Pony kreupel, toch niks te zien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_e

Pony kreupel, toch niks te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:26

Hoi,
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen vertellen wat het kán zijn?

Mijn pony is sinds vrijdag kreupel, het is rechtsvoor.
- Het is alleen op zand/wei te zien, op de stenen is er niets aan de hand.
- In stap is er niets aan de hand.
- De hoeven is echt niets te zien, ook niets te voelen in/aan de benen, geen bultjes, geen warme plekken...

Weet iemand van jullie wat het kan zijn?
Alvast bedankt!

geerke

Re: Pony kreupel, toch niks te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:29

peesaandoeningen hoeven niet perse zichtbaar te zijn....het klinkt wel als een peesaandoening,omdat ze op de zachte grond kreupel loopt,en niet op het harde

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:35

Je hebt bewegings- en belastingskreupelheid.

Volgens mij kun je bij belastingskreupelheid op de harde ondergrond zien of een paard kreupel is of niet. Op de harde grond lopen ze dan kreupel, op de zachte ondergrond niet. Deze kreupelheid is vaak aan de onderkant van het been te vinden.

Bij bewegingskreupelhied kun je vooral op een zachte ondergrond goed zien. Daar zijn ze dan kreupel. Vaak is de kreupelheid in de bovenkant van de benen te vinden, eventueel de rug of schouder.

(sorry als ik het verkeerd heb, want het is al een tijdje geleden :+ )

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:56

Bedankt!

LisKir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:59

Mijn pony had dat ook op de harde kon je het alleen de eerste paar passen zien, heb haar gereden zonder zadel toen kon ik het wel voelen. Wij voelden ook geen temperatuur verschillen Ze heeft een ontsteking aan de pees en moet 6 weken stilstaan. ik zou zo snel mogelijk een dierenarts laten kijken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

tja een pees is veradelijk, mijn paard heeft er 4 gehad en 2 daarvan waren duidelijk de pees, een andere was een twijfel geval en weeer een andere bij toeval ondekt. liep geen pas kreupel en was niet warm. Toch een duidelijke blessure op de scan te zien.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:59

Oke, en kan iemand wat voorbeelden geven van een peesblessure? Of wat je ermee moet doen? Ik wandel er nu iedere dag mee is dit juist goed of juist niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:01

De dierenarts kan onderzoeken waardoor je pony kreupel is. Dan kan je samen met hem een behandelplan opzetten :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:01

Heel simpel, da laten komen. Een peesblessure is alleen met een echo vast te stellen, is een rotblessure en duurt over het algemeen heel erg lang met herstellen.

Een da zal eerst een kreupelheidsonderzoek doen, eventueel nog uitverdoven om te zien waar de kreupelheid vandaan komt en van daaruit verder een diagnose kunnen stellen.

Heel veel sterkte er in elk geval mee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:04

er zijn veel verschillende peesblessures..van ernstig tot mild...misschien is het een idee om er een dierenarts bij te halen?
Sommige aandoeningen die in het beginstadium niet of niet goed behandelt worden kunnen daardoor chronisch worden,en in het ergste geval is het paard niet meer bruikbaar.

Dus even de da bellen....misschien is het helemaal niets,kan ook nog,en heeft hij zich gewoon verstapt..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:38

VSW-->BEH

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:59

peesblessure is mogelijk, maar een schouderprobleem of vanuit de rug is ook nog mogelijk.

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:54

niet alles hoeft zichtbaar te zijn, ik zou aan iemand vragen die er meer verstand van heeft of die misschien weet wat het kan zijn.
succes!