijna zwart, en hij rook erg vreemd.
Hij was duf, maar wilde perse zelf staan. Ook reageerde hij er goed op als we er waren.
De vooruitzichten waren erg slecht... in de nacht was het nog slechter gegaan. En ik had voor mezelf al een beetje besloten dat het genoeg was. De artsen hadden dat ook wel.

De volgende ochtend kwam ik bij hem, in mijn achterhoofd houdend dat ik nu misschien een moeilijke beslissing zou moeten nemen.
Toen ik hem zag was het een hoopje ellende... maar dat draaide snel bij toen hij mij zag. Hij kwam vrolijk bij mij en de arts staan en bedelde om eten. Je zag aan zijn ogen hoe slecht het met hem ging... maar toch bleef hij vrolijk.
Samen met de artsen werd er besloten dat bij een paard dat zo graag wil en zo veel vechtlust heeft het niet eerlijk is om hem niet nog een kans te geven.
Dus kreeg hij bloedplasma van een ander paard toegedient.
United op de 'slechtste' dag:

Toch nog vrolijk kijken...

Eten?

In de komende weken gebeurde een soort wonder, united bleef opknappen en zijn eetlust werd steeds groter. Het slechte stuk darm begon weer wat te functioneren en mesten ging ook goed.
Meerdere malen kreeg ik te horen dat hij het eerste paard was die zoiets heeft gered.
Wel bleef zijn temperatuur schommelen en door het weinige eten wat hij mocht hebben viel hij vreselijk af. Ook had hij erg grote doorlig en drukplekken gekregen... vooral op zijn zij en hoofd, doordat hij geen vet en spier meer had om op te liggen. Ook werd zijn vacht heel dof en gelig.
Daarbovenop kreeg hij ook nog eens een allergische reactie... heeft hij wel vaker gehad in zijn leven, maar nu was het toch wel extra sneu voor hem

En wat zag hij er slecht uit...
Mijn brookshospital paard...

Blij kijken of er eten aan komt

De kilo's die eraf zijn, zijn goed te zien.

Na 3 weken mocht hij naar huis, juist op die dag ging het opeens niet goed met hem.
Er bleek een ontsteking te zitten in zijn huid bij de operatiewond.
Uni moest daar dus nog even blijven.
De zwelling en de doorligplekken.

*kus*

Na twee weken later was hij weer helemaal opgeknapt en mocht ik hem ophalen.
Nog even snel over de weegschaal gelopen... hij was ruim 100kg kwijt geraakt

Met mijn eigen brookshospital paard gingen we weer op weg naar Den Haag.
Toen ik hem uitlaadde kwamen er erg veel geschrokken reacties... en andere stalgenoten herkenden hem niet eens

Maar ook heel veel blije mensen die wisten wat een geluk het was dat hij nog leefde.
United kreeg wat muesli en ruwvoer verdeeld over de dag, wat langzaam opgebouwt werd.
Citaat:2x 2plakken hooi pd en 3x per dag 1/2 schepje meusli
+ slobber met lijnzaad, thrive en olie.
De laatste dag op de kliniek... hoopten we

De eerste maand hebben we aan de hand gestapt, en aan de hand gegraasd, daarna mocht ik gaan longeren maar aangezien united altijd extreem gestoord is met longeren heb ik met de artsen afgesproken dat niet te doen. Nog een maandje extra stappen en daarna mocht ik erop.
Hij bleef erg mager, maar verder begon hij er steeds beter uit te zien.
Citaat:2x 2balen kuil pd en 2x per dag 1 schepje meusli, 1xpd 1/2 schep
+ slobber met lijnzaad, thrive en olie.
United eindelijk weer op stal

En nog steeds erg mager...

United is toen nog een keer terug geweest, hij was wat koliekerig en omdat ik het niet vertrouwde is hij terug gegaan naar utrecht. Wederom de staleigenaresse als reddende engel omdat ik, wanneer ik eerst mijn veewagen moest ophalen, er veel later moest zijn. Zij heeft hem weer naar utrecht gereden.
Het bleek daar dat het gewoon een onschuldig kramp koliekje was. *zucht van opluchting*
Maar omdat hij zo mager bleef hebben ze daar gecontroleerd het voer opgebouwt. Daar konden ze kijken of hij en zijn bloed goed bleef bij de grotere hoeveelheid krachtvoer. (biks en meusli)
Dat bleef allemaal prima... dus na enkele dagen mocht mijn wonderpaard weer mee

Ook de open plekken begonnen te genezen, en er was wonder boven wonder geen wit haartje te zien

Citaat:2x pd onbeperkt kuil pd en 3x per dag 1 schepje biks, 1xpd 1/2 schep meusli
+ slobber met lijnzaad, thrive, maagcompositum en olie. En 1x pd een emmer lucerne.
Uni weer terug in utrecht... en meteen de boel slopen natuurlijk.

De eerste keer was geweldig, eindelijk weer op mijn paard

In de tussentijd (8 september) moest ik ook mijn merrie op 29 jarige leeftijd in laten slapen...
Dus weer eens op een paard zitten was wel heel bijzonder.
Volgens schema hebben we opgebouwt, en ook net iets rustiger aan gedaan dan mocht

Ik doe er liever wat langer over dan dat we straks weer terug bij af zijn.
Eerst een lange tijd stappen, waar meneer het trouwens niet mee eens was. Elke keer willen aandraven en als je hem terug zette ging hij grommen en ook kreeg ik een paar keer een bok naar mijn hoofd.
Uni weer iets aangekomen en zijn vacht is weer normaal.

grasjes

Het eerste drafje in november was onstuimig, maar hij was zo blij dat hij weer mocht lopen.

Ik ben begonnen met 1 rondje en heb het langzaam opgebouwt. Ze zeiden dat ik goed moest voelen wat mijn paard mij ingaf... maar dat was waarschijnlijk al veel meer dan goed voor hem was

Vanaf 1 december mochten we galopperen, hetzelfde aangepakt als draf... dus eerst 1 rondje linksom en 1 rondje rechtsom. United vond het geweldig en werd jolig.
Toen hij terug moest naar draf gromde hij, pakte het bit vast en galoppeerde nog een korte zijde door

Ondertussen was hij onder het zadel steeds meet op zijn brutale zelf gaan lijken.
Nog heel zwak en scheef, maar wel brutaal en de karatekid uithangen als je een tikje erbij krijgt.
Ook hebben we al lekker door het bos gestapt en een klein stukje gedraaft. United geniet hier echt van, want na 5 maanden niet in het bos te zijn geweest is dat wel een verademing

Dat is dus hoe ver we nu zijn... hij zal ook weer wat meer voer gaan krijgen en we gaan rustig aan opbouwen.

Je gaat elke keer een stap vooruit, en in mijn achterhoofd moet ik houden dat hij 100 stappen achteruit is gegaan. Hij heeft meerdere jasjes uitgedaan. En is veranderd in een echte teddybeer terwijl hij normaal geen wintervacht heeft

Maar ik ben zo vreselijk blij dat hij er nog is

Citaat:2x pd onbeperkt kuil pd en 2x per dag 1 schepje meusli, 1xpd 1/2 schep en 1/2 schep biks
+ slobber met lijnzaad, thrive, maagcompositum, silenium en vit E en olie. En 2x pd een emmer lucerne.
Ik zal het verloop hier blijven posten... en natuurlijk ben ik heel erg benieuwd naar mensen die dit ook mee hebben gemaakt? Of er nog mee bezig zijn.
Hoe hebben jullie opgebouwd, wat kregen jullie paarden te eten? e.d. e.d.

Even een uitleg over de suplementen die hij krijgt:
Maagcompositum en tegen het maagzuur en andere ongemakken van de maag e.d.
United is een luchtzuiger en met dit middel en genoeg uitloop zuigt hij niet.
Thrive een klei-vezel poeder om de darmpassage te bevoorderen
Selenium en vitamine E krijgt hij voor zijn spieren, daardat hij alles kwijt is en weer aan het opbouwen is geef ik dit preventief tegen verzuringen e.d.