Hoe krijgt mijn paard meer energie, zonder aan te komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Hoe krijgt mijn paard meer energie, zonder aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:21

Ik ben op zoek naar iets wat ik mijn paard bij kan voeren, zodat ze echt duidelijk meer energie krijgt, zonder dat ze hier dikker van wordt.

Ze krijgt nu voldoende te eten, komt niets tekort, maar ze mist die extra pit tijdens de trainingen.
Ik voer haar al sportmuesli en draversbrok, wat ook extra energie zou moeten geven.

Waar krijgen paarden nou écht energie en pit van?

challenge67

Re: Hoe krijgt mijn paard meer energie, zonder aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:22

Haver of zeewier kan je proberen

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:23

voor je kuil? klinkt misshcien raar, maar ik merk daar duidelijk verschil in.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:27

Uhm... heeft het paard van nature wel een pittig karakter...? En wat is de leeftijd?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:33

Ze heeft geen pittig karakter, maar is zeker geen slome. Ik merk dat nu de trainingen zwaarder worden, ze net niet genoeg kan geven. Ik kan het niet precies uitleggen, maar misschien begrijp je het.
Ik rij M1 dressuur met haar en ze is 12 jaar oud.

Als ik haar bijvoorbeeld net geschoren heb, heeft ze net dat beetje extra pit, waardoor de oefeningen allemaal net wat gemakkelijker gaan en ze net wat meer toont in de ring.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:33

Kan ik gewoon pure haver geven dan?
En hoeveel is verstandig om mee te beginnen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:39

Hoeveel voer je haar nu, in kilo's?
En wat train je precies (tijd / hoe vaak?)
En wat voor ruwvoer krijgt ze.
Zijn vragen die er allemaal mee te maken hebben. Je kunt een granenmengsel bij gaan voeren maar dan zit je op drie soorten voer, niet zo handig.
Zeewier, lijnzaadolie wil soms ook goed helpen in deze tijd van het jaar (herfstblues :(:) ).
Als ze 'elektrischer' moet reageren zeg maar, moet je ook zo rijden. Dus hup weg en weer terug etc.
En tja....van een volvo maak je geen ferrari ;)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:57

Ze krijgt een kilo sportmuesli van Havens en een kilo draversbrok van Havens per voerbeurt. Dus 2 kilo brok en 2 kilo muesli in totaal per dag.
Daarnaast krijgt ze voordroog van goede kwaliteit. Kuil wordt ze snel dik van namelijk.
Ik train 5/6 keer per week, waarvan 3 keer les en meestal 1 keer concours, vrij intensief 45 - 60 minuten.

Ik begrijp dat je van een Volvo geen Ferrari maakt (alhoewel ik Volvo mooier vind dan Ferrari haha), maar als ik zie hoe ze nu ook weer te rijden is vlak na het scheren. Heeeerlijk, het ziet er dan zoveel spectaculairder uit. Maar ja, om haar nu iedere week weer te gaan scheren..

Ze is niet traag voor het been oid, het trekt bij haar echt in de bewegingen. Als ze wat frisser is, is ze net dat beetje vrolijker en is ze net wat pittiger.
Laatst bijgewerkt door nina88 op 26-11-09 23:09, in het totaal 2 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:04

Heb je dan het idee dat ze de energie er niet voor heeft of dat ze niet zo'n zin heeft?

Als ze de energie niet heeft zou je inderdaad eens naar je voer kunnen kijken. Hoe voer je het trouwens in hoeveel voerbeurten zeg maar. Voor de training en hoever van te voren?

Als ze geen zin heeft kan je je training eens wat afwisselender maken.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:10

Ik heb precies hetzelfde met mijn pony. Ze is nu wat te dik, maar geef haar wel muesli bij: de Power Plus Mix van Havens.
Ben het nu wat aan het afbouwen, omdat ik dus merk dat ze er van aankomt. Het rijden gaat echt stukken beter! Ook nu ze niet meer zoveel krijgt.
Ik denk dus dat het vooral tussen míjn oren zit, dat ik dacht dat het echt hielp ;)
En daardoor ging ikzelf fanatieker rijden en moest ze toch wat meer van mij doen in de training. Beter en sneller reageren. Door onbewust veel consequenter te zijn denk ik dat ze het vanzelfsprekend is gaan vinden dat ze gewoon die 3 kwartiertjes per dag, 5 dagen in de week lekker door moet lopen.
Volgens mij is dat de beste methode :j
Ik spring nu ook weer elke week en rijd bijna elke week buiten. Die afwissling maakt het voor mijn pony ook interessanter merk ik.

Ps. Je kunt altijd haver bij gaan voeren inderdaad, hier krijgen ze meer energie van.
Maar dat is zoals alle hulpmiddelen.... mijn vriendin is begonnen met een halve kilo per dag, nu 2 jaar later is dat 2 kilo per voerbeurt.
Zo hoeft het natuurlijk helemaal niet te gaan maar ook aan deze portie haver zal ze op een gegeven moment gewend gaan raken denk ik.
Laatst bijgewerkt door CCindy op 26-11-09 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:12

Ik heb wel het idee dat ze er zin in heeft. Ze is verder goed bewerkbaar en heeft een goede werklust.

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds voer.

De training afwisselend maken, daar ben ik al aan begonnen. Ik spring nu 1 keer per week / om de week en longeer haar 1 keer per week aan de pessoa.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:13

Ok Ccindy...
Interessant.. Ik ga er eens even over nadenken en overleggen met mijn instructeur of dat ook op mij van toepassing zou kunnen zijn.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:15

Ik heb ook een tijdje met mijn tinker gehad dat hij gewoon net niet genoeg pit had. Ik reed best intensief maar kreeg hem steeds niet lekker aan het sjouwen. Ik heb toen naast zijn gewone voer, geplette haver bijgegeven. Ik zat uiteindelijk op een halve kilo per dag volgens mij. Toen ging hij wel sjouwen! ;) Ik heb het nu niet meer nodig, hij is nu actief genoeg, maar het kan je nu misschien wel helpen. Soms moeten ze er even overheen. En geplette haver maakt ze net wat fitter, scherper en oplettender. ;)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:16

Wat is het verschil tussen geplette haver en gewone haver?

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:18

Ik heb geen idee, maar gewone haver hadden ze niet in de winkel dus kreeg ik geplette haver. En dit werkte ook! :P Heb dus echt geen idee, haha! :D

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:20

Haha ok! Bedankt in ieder geval!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:21

Je voert havens dat is behoorlijk schoon voer qua afval producten voor het lijf.
Je kan haver en/of geweekte gerst (minimaal 6 uur laten weken in water), zonnebloem olie bijvoeren.

Misschien is het een idee om ook eens buiten te gaan rijden als dit tot de mogelijkheden hoort. Een paard dat elke keer inspanning moet leveren is een keer daar beu van.

Je verteld dat als ze vrolijk is ze ook pittiger is.
Ik zou het dus eerst even zoeken in ontspannen rijden (voor je meer voer gaat geven), een bosrit, wegrit, noem maar op.
Natuurlijk aan de teugel of stelling vragen kan, maar de echte oefeningen zou ik niet doen. Misschien eens een spelletje met haar spelen (voetballen?)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:11

Wat bedoel je er mee dat havens schoon voer is?
Spelletjes is ze niet zo heel erg geïnteresseert in.
Buitenritjes rij ik inderdaad ook wel eens, maar dat zou ik wel vaker kunnen doen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:52

Dit past beter op VS.
Daarom een verplaatsing van VSW-->VS.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:42

Havens gebruikt weinig tot geen producten die voor de paarden slecht verteerbaar zijn. Hierdoor wordt het voer beter opgenomen, en hoeft er geen extra energie gestoken te worden in het afvoeren van niet bruikbare grondstoffen voor het paard.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:47

Ik heb om een bepaalde reden mijn paard een tijd op zonnebloemolie gehad, nou daar kreeg die flink pit van! ook werd die ook wel een stuk eigenwijzer maarja daar werd die wel spectaculairder van. Misschien een tip!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:49

Overstappen op een krachtvoer waarvan de energie langzaam vrij komt. Ik voer marstall Vito dit is een muesli op basis van niet-zetmeelkoolhyddraten. Ik liep tegen de zelfde problemen aan als jij en dit werkt echt super voor mijn paard. Voorheen voerde ik Marstall Concours.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:53

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nu om te beginnen een fles zonnebloemolie en een emmertje met zeewier gehaald. Eens kijken hoe dit werkt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:06

mij is afgeraden om brok te mengen met muesli in 1 voerbeurt, het zou verdikken in de hand werken en een minder efficiente opname en verteing tot gevolg hebben.
Ik voerde vroeger ook brok en sportmuesli samen (3,5kg/dag totaal, verdeeld over 2voerbeurten), en mijn paard werd langzaam aan dikker en had in verhouding minder energie op een bepaald moment gaf ik zelfs extra geplette haver bij als ik meerdere dagen op rij reed. met weinig of geen effect.
Nu voer ik alleen nog muesli, omdat dit meer structuur bevat. Dagelijks 2,2kg muesli (laag eiwit en hoog spelt gehalte) en als ik rijd vervang ik 1 maaltijd door een kruidenmusli met haver en ik merk duidelijk het verschil in pit.

Verder kan wat extra haver bijdragen tot dat beetje extra pit ('t effect gaat bij een rustig paard nooit zo "spectaculair" zijn als bij een hittepit). geplette haver verteerd sneller dan hele haver korrels en zwarte haver is iets "sterker" dan witte.
Olie geeft vnl langerdurige energie

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:02

nina88 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb nu om te beginnen een fles zonnebloemolie en een emmertje met zeewier gehaald. Eens kijken hoe dit werkt..

Bouw je het wel rustig op? Begin met een klein scheutje na een tijd kan je meer geven. Je zal ook niet direct een effect zien behalve als je teveel geeft. Dan mag je de box wanden schoonmaken :D