Oud paard struikelt en valt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nebron

Oud paard struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 10:20

Hallo allemaal!

Mijn zus rijdt op 'n schimmel van de buren van 21 jaar oud. Al 'n half jaar struikelt ze telkens maar ze blijft wel gewoon staan. Totdat ze vorige week weer struikelde en viel. M'n zus lag eronder met haar been. Het paard bleef eerst liggen en later stond ze weer op. Ze ademde heel raar maar later werd ze rustiger. Ze is weer verder gegaan met rijden maar de schrik zat er goed in.
Wat zouden jullie hiermee doen? Doorrijden of niet?? ;)

Groetjes,
Nebron

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:24

Hoi, ik zou toch erg opletten. Niet alleen voor de gezondheid van het paard, maar zeker ook ivm met de gevaren voor je zus.
Ik heb ooit eens een ouder paard geweten wiens pezen écht opwaren waardoor hij zijn voetjes amper verzette en erg traag werd vooraan zodat hij ging struikelen. Op wandeling ging paard en ruiter tijdens een galop over de kop toen het paard weer struikelde. Kan dus erg gevaarlijk zijn.
Als het puur aan ouderdomskwalen ligt denk ik niet dat je er veel aan kan veranderen. Het werk verlichten lijkt dan een enige oplossing... Veel succes ermee :)

secricible

Re: Oud paard struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:48

je zal inderdaad eerst moeten ontdekken of het ouderdom is, of gewoon luiheid. Is het paard al "oud", waarmee ik wil zeggen, toont hij ook al echt 21 of is hij normaal gesproken nog zo fit als een hoentje? Sloft hij, of struikelt hij alleen? Wat doet hij aan de longe als je hem flink voorwaarts drijft?

Het kan zijn dat hij inderdaad op is, het kan ook zijn dat hij sloft en niet op zijn benen let. Dan zal je er hard aan moeten gaan werken. Kijk wel verschrikkelijk uit, zoals SofieHavan al zegt, als je er echt onder komt heb je een groot probleem.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:18

Ik zou ook goed opletten. Niet voor het paardje maar wel voor je zus. Stel dat ze eronder ligt en het gaat fout. Verder kan ik me vinden in de opmerkingen hierboven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:19

Niet doorrijden.
Als ze ook raar ademt zou ik de DA er eerst bijhalen...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:46

Idd zoals de anderen hier al gezegt hebben , zeker opletten en suppre voorzichtig zijn.
e kan proberen meer goed dressuurmatig te gaan rijden, dus meer de achterhand eronder rijden, deze gaat dan een groot gedeelte van het gewicht meer dragen waardoor de voorhand niet zo zwaar belast word en dus mssn ook niet zo vlug tot echt struikelen zal leiden.
Ook is een iets aangepast beslag (roll-over) (break-over) ijzer kan soms ook wonderen doen in zo'n geval.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:05

Ik zou absoluut niet doorrijden, ontzettend linke situatie voor de ruiter. Bovendien de kans dat je wat beschadigt bij de pony. Zeker bij een al wat oudere pony het zekere voor het onzekere nemen de dierenarts laten komen. Dat ze al een half jaar struikelt geeft toch wel aan dat er iets niet goed zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:06

niet doorrijden voordat het paard nagekeken is... het klinkt iig niet goed. Zeker samen met het rare ademhalen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:07

Ik zou even de veearts laten kijken. Een paard gaat niet zomaar struikelen. Succes

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:07

Dierenarts raadplegen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:08

ik denk niet dat de TS of haar zusje daar invloed op hebben? Imo moet de eigenaar van het paard dit doen?

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:12

Ik zou er niet meer op durven, veel te gevaarlijk.
Gezien de leeftijd en het zwaar ademen zal het paard stilaan gewoon "op" zijn denk ik, ik zou noch voor de ruiter, noch voor het paard het risico nemen om er verder mee te werken.
Het struikelen moet ook een oorzaak hebben, ik denk aan pijn (arthrose), evenwichtsstoornissen of overbelasting van versleten spieren.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:15

Het rare ademhalingen kan ook prima door de schrikreactie komen.
Ik ben ook ooit met een paardje onderuit gegaan (niet zo'n oud paardje) en deze stond flink te trillen en ademde ook zwaarder.
Maar ik zal inderdaad toch even door een DA naar laten kijken of anders iig een keer aan de longe kijken of en wanneer ze precies struikelt..

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:16

ik zou ook niet doorrijden maar meteen de da bellen en als ik voor iemand anders reed zou ik die meteen opbellen en hem da laten bellen een paard gaat er niet zomaar bij liggen en moeilijk ademen. wou het eerst allemaal uit laten zoeken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:23

Struikelen kan ontstaan door hoefkraakbeen verbening.
De voet wordt minder gevoelig, waardoor een paard onhandiger wordt met lopen.
Dit hoeft geen reden te zijn om te stoppen met rijden, tenzij het erg is.
Vaak zijn er periodes dat het beter en minder is.
Uiteraard de belasting daar wel aan aanpassen.

Maar als het paard idd helemaal valt, lijkt het me dat er meer aan de hand is.
Ik zou het laten uitzoeken door een DA.
Sterkte.

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:00

Dankjewel allemaal!! :)

Gisteren is de hoefsmid geweest. De uitslag weet ik eigenlijk nog niet. Zal het eens na gaan vragen. Ze wordt al dressuurmatig gereden. Ze zijn nu bezig met de travers en keertwendingen. Omdat dat nu hartstikke goed gaat is het nog erger dat ze nu niet meer kan rijden.. 't Ging net zo goed!! :(:)
We zullen wel verder zien en aan jullie tips gaan werken!! ;)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:18

Ik ben wel benieuwd wat de hoefsmid heeft gezegd. Alleen zou ik wel een dierenarts erbij vragen als ze blijft struikelen.
Mijn pony is ook een aantal keren met mij omgevallen en de hoefsmid maakte er eerst niets van. Maar later kwamen we er achter dat ze ataxie had..
Het zou ook gewoon luiheid kunnen zijn, maar als je travers en keertwendingen rijdt zou ik denk dat je hem wel goed wakker moet hebben. En elk paard kan een keer vallen. Ik ben laatst ook bijna gevallen met mijn paard omdat hij in een gat stapte.

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:28

Ik lees ook even mee. Paardje van 19 struikeld ook steeds en ben bang dat het straks een keer goed mis zal gaan.

HaleyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:50

ik zou niet doorrijden

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:50

SofieHavan schreef:
Hoi, ik zou toch erg opletten. Niet alleen voor de gezondheid van het paard, maar zeker ook ivm met de gevaren voor je zus.
Ik heb ooit eens een ouder paard geweten wiens pezen écht opwaren waardoor hij zijn voetjes amper verzette en erg traag werd vooraan zodat hij ging struikelen. Op wandeling ging paard en ruiter tijdens een galop over de kop toen het paard weer struikelde. Kan dus erg gevaarlijk zijn.
Als het puur aan ouderdomskwalen ligt denk ik niet dat je er veel aan kan veranderen. Het werk verlichten lijkt dan een enige oplossing... Veel succes ermee :)

Ja daar sluit ik me volledig bij aan!

:D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:56

RT--> BEH