Ervaringen met Artrose bij paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Ervaringen met Artrose bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 01:44

Mijn zusje heeft vorige maand een paard gekocht .
Na foto's van gisteren is er uit gekomen dat de merrie actrose heeft in haar rechter achterbeen .

Bij aankoop is de volgende dag gelijk een keuring gedaan .
Hierbij kwam ze al niet door de buigproef heen .
Na contact met de vorige eigenaar bleek ze een peesblessure te hebben opgelopen en daardoor verkocht te zijn aan een handelstal , waar mijn zusje haar ook vandaan heeft .
Deze hebben , na hun zeggen , gewoon doorgereden met het paard waardoor deze nog slechter is gaan lopen .

Mijn zusje heeft nu een maand met haar gelopen en dus was het gisteren weer tijd om een bezoekje te brengen aan de veearts .

We begonnen hoopvol .
Door de buigproef kwam ze redelijk en er was niet veel te zien .
Toch besloten om foto's te laten maken waaruit minder goed nieuws kwam .

Paard blijkt al redelijk zware artrose in het achterbeen te hebben .
Op en rondom de kogel en de kapsels .

Geadviseerd werd om niet meer intensief met haar te rijden .

Bij het paard kregen we al foto's de achterbenen .
Of het het linker of rechter achterbeen is is nog onbekend .
Op die foto's is in ieder geval niet te zien .

Kan artrose wel zo snel opkomen en binnen aardig korte tijd op vrij hoog niveau zijn , 3 a 4 ?

Wat kan je met een paard met artrose en wat absoluut niet ?

Het paard in kwestie is 12 jaar !

Wij zijn benieuwd naar ervaringen en meningen want zelf hebben wij hier totaal geen ervaring mee !!

Groeten Nightlover
Laatst bijgewerkt door nightlover op 03-11-09 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re: Ervaringen met Actrose bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 01:49

Het is artrose, misschien helpt het als je op dat woord zoekt - hier op Bokt en bij Google?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 01:57

Karin schreef:
Het is artrose, misschien helpt het als je op dat woord zoekt - hier op Bokt en bij Google?

Ojaaa , foutje !!
Heb het even aangepast :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 02:36

misschien is licht werk voor een karretje nog iets verder kan je hier niet veel mee bvyuiten weloverwogen licht werk, erg vervelend voor jullie en voor het paard. sterkte er mee.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:06

nightlover schreef:
Mijn zusje heeft vorige maand een paard gekocht .
Na foto's van gisteren is er uit gekomen dat de merrie actrose heeft in haar rechter achterbeen .

Bij aankoop is de volgende dag gelijk een keuring gedaan .
Hierbij kwam ze al niet door de buigproef heen .
Na contact met de vorige eigenaar bleek ze een peesblessure te hebben opgelopen en daardoor verkocht te zijn aan een handelstal , waar mijn zusje haar ook vandaan heeft .
Deze hebben , na hun zeggen , gewoon doorgereden met het paard waardoor deze nog slechter is gaan lopen .

Mijn zusje heeft nu een maand met haar gelopen en dus was het gisteren weer tijd om een bezoekje te brengen aan de veearts .

We begonnen hoopvol .
Door de buigproef kwam ze redelijk en er was niet veel te zien .
Toch besloten om foto's te laten maken waaruit minder goed nieuws kwam .

Paard blijkt al redelijk zware artrose in het achterbeen te hebben .
Op en rondom de kogel en de kapsels .

Geadviseerd werd om niet meer intensief met haar te rijden .

Bij het paard kregen we al foto's de achterbenen .
Of het het linker of rechter achterbeen is is nog onbekend .
Op die foto's is in ieder geval niet te zien .

Kan artrose wel zo snel opkomen en binnen aardig korte tijd op vrij hoog niveau zijn , 3 a 4 ?

Wat kan je met een paard met artrose en wat absoluut niet ?

Het paard in kwestie is 12 jaar !

Wij zijn benieuwd naar ervaringen en meningen want zelf hebben wij hier totaal geen ervaring mee !!

Groeten Nightlover

op cytek zetten ;) er was een paard waar het bij in de rug en benen zat... hebben ze op cytek gezet paard rijdt nog steeds internationaal ;)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:44

Het liefst dag en nacht de wei op, mijn ervaring is dat hoe meer beweging hoe minder last ze er van hebben.
Hebben jullie bij de eerste keuring dan ook foto's laten maken?
Kan me haast niet voorstellen dat het binnen een maand oploopt van niets tot 3 à 4.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Ervaringen met Artrose bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:55

RPA---> MD

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:32

Veel beweging, Niet intensief maar wel beweging bv. lekker een buitenrit maken, weining op stal
Glucosamine bijvoeren verbeterd en versterkt het kraakbeen.

En nee het ontwikkeld zich niet snel, Dus waarschijnlijk heeft het paard voor aankoop al atrose gehad.

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:12

24 u pd buiten en gedoseerd bewegen, uit kijken met bos wandelingen 1 struikel partij over een wortel en er kan blijvend meer schade zijn.
glucosamine kan positief werken.
succes en hoop dat je even goed nog van dat paardje kan genieten
gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:13

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:44

Ik heb ook een paard met artrose gehad. Hij had het in zijn hak link achter. Wat ik vooral met hem deed was veel buitenrijden. Als ik van te voren lang genoeg stapte 15 - 30 minuten kon hij heel goed 4 uur mee op een buitenrit hoor. Zelfs nog een paar keer een dressuurles mee gereden maar daar lag toen mijn prioriteit niet. Helaas is hij aan koliek overleden maar ik denk dat hij zo nog jaren door had kunnen gaan! :)

Het ligt er dan natuurlijk wel aan in welke status de artrose is.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:46

O ja, het aller belangrijkste was ik vergeten! Heeeeeeeeeel veel beweging, het liefst dag en nacht op de wei! :) Ook hebben wij ooit eens accupuntuur geprobeerd en dit hielp ook zichtbaar.

Succes met je paard, je kunt er zeker nog plezier van hebben! :)

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:05

Mijn paard heeft ook zware artrose, niveau 4, alleen heeft hij het in zijn laatste nekwervels. Hierdoor is het niet meer mogelijk om op hem te rijden. Weet wel dat als je je paard blijft berijden, je ervoor zorgt dat je eerst goed warm stapt, niet teveel buigproeven doet (blijf vooral op rechte stukken rijden) en geen zware dingen aan het paard vraagt.
Wat ik je sterk aanraadt is om Proflex te gaan geven (www.paardendrogist.nl). Hier zit duivelsklauw in wat erg goed helpt tegen artrose. Ik geef mijn paard ook Proflex en ondanks dat hij al ingeslapen had moeten worden, zijn we nu alweer 2 jaar verder en rent hij iedere dag nog vrolijk door de wei. Zorg er wel voor dat je goed naar je paard luistert wat hij/zij wilt en draaf er niet in door, want je paard kan pijn hebben. Zorg ook voor veel weidegang, (laat het paard kunnen bewegen als hij/zij dat wilt) en zorg ervoor dat je paard in de avonden in zijn/haar box tot rust kan komen.
Sterkte ermee, en mocht je nog vragen hebben, dan kan je me altijd pb'en ;-)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:43

Dit topic past beter op BEH, en daarom verplaats ik het van MD naar BEH.
Er is een centraal topic waar je mogelijk nog meer antwoorden op je vragen kunt krijgen. [BEH] Centraal topic voor artrose