loopneus en hoesten bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

loopneus en hoesten bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:13

Hoi,
Bij ons op stal zijn enkele paarden met een loopneusje. Witte of glazig/doorzichtige neusuitvloeiing. Gene geel of groen verkleuring. De experts op stal zeggen dat het geen kwaad kan. Ik vraag me af of er (natuurlijke) middelen zijn die je kunt geven om je paard te helpen met zijn weerstand. Mijn Fries had gisteren nml ook al wat snot zitten (en brieste een flinke kledder in mijn haar na het rijden :Y) )

Tevens heeft mijn paard 3 kuchjes laten horen na de eerste draf. Verder niet. Op stal, poetsplaats, paddock etc niets aan de hand. Ik had 45 min gereden in totaal en na de eerste draf kwamen er dus 3 losse hoestjes uit. Kan dat kwaad? Het was gisterochtend in ong 8 graden, miezerregen. Zat zelf te denken dat de koude vochtige lucht misschien zijn luchtwegen wat prikkelden in combi met een verkouden neusje. Ook hiervoor: tips voor natuurlijke suplementen zijn welkom.

Hoor graag jullie meningen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:45

Niemand tips of ideeen?

Kendra

Re: loopneus en hoesten bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:48

Wij geven paarden een handje spliterwten door de brok en soms wat foenegriek. Wij nemen ze wel terug in het werk tot het ergste over is. Temperatuur bijhouden, zolang er geen koorts is mogen ze spontaan uitzieken.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:54

Ik zou het toch even goed in de gaten houden...Bij ons op stal hebben er ook een aantal paarden een poosje een loopneus etc. gehad, en dat is uiteindelijk toch in droes geëindigt.

Wil absoluut niet zeggen da dat bij jullie ook gebeurt, maar houd het gewoon even goed in de gaten ;)

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:36

Dit kan ook wel goed te maken hebben met de weersomstandigheden.

Staan ze op de tocht, of al op stal?
Ik heb gehoord, dat je wat dampo kunt gebruiken. Natuurlijk hier wel goed voor oppassen, dat je het niet in de neus doet. Maar net even eronder, je weet zelf hoe vervelend dat is als het écht in je neus komt ;)!

Voor paard zal dat niet anders zijn.
Denk dat het goed is als je temperatuur even bijhoudt, bijv in schriftje. Zodat je weet dat dat gewoon in orde is!

Hou je ons op de hoogte?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:35

VSW-->MD

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:37

Je moet het inderdaad wel even in de gaten houden. Zodra het geel of groen wordt meteen even naar de DA. Als het doorzichtig is is het geen probleem. Iedereen is wel is verkouden. Met rijden gewoon goed uitrijden, en zorgen dat je paard niet op de tocht staat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:24

Mijn paard staat niet op de tocht. Hij staat in een goed beschutte box binnen in de stal op het middenstuk.
Als ie op de paddock staat ja dan staat ie buiten natuurlijk.
En anders komt ie eruit als ik met hem werk en dan stap ik hem goed uit.

Vandaag niet horen hoesten gelukkig. Stalhouder houdt het in de gaten. Neusuitvloeiing was ook minder dan gister. Temp nog niet gemeten. Heb er wel 1 (speciale voor paarden!) maar heb geen flauw idee hoe hij erop reageren gaat (heb hem nu 6 mnd). Vind tot nu toe alles best: vaccineren, bloedafname, wormkuur, sokken wassen... Maar om ineens een thermometer erin te steken :Y) Ben dat met honde, kat, cavia etc alles gewend hoor. Ben DA assistente. Maar bij een paard nog nooit gedaan :o Maar hij is verder niet suf ofzo en erg fris zelfs. Dus heb de noodzaak van meten nog niet gezien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:25

saskia_drost schreef:
Ik zou het toch even goed in de gaten houden...Bij ons op stal hebben er ook een aantal paarden een poosje een loopneus etc. gehad, en dat is uiteindelijk toch in droes geëindigt.

Wil absoluut niet zeggen da dat bij jullie ook gebeurt, maar houd het gewoon even goed in de gaten ;)

Aai!! Ja stalhouder houdt de beesten goed in de smiezen!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:56

Ik lees even mee. Mijn paard heeft hier ook last van.
Hij staat 's nachts in een paddock en hij kan zelf zijn stal in.
Kan hem nu niet echt op stal zetten want de deur is er gedeeltelijk uitgetrapt en er zit nog geen nieuwe in...

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:11

Ik zou overleggen met je veearts. Als het doorzichtige neusuitvloeing is en er is wat pigmentverkleuring in de neus kan dit een verschijnsel van droes zijn. Hoesten moet je serieus nemen en als je het niet vertrouwd, niet doorrijden, als het in zn longen zit dan kan je door door te rijden de longblaasjes zodoende beschadigen dat hij er dampig van wordt of dat het hoesten chronisch wordt. Ik zou bij hoesten altijd met de veearts overleggen!!!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:12

en de enige manier om te zien of een paard echt koorts heeft is toch door te meten. METEN IS WETEN!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:20

Zilfstar schreef:
Mijn paard staat niet op de tocht. Hij staat in een goed beschutte box binnen in de stal op het middenstuk.
Als ie op de paddock staat ja dan staat ie buiten natuurlijk.
En anders komt ie eruit als ik met hem werk en dan stap ik hem goed uit.

Vandaag niet horen hoesten gelukkig. Stalhouder houdt het in de gaten. Neusuitvloeiing was ook minder dan gister. Temp nog niet gemeten. Heb er wel 1 (speciale voor paarden!) maar heb geen flauw idee hoe hij erop reageren gaat (heb hem nu 6 mnd). Vind tot nu toe alles best: vaccineren, bloedafname, wormkuur, sokken wassen... Maar om ineens een thermometer erin te steken :Y) Ben dat met honde, kat, cavia etc alles gewend hoor. Ben DA assistente. Maar bij een paard nog nooit gedaan :o Maar hij is verder niet suf ofzo en erg fris zelfs. Dus heb de noodzaak van meten nog niet gezien.

nou...een paard temperaturen is heel wat makkelijker dan een hond kan ik je verzekeren....een paard blijft gewoon staan... :D
Wat ik altijd doe bij ook maar het aller kleinste kuchje is het hooi weken....als het dan een irritatie in de keel is door wat dan ook,(verkouden of allergie)verzacht het natte hooi de keel.
Maar misschien is dat moeilijk voor jou,want je staat op een pension stal of manege?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:51

Mijn 4,5 jarige had ook veel last van een loopneus (witte, doorzichtige vloeiing). Verder niet hoesten en gezond. Ik dacht in eerste instantie ook aan een hooiallergie o.i.d. maar wilde daar zekerheid over hebben; ik ben namelijk geen dierenarts. Ze staat 24 u per dag buiten en kan als ze wil naar binnen (dichte loopstal). Geen tocht dus.

Ik heb haar na laten kijken bij de dierenarts (endoscopie in de keel) waaruit bleek dat ze een fikse keelontsteking had. Door de irritatie in de keel word deze neusvloeiing veroorzaakt. Ze had verder geen koorts dus heb ik haar 3 weken op rust gezet. Daarna was het over. En de kosten bij onze dierenarts hiervoor waren te verwaarlozen.
Dus wil je zekerheid? Laat je paard nakijken door een dierenarts en evt. een endoscopie maken.

Kuchen bij aanvang rijden is niet vreemd. Mijn paarden doen dat ook wel eens. Gewoon wat slijm ophoesten zodat de luchtwegen vrij zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:05

Vandaag ook weer geen gehoest gehoord, ook niet na inspanning. Neus bijna droog. Uitvloeiing te verwaarlozen zeg maar. Heb DA gebeld en die ziet geen reden tot langskomen. Als het erger wordt moet ik bellen, maar zoals hij het nu aanhoorde (mijn observatie) wordt het alweer beter.

Heb onze ervaringsdeskundige op stal (zit haar hele leven al in de paarden) even laten kijken en zij zag ook dat het al beter werd. Zij is heel vaak op stal en heeft mijn paard de afgelopen paar dagen niet horen hoesten (heeft ze even in de gaten gehouden op mijn verzoek).

Paard krijgt kuil en geen hooi. Is dus niet zo droog voor zijn keel. Staat verder op vlas dus geen stoffig gedoe van zaagsel.

Vandaag was mijn dochtertje van bijna 5 mee en omdat ik niet weet hoe hij op de thermometer reageert (heb ook wel eens iets gehoord over langsvliegende hoefjes) heb ik het nu maar even niet gewaagd.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:38

Hmm wat een eigenwijze dierenarts heb jij ;-) Mijn ervaring is dat je je eigen gevoel moet volgen; jij kent je paard het beste (niet de dierenarts die maar af en toe komt). Voor een endoscopie is het het beste (gezien de apparatuur) dat jij met je paard langs de dierenarts gaat (of een paardenkliniek waar mijn dierenarts vandaan komt).

Als ik mijn paard onderzocht wil hebben dan gebeurt dat ook; wat de dierenarts ook vindt, anders zoek ik gewoon een andere. Dus als je ongerust bent.. laat het even uitzoeken dan weet je ook waar je aan toe bent en weet je het zeker! Laat je door anderen niets aanpraten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:52

goed dat het beter gaat.
doorschijnende tot witte waterige neusvloei is meestal door een virale infectie, een verkoudheid dus. Van zodra je merkt dat je paard minder energiek is, minder levendig uit z'n ogen kijkt, hoest, warm aanvoeld of verminderde eetlust heeft, dan is het hoog tijd om de DA te bellen.
Nu is het ook niet abnormaal dat een paard na een zwaardere inspanning ook wat waterige neusvloei heeft, komt gewoon door het dieper en sneller in en uitademenen dan anders en zeker als het wat kouder is of een drogere lucht met stof/pollen/...
Gele en groene neusvloei is bacteriëel en moet met antibiotia behandeld worden.

Krijgt je paard toevallig droge zemelen? Het paard van een vriendin van mij is hier namelijk allergisch voor en het uit zich een doorschijnende tot melkachtige neusvloei (niet extreem veel) hoesten alleen tijdens en net na het eten en enkele keren tijdens het rijden in de opwarmfase.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:55

Petitparis: Nee zemelen krijgt ie niet. Bedankt voor je uitvoerige info!

Tafje: Nou door de expert op stal en mijn eigen kennis toch wel als DA assistente en de verminderde klachten ben ik wel gerust gesteld. Ik hou het in de gaten. Tsja, mijn eerste eigen paardje he. Sommige dingen zijn gewoon nieuw en ik ben gewoon voorzichtig met hem.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:37

Gaat het nu al beter met je paardje? Het belangrijkste op dit moment is de temperatuur in de gaten houden.
Ikzelf geef mijn paard altijd in deze periode een vitaminespuit.
sterkte!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:12

Yep het gaat prima. Geen gehoest meer gehoord en de neus is droog. Vrijdag heeft dochter van 4 erop "gereden" aan de longe, stap, draf en voor het eerst voor haar 2 galopjes (halve volte per keer). Ook weer geen hoest, kuchje of wat dan ook en een droge neus. Nou ja, op wat gewone druppeltjes na bij het briezen na het werk. (Bij uitstappen) Nu heeft hij dit weekend vrij gehad van werken. Morgen weer aan de slag met hem maar zo te zien/horen/merken is ie uit de verkoudheid. Temp hou ik in de gaten, maar is goed.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:43

@Zilfstar: fijn dat het allemaal weer een eind op de goede weg is gekomen. Veel succes met je paardje!!