bultjes op tong en tandvlees na ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

bultjes op tong en tandvlees na ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:01

Ik heb mijn merrie vandaag een wormkuur gegeven (equest pramox), geen 3 minuten later wilde ze niets meer eten en stond voor zich uit te staren en raar te doen met haar mond (nu vind ze wormkuren niet echt je van het, dus ik dacht dat ze zo deed omdat ze de smaak vies vond). Na 10 minuten toch in haar mond geeken en er zaten rode bultjes op haar tandvlees en tong. Haar tandvlees was vurig rood.
Na een uurtje begon ze aan het hooi te knabbelen en na 2 uurtjes heeft ze haar (geweekte) biks opgegeten. Ook heeft ze daarna weer gedronken, wat ze eerst ook wilde maar het regelrecht weer uit haar mond liet lopen.
Ze is 17 jaar en heeft deze reactie nog niet eerder gehad. Wel heeft ze deze kuur nog niet eerder gehad.

ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit eerder hebben meegemaakt van deze wormkuur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:25

niet met die maar wel met een andere.( eqvalan)
volgens de ene veearts was het een allergische reactie op het middel en kreeg het dier daardoor de bultjes op de tong
en volgens de andere veearts kwam het doordat je dan ook de larven van de horzels dood .
en die horzels kunnen zich ingekapseld hebben in de mondholte.
geef je een wormenkuur,gaan ze dood en krijg je dit soort rode vlekken

dan hadden we nog veearts nummer drie die zei dat paarden met een flinke wormbesmetting bultjes kunnen krijgen.

lees dit:
http://www.medpets.nl/equest-pramox/index.html

is wel een bijwerking dat er een afhangende onderlip kan zijn,weet niet of je paard dit ook had?

Snowy2004

Re: bultjes op tong en tandvlees na ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:53

Het klinkt mij als een allergie.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:02

Ellepel: Ze heeft geen hangende onderlip gehad. Een grote besmetting kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ze eind augustus een ivomec-spuit (helaas moest het door koliekaanvallen waar we niet achterkwamen en om wormen eker allemaal weg te hebben) heeft gehad en eind september voor de zekerheid nog een keer de equimax.....maar ja, zeg nooit nooit. Al lijkt het me een hele snelle reactie in een paar minuten, dan is het nog niet opgenomen.
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het een allergische reactie is geweest of goede irritatie van de pasta (vond hem ook wel erg sterk ruiken moet ik zeggen).
Vandaag niets meer te zien in haar mond. Gisteravond nog een klein beetje.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:50

Ik denk ook gelijk aan een allergie als ik dit zo lees.
Maar dat je paard niks meer eet lijkt me wel logisch. Ik heb geleerd dat je paard na het ontwormen niks mag eten. Omdat het anders kan blijven hangen in de keel ofzo.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:30

elmiran schreef:
Maar dat je paard niks meer eet lijkt me wel logisch. Ik heb geleerd dat je paard na het ontwormen niks mag eten. Omdat het anders kan blijven hangen in de keel ofzo.

:D Mijn merrie heeft dat niet geleerd...... ;) Die wil altijd wel eten.... :+
Ze staat in het land en kan als ze wil gewoon aan het hooi of gras beginnen. Ik geef haar haar avondeten (lees biks) iig een uur na de spuit.

De andere paarden hebben nergens last van gehad na de ontworming en met Porva gaat het ook prima.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:51

mag een paard niet eten na ontwormen??
wat raar,wij ontwormen altijd en geven ze dan een bak met wat lekkers als beloning dat ze zo braaf zijn.
gaat altijd goed

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:17

Schijnt niet goed te zijn, maar ik merk er ook weinig van. Alleen haar voerbeurt stel ik uit tot een uur nadien, maar na het ontwormen krijgt ze wel wat lekkers van me, ook als beloning.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:35

Mijn paard heeft dit ook na de pramox. Wil ook niet meer eten, nu inmiddels 4,5 u later nog steeds niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:33

mijn paard heeft jaren geleden ook een reactie gehad op Equest
zijn hoofd zwelde op kreeg een extreem dikke mond zijn ogen zaten in opgezwollen kassen
ik moest het in de gaten houden het zou vanzelf wegtrekken en gelukkig zo`n 5 uur later was hij weer bijna normaal
hij krijgt dus nooit meer Equest

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:42

wilma12 schreef:
Mijn paard heeft dit ook na de pramox. Wil ook niet meer eten, nu inmiddels 4,5 u later nog steeds niet.

In dat geval had ik toch eens een da gecontacteerd. Kan heel best een flinke allergische reactie zijn, maar als ie 4,5 uur aanhoudt is het spuiten van iets als antihistamines (mits kan kan bij paarden) misschien niet onverstandig..

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:04

Ik kijk zo nog een keer bij haar. Dit kan een bijwerking zijn ze eet altijd na een wormenkuur niet. Ze heeft verder niks gezwollen en is goed alert. Ze is ook een merrie merrie raakt niks meer aan wat ik heb aangeraakt... Haha

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:29

Goh, oud topic maar ook wel handig eigenlijk!! 2 weken geleden heb ik de dochter van Porva (bovenstaand paard waar de OP over ging) ontwormt met Pramox en die kreeg hetzelfde!! Ik dacht toen nog; he, dit heeft ze eerder gehad. Maar dat was haar moeder dus lees ik nu. Wel vreemd dat zij dus ook weer de enige uit de kudde was die deze reactie had.