Diaree bij veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Diaree bij veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 23:58

Mijn tinkerveulen van 24 dagen is sinds gister aan de diaree.
Waardoor het komt weet ik niet.
Mijn merrie heeft nergens last van.
Kan even afwachten hoe het verder gaat of moet ik de dierenarts bellen?
Senna oogt niet ziek en ze gedraagd zich ook niet anders.
Wat zouden jullie doen?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:17

Het kan zijn dat je merrie hengstig is en dat de hormonen de samenstelling van de melk veranderen, waardoor je veulen aan de diarree is.
Ik zou het een paar dagen aanzien, als het veulen goed en genoeg drinkt en het is buiten niet te warm (uitdrogingsverschijnselen) zou het met een paar dagen over moeten zijn.
Het kontje kan wat rauwig worden. Goed wassen en insmeren met vaseline/uierzalf.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 09:20

Hai,

Kan idd zijn dat je merrie hengstig is, dan veranderd nl de samenstelling van de melk. Geef de kleine maar wat wormen middel (Eqvalan) is ie gelijk ontwormd en zul je zien dat de mest weer wat indikt.
Ook moet je even in de gaten houden of de kleine niet grote hoeveelheden water drinkt, kunnen ze ook vaak dunne mest van krijgen.
Iig veel succes en laat even weten hoe het gaat.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 13:19

mijn veulen en merrie zijn 10 dagen terug nog ontwormd en hebben geen van beiden iets in hun mest dat kan duiden op wormen.
Te veel ontwormen is ook niet goed en het heeft geen zin als ik alleen mijn veulen doe en de merrie niet.
Of mijn merrie hengstig is weet ik niet, ze laat dat nl niet zien.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:05

Normaal gezien zou ze nu haar tweede hengstigheid na de geboorte ongeveer moeten hebben ... vast ligt de oorzaak daar! Neem de huid van je veulen in de hals even tussen je vingers en rek die ietsje mee. Laat los, gaat ie terug naar normaal is het goed, blijft de huid overeind staan even moet je de DA bellen.